Valg af vinduer
Fra : JEY

Dato : 03-01-02 09:15

Hej Gruppe

Jeg skal have skiftet mine vinduer, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal
vælge, skal det være de dyre fra "rationel" som ca. er dobbelt så dyre som
jna, eller skal vælge den lokale vindue producent ???

Hvad skal jeg kikke efter ??

Hvad er godt og hvad er dårligt ??

Passer prisen sammen med kvaliteten ??

JEY

Fra : Palle & Charlotte

Dato : 03-01-02 12:01

man får altid hvad man betaler for

--
Hilsen Charlotte & Palle
E mail:pallot@privat.dk

Fra : rcn

Dato : 03-01-02 16:13

Jeg kan på det kraftigste anbefale Kernevinduet.
Du kan finde dem her: http://www.kernevinduet.dk/
De yder både en god service og et rigtigt godt produkt uden at det
koster det blege som Rationel-vinduer gør.
Og så vil jeg mene, at man for de kendteste mærker også betaler for
navnet.

Mvh. Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-01-02 17:17

JEY skrev:

>vælge, skal det være de dyre fra "rationel" som ca. er dobbelt så dyre som
>jna, eller skal vælge den lokale vindue producent ???

Man betale vel som regel noget ekstra for et kendt navn.

>Hvad skal jeg kikke efter ??

Træ eller plast. Plast er fanme ikke kønt.
Skal hele vinduet åbnes? Udad eller indad, så alle potteplanter ryger
på gulvet?
Vippes? udad eller indad, så røgen blæses rundt i huset i stedet for
at trække ud?

>Passer prisen sammen med kvaliteten ??

Det ville jeg ikke stole på.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Per H

Dato : 03-01-02 22:10

On Thu, 03 Jan 2002 17:16:53 +0100, Kaj Svenningsen
<newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

Kig på STM som er udemærket. Storke vinduer er vist lidt dyrre.

Jeg har købt mange fra både rationel og STM, og STM har en god
service, hvis der findes småskader.

Jeg ville ikke vælge de prisbillige der findes på bagsiderna af
aviserne.

Der er mange ting der skal tages hensyn til, men vær lige opmærksom
på at f.eks Rationel ikke behandler knasterne, som så bevirker at der
meget hurtigt fremstår brune pletter der hvor knasterne er.

Du skal også være opmærksom på om der skal være bundnot til
vinduesplade,

Der er foresten en lille vinduesfabrik ca 2 mand nede på
sydsjælland, som behandler vinduerne med varm rå lindolie. De skulle
være meget billige, Har kun hørt om dem, og deres fine finish.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-01-02 22:50

On Thu, 03 Jan 2002 22:10:29 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Der er mange ting der skal tages hensyn til, men vær lige opmærksom
>på at f.eks Rationel ikke behandler knasterne, som så bevirker at der
>meget hurtigt fremstår brune pletter der hvor knasterne er.

I 1997 købte vi "Kernevinduer" fra Ravn som tidligere anbefalet i
denne tråd. I det store og hele har vi været tilfredse. De er solide
og virker som "kram".

Dog var knasterne ikke behandlet, hvilket har resulteret i ovennævnte
kedelige brune pletter, som ikke just er særligt kønne på et hvidmalet
vindue. Jeg går ud fra, at problemet kan løses ved at slibe ned og så
ellers hele turen. Så den "charme" lever vi foreløbig med lidt endnu
;o(

Derudover dukker der nu punkterede (superlavenergi) ruder op i alle 6
isatte vinduer (vi har derudover et par "løse" vinduer til senere
brug). Så det skal vi nu have en snak med vores tidligere tømrermester
om.

Om vore vinduer er "mandagstilfælde" og enestående, skal jeg ikke
kunne sige. Jeg vil dog have mine betænkeligheder og være meget
påpasselig, hvis vi skulle have flere vinduer derfra. Dette ikke for
ukritisk at hænge firma/produkt ud - men for at skærpe opmærksomheden
omkring nævnte problemer med deraf følgende ærgrelser.

Dorte

Fra : Per H

Dato : 04-01-02 06:27

On Thu, 03 Jan 2002 22:50:07 +0100, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>

>Derudover dukker der nu punkterede (superlavenergi) ruder op i alle 6
>isatte vinduer (vi har derudover et par "løse" vinduer til senere

Det var hurtigt at de punkterede. Der er jo garanti på glasset,

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837

Fra : SEB

Dato : 04-01-02 08:59

Dorte R.M. Hansen skrev:

> [...]
> kedelige brune pletter, som ikke just er særligt kønne på et hvidmalet
> vindue. Jeg går ud fra, at problemet kan løses ved at slibe ned og så

Her er et lille råd til, hvordan disse harpiksudsvedninger kan
fjernes (næsten): Hvis det er større dråber af harpiks der
sidder, så fjern allerførst disse med et stemmejern eller andet
skarpt stykke værktøj. Herefter kan der med sprit på en klud
fjernes en del af disse brune pletter. Men gnid nu ikke for hårdt
og for længe - så kan malingen godt opløses.

> [...]
> isatte vinduer (vi har derudover et par "løse" vinduer til senere
> brug). Så det skal vi nu have en snak med vores tidligere tømrermester

Ja, det skal I! Når der er så mange punkterede ruder, så er der
højst sandsynlig noget galt i produktionen af glasset. Men - det
kan også være en monteringsfejl i glasisætningen. Hvis der er
klodset forkert op, så kan de to stykker glas, stille og roligt,
stå og skride i forhold til hinanden, med en punktering til følge.

En sidste oplysning: Hvis vinduerne er DVC-mærket, så er der en
garanti på 5 år på fabrikations- og/eller materialefejl.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 04-01-02 09:29

On Fri, 4 Jan 2002 08:58:35 +0100, SEB <seb@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>fjernes en del af disse brune pletter. Men gnid nu ikke for hårdt
>og for længe - så kan malingen godt opløses.

Tak, det vil jeg bestemt forsøge.

> [...]
>klodset forkert op, så kan de to stykker glas, stille og roligt,
>stå og skride i forhold til hinanden, med en punktering til følge.

Jeps det er mange ca. 3/4 af ruderne (det er sprossevinduer med 6
ruder i hver).

>En sidste oplysning: Hvis vinduerne er DVC-mærket, så er der en
>garanti på 5 år på fabrikations- og/eller materialefejl.

De er ganske rigtig DVC mærkede - og garantien udløber i sensommeren.
Så som tidligere nævnt, må vi have et lille besøg af tømrermesteren.

Dorte

Fra : SEB

Dato : 04-01-02 10:37

Dorte R.M. Hansen skrev:

> De er ganske rigtig DVC mærkede - og garantien udløber i sensommeren.
> Så som tidligere nævnt, må vi have et lille besøg af tømrermesteren.

Hvis nu tømrermesteren ikke kan - eller vil - afhjælpe problemet,
så er det, at garantiordningen træder i kraft.

Evt. yderligere oplysninger for DVC-mærkede produkter:
<http://www.dvc-vinduer.dk/>

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : SEB

Dato : 04-01-02 10:15

JEY skrev:

> ...eller skal vælge den lokale vindue producent ???

Jeg synes du skulle forhøre andre, i nabolaget, om de ville
anbefale den lokale vinduesproducent. Det kan sagtens være ham,
der laver de gode vinduer/døre. Og hvis han er under DVC-kontrol,
så er du rimelig sikker på en god kvalitet.

> Hvad skal jeg kikke efter ??

Det som DVC-kontrollanten ser efter (kan ikke remse alt op, da det
er ret omfattende): Er træet af god kvalitet? Er malearbejdet
udført ordentligt? Er der luft nok mellem ramme og karm, og er
tætningen i orden? Er beslagene dimmensioneret til vinuet/døren?
Er glasset korrekt isat? Er beslag, skruer og søm rustfrie? O.s.v.

> ...og hvad er dårligt ??

Trækvaliteten betyder meget. Masser af store knaster og revner i
træet er noget skidt. Og er træet ikke vakuumimprægneret (fyrtræ),
så er du sikker på kort levetid for vinduet/døren.

Har du kig på hårdttræselementer, i teak eller mahogni, så få
vished om, at der ikke er snydt med trækvaliteten her. Det kan
godt være svært for folk, der ikke til daglig omgås træ, at vurdere
kvaliteten.

> Passer prisen sammen med kvaliteten ??

Desværre ikke altid. Men giv dig nu god tid til at finde *dine*
vinduer. Det er trods alt en større investering du skal ud i.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : kskov

Dato : 08-01-02 11:51

Hej
Jeg har anskaffet en "farlig" masse vinduer og døre fra KPK-vinduer, som jeg
har købt gennem en tømmermester over flere omgange.

Jeg må sige jeg har været tilfreds, og jeg glæder mig faktisk over dem hver
dag, da jeg synes det er flot håndværk.

Jeg fik dem selv anbefalet.

hilsen
Karsten Skov

Fra : Pebling

Dato : 01-11-03 12:16

"JEY" skrev d. 03-01-02 09:15 dette indlæg :
> [...]
>
> Passer prisen sammen med kvaliteten ??
>
> JEY
>
>Prøv det svenske Elitfönster. Superkvalitet. Godt håndværk. 10 års
garanti. Fire lag glas gør, at det isolerer fremragende og at du sparer
på varmen, hvad du har givet ekstra for vinduerne. De fire lag glas
holder også støj ude. Jeg har selv vinduerne i mit hus og kan anbetale
dem. Firmaet leverer også særlige lyddæmpende vinduer og vinduer med
reflekterende glas (mod kraftig sol) samt hærdet glas. Elitfönster har
en dansk agent (Elitevinduer) i Sorø og en i Jylland.
Pebling

http://www.kandu.dk/

Fra : Robert Andersen

Dato : 01-11-03 18:56

snip

snip

snip

Fint nok at du giver et råd til manden, men tror du ikke at han har købt
vinduer for lang tid siden ?? hans indlæg er fra 3 januar 2002 !!!!

Hurra for Kandu.......

/Robert

Fra : Pebling

Dato : 02-11-03 00:28

"Robert Andersen" skrev d. 01-11-03 18:56 dette indlæg :
> [...]
købt
> vinduer for lang tid siden ?? hans indlæg er fra 3 januar 2002 !!!!

Du er vel nok kvik, at du opdagede det med datoen - det kunne jo være,
der var andre der kunne bruge mit råd!

Pebling

http://www.kandu.dk/

Fra : JEY

Dato : 02-11-03 12:40

> [...]
>
> Fint nok at du giver et råd til manden, men tror du ikke at han har købt
> vinduer for lang tid siden ?? hans indlæg er fra 3 januar 2002 !!!!

Det har han... valget blev KPK !!!...

/JEY