Er vinen god?
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 03-01-02 09:21

Under en oprydning før jul fandt vi en flaske vin. Den har ligget siden
1987.

Det er en Haut-Medoc, Chateu Labarde, og derstår også Chateau Dauzac.

Den er i øvrigt købt i Aalborg Vinhandel - ikke at det betyder noget for
vinene.....

Jeg ved meget, meget lidt om vin så derfor spørger jeg om nogen kan svare
på, om denne vin er god eller den er dårlig. Og om den overhovedet ville
kunne drikkes.

En bekendt sagde at hvis det er en dårlig vin er det ikke nødvendigvis sådan
at den bliver bedre med tiden. Tror I den kan drikkes.....?

Kåre

Fra : Ole & Christina

Dato : 03-01-02 11:27

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:a11499$q1u$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> En bekendt sagde at hvis det er en dårlig vin er det ikke nødvendigvis sådan
> at den bliver bedre med tiden. Tror I den kan drikkes.....?

Hej Kåre, hvis din vin har ligget trygt og godt (dvs. stille, mørkt og køligt OG FOR ALT I VERDEN IKKE STÅENDE!), skulle der stadig
være en god chance for en god oplevelse, når du åbner den.
Hav blot en reserve klar, hvis den nu skulle vise sig at være blevet til en vellagret eddike...
Håndter den forsigtigt -gamle vine har tit en del bundfald - og dekanter den inden servering.

Held og lykke med smagningen Ole

Fra : Atcox

Dato : 03-01-02 15:30

Spørg evt. i nyhedsgruppen news:alt.food.wine der sidder en
masse folk som nok skulle kunne grave noget frem om flasken.

Pelle Frederiksen.

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 03-01-02 17:09

"Atcox" skrev i en meddelelse

> Spørg evt. i nyhedsgruppen news:alt.food.wine der sidder en
> masse folk som nok skulle kunne grave noget frem om flasken.

Jeg læser news via Sunsite som ikke udbyder den pågældende gruppe....øv. Er
der nogen der kan spørge eller ved mere end det jeg allerede har fået at
vide?

Kåre

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 03-01-02 18:01

Således skrev "Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Thu, 3 Jan 2002 17:09:11 +0100:

>Jeg læser news via Sunsite som ikke udbyder den pågældende gruppe....øv. Er
>der nogen der kan spørge eller ved mere end det jeg allerede har fået at
>vide?

<http://news.cis.dfn.de/> er din ven. Har stort set alle udenbys
grupper, bortset fra de binære.

Kræver gratis registering, som foretages på ovenstående side.

Knud
--
"Some books are to be tasted, others to be swallowed,
and some few to be chewed and digested."

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-02 18:39

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message
> Under en oprydning før jul fandt vi en flaske vin. Den har ligget siden
> 1987.
>
> Det er en Haut-Medoc, Chateu Labarde, og derstår også Chateau Dauzac.

Jeg er lidt i tvivl, da du skriver Haut-Medoc. Der findes en Ch.Dauzac
Labarde, men den burde være klassificeret som en Margaux - ikke som Haut
Medoc. Er det den, er der tale om en af de bedre (5.cru) i en (halv)elendig
årgang.
Giv den en chance, jeg er dog lettere pesimistisk. Jeg smagte en '87 Ch. Du
Tertre for ikke så længe siden - og den kommer fra nogenlunde samme område
(3-4 km mod vest) og er nogenlunde af samme klasse - og ikke spor attraktiv
længere.
Er det ikke den, er der tale om en mere inferiør bulk-vin, der garanteret
ikke er værd at lægge hals til nu.

> En bekendt sagde at hvis det er en dårlig vin er det ikke nødvendigvis
sådan
> at den bliver bedre med tiden.

Nej, det er ret sikkert at den bliver en hel del ringere efter ret kort tid.
Langt det meste billige vin er ikke fremstille til henlægning, de er
drikkeklare når de sættes til salg.

mvh
Jan