/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Ved køb af en brugt mac?
Fra : Henning Poulsen


Dato : 03-01-02 08:41

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg er brændt varm på en Powerbook
fra www.dba.dk?

Jeg har tænkt mig at købe den, men frygter at den er "varm" (stjålet)...
Kan sådan noget ikke spores på en eller anden måde... Jeg skal igennem
toldsystem og sådan lidt af hvert i løbet af de næste 8 måneder, og de
tjekker vel serienumre og alt det der... De skal ikke tage den fra mig,
og tilmed give mig en bøde, hvis jeg køber den nu her.

Ydermere - hvad skal man være opmærksom på, på selve computeren... Skal
man have den første brugers bruger/kode mm til den eller lignende?

Jeg ved I kan hjælpe. På forhånd tak.

Henning Poulsen


 
 
Jesper Haaber Gyllin~ (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 03-01-02 09:14

Henning Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg er brændt varm på en Powerbook
> fra www.dba.dk?
>
> Jeg har tænkt mig at købe den, men frygter at den er "varm" (stjålet)...
> Kan sådan noget ikke spores på en eller anden måde... Jeg skal igennem
> toldsystem og sådan lidt af hvert i løbet af de næste 8 måneder, og de
> tjekker vel serienumre og alt det der... De skal ikke tage den fra mig,
> og tilmed give mig en bøde, hvis jeg køber den nu her.
>
> Ydermere - hvad skal man være opmærksom på, på selve computeren... Skal
> man have den første brugers bruger/kode mm til den eller lignende?
>
> Jeg ved I kan hjælpe. På forhånd tak.
>
> Henning Poulsen

Har du haft Mac før ? Hvad er det for en PowerBook ? Hvad skal du give
for den ? Priserne på PowerBooks er faldet markant det sidste år og den
7. januar er der Mac Expo, som ofte får priserne til at falde
yderligere.

Generelt vil jeg sige at det vigtigste med en brugt bærbar er batteriet.
Det er som regel træt og kræver at strømforsyningen er på permanent - et
nyt batteri koster en formue.

Tænk dig rigtigt godt om.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Henning Poulsen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning Poulsen


Dato : 03-01-02 09:22



> Har du haft Mac før ? Hvad er det for en PowerBook ? Hvad skal du give
> for den ? Priserne på PowerBooks er faldet markant det sidste år og den
> 7. januar er der Mac Expo, som ofte får priserne til at falde
> yderligere.
>
> Generelt vil jeg sige at det vigtigste med en brugt bærbar er batteriet.
> Det er som regel træt og kræver at strømforsyningen er på permanent - et
> nyt batteri koster en formue.
>
> Tænk dig rigtigt godt om.

Jo, jeg er mac-bruger, men jeg har aldrig selv købt en. Jeg har altid brugt
min mors gamle Performa 6200, og min far har givet mig sin iMac233, fordi han
skulle have en ny. Så købt en ny har jeg ikke.
Den jeg kigger på, er rent faktisk Powerbook G4 677 MHz... Til kr. 13000. En
anden vil sælge til 19.000. Det er lave priser, så det er vel ikke mærkeligt,
jeg er bange for at de er "varme"...


Isaack Rasmussen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Isaack Rasmussen


Dato : 03-01-02 10:00

ja, eller denne her,

Mac Power G4/500 MHz Bærbar, 512 Mb ram, 20 Gb HD, Apple Titanium PowerBook
G4, Combo Drive (DVD/CD), Netkort, 56K internal modem, 1 FireWire & 2 USB
Ports Kr. 11.000

Combo maskinerne kom i Dec, så den kan ikke være meget gammel.

Isaack

"Henning Poulsen" <henning@imtoosexy.com> wrote in message
news:3C34149C.F9D6B391@imtoosexy.com...
> Jo, jeg er mac-bruger, men jeg har aldrig selv købt en. Jeg har altid
brugt
> min mors gamle Performa 6200, og min far har givet mig sin iMac233, fordi
han
> skulle have en ny. Så købt en ny har jeg ikke.
> Den jeg kigger på, er rent faktisk Powerbook G4 677 MHz... Til kr. 13000.
En
> anden vil sælge til 19.000. Det er lave priser, så det er vel ikke
mærkeligt,
> jeg er bange for at de er "varme"...
>





Henning Poulsen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning Poulsen


Dato : 03-01-02 10:34



> ja, eller denne her,
>
> Mac Power G4/500 MHz Bærbar, 512 Mb ram, 20 Gb HD, Apple Titanium PowerBook
> G4, Combo Drive (DVD/CD), Netkort, 56K internal modem, 1 FireWire & 2 USB
> Ports Kr. 11.000
>
> Combo maskinerne kom i Dec, så den kan ikke være meget gammel.
>
> Isaack

Jeg tror han kalder det Combo Drive fordi han tror det er betegnelsen for et
drev der læser både DVD og CD. Det gør alle DVD-drev så, men alligevel. Fordi
de maskiner der forhandles nu er 550 MHz og 667 MHz, og det er dem man har
puttet Combo drev i.


Isaack Rasmussen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Isaack Rasmussen


Dato : 03-01-02 10:57

ja, oops, der var jeg lidt for hurtigt ude.

Man kan jo slet ikke få combo drev i 500Mhz

Isaack

"Henning Poulsen" <henning@imtoosexy.com> wrote in message
news:3C342578.1A836325@imtoosexy.com...

> Jeg tror han kalder det Combo Drive fordi han tror det er betegnelsen for
et
> drev der læser både DVD og CD. Det gør alle DVD-drev så, men alligevel.
Fordi
> de maskiner der forhandles nu er 550 MHz og 667 MHz, og det er dem man har
> puttet Combo drev i.
>



Jesper Haaber Gyllin~ (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 03-01-02 11:03

Henning Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> > Har du haft Mac før ? Hvad er det for en PowerBook ? Hvad skal du give
> > for den ? Priserne på PowerBooks er faldet markant det sidste år og den
> > 7. januar er der Mac Expo, som ofte får priserne til at falde
> > yderligere.
> >
> > Generelt vil jeg sige at det vigtigste med en brugt bærbar er batteriet.
> > Det er som regel træt og kræver at strømforsyningen er på permanent - et
> > nyt batteri koster en formue.
> >
> > Tænk dig rigtigt godt om.
>
> Jo, jeg er mac-bruger, men jeg har aldrig selv købt en. Jeg har altid brugt
> min mors gamle Performa 6200, og min far har givet mig sin iMac233, fordi han
> skulle have en ny. Så købt en ny har jeg ikke.
> Den jeg kigger på, er rent faktisk Powerbook G4 677 MHz... Til kr. 13000. En
> anden vil sælge til 19.000. Det er lave priser, så det er vel ikke mærkeligt,
> jeg er bange for at de er "varme"...

Der kørte en tråd for nyligt på mediamac om netop PowerBook til særdeles
lave priser og de viste sig også at en faldt i og betalte 19.000 uden at
få en Mac.

Prøv at kigge i de gamle postings på mediamac - sådan ca. en 3-4 måneder
siden.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Henning Poulsen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning Poulsen


Dato : 03-01-02 11:57



> Prøv at kigge i de gamle postings på mediamac - sådan ca. en 3-4 måneder
> siden.
>

> Tak for det. Hjalp en hel del.

---------------------
Dette er fra mediamac:


David Buch Hansen, 2001-22-10

Here is the full story.

Hun havde en Powerbook 500 Titanium til salg til 16.000. Vildt, tænkte jeg, og
mailede frem og tilbage med hende utallige gange. Allerede her begyndte det at
lugte. Hun ville kun sms'se og maile, men hver gang jeg prøvede at ringe var der
ingen kontakt. Hvorom alt er - grådigheden og naiviteten løb af med mig. I ellevte
time hævede hun prisen til 19.000, som jeg efter megen overvejelse - men ikke nok -
satte ind på hendes konto. Det var i forvejen lykkedes mig at spore hendes adresse
til Holbæk, og det var min eneste sikkerhed. Hun havde forberedt mig på, at hun
skulle til Spanien kort efter, og da der ikke dukkede nogen computer op, fik jeg
selvsagt bange anelser. Jeg skrev min første dunder-mail med trusler om
bedrageri-sager, og fik et svar fra "Kristines" veninde, der efter sigende passede
lejligheden. Hende fik jeg involveret i hele misæren, og truede ligeledes hende med
alverdens retsager og politi. Hun makkede ret, og i tre omgange sendte hun så 11, 4
og 4 tusinde kroner= 19.000. Der er en masse ubesvarede spørgsmål. Såsom: Var der
nogensinde en computer? Det tror jeg ikke i dag. Var veninden (Louise)egentlig
Kristine, der havde fået kolde fødder? Den er sværere, men jeg tror det faktisk
ikke. Hun virkede langt mere reel, men kan selvfølgelig være blevet skræmt af
trusler om rettergang og anden lovformelig indblanden. Lad dette være en lærestreg
til alle jer (læs: mig), der overvejer at købe og sende penge uden at have set
varen først. Jeg var mere end almindeligt heldig, at jeg fik pengene hjem igen, men
det gjorde jeg, og nu skal jeg have den nye generation Titanium. Der er ikke noget
der så skidt, at det ikke er godt for noget, er der vist en klog mand, der har sagt
engang.

----------------------
Og en anden fra mediamac. Det er en serie mailudvekslinger, som jeg også har været
igennem. Tilsyneladende dog med en anden person.



Martin Bredthauer, 2001-28-10


Det annonce røg jeg på... dog uden at sende penge. Læs følgende beretning, som jeg
sendte til dk.edb.mac, hvor der var nogle der henviste til denne tråd:

Jeg fandt flg. annonceret hos Den Blå Avis online:

"Titanium powerbook 400 MHz, 128mb, 10gb, 15.2tft, dvd, modem, 10/100
base t netkort!har fået en stationær istedet, sælges t.højest bydenede,
har kvitt og garanti! Kr. 10.000"

Jeg har ikke brug for endnu en bærbar, men en TiBook til 10k var jo ikke
så dårligt så jeg skrev flg:

"Hej!

Jeg kan se, at du skal af med ovenstående. Jeg vil godt byde de kr.
10.000,-"

Herefter kom flg. positive mail:

"hejsa!jamen det er da et fint bud!hvor bor du
henne??jeg kan sende den,den fejler ingenting,ligger i
orig emb,men kun mod forudbetaling,da jeg ik kan sende
den pr efterkrav!!jeg bor på sjælland!"

Kr. 10.000,- i forudbetaling næppe... Så fulgte flg. mail udveksling:

Martin:
"Jeg bor desværre lidt langt fra Sjælland, nærmere bestemt Jelling ved
Vejle.

Men hvis du ikke vil sende pr. efterkrav tror jeg at jeg vil hente den
selv. Hvor bor du?"

Laila Jensen (Dette navn har jeg fra mail adressen):
"hejsa!jeg bor i noget der hedder holbæk!!øhm...jeg vil
godt have sendt den pr efterkrav,men man må kun sende
op til 5000,-,så det kan jeg ik!!!og jeg er aldrig
hjemme,da jeg arbejder en hel del....så jeg ved
ik....hvad vi så gør????"

Martin:
"Hva' om jeg kikkede forbi på din arbejdsplads. Eller vi kunne evt.
aftale at mødes ved den nærmeste banegård på et fastsat tidspunkt."

Laila:
"hejsa!ej det med arbejdspladesen går ik,da jeg står i
et fryserum det meste af tiden,og har pasuer på
forskellige tidspunkter!det med banegården,altså jeg
tro det blir for svært at få tid til det,da jeg først
er sent hjemme hver dag,så......kan jeg da ik sende
den??den fejler jo ingenting!!!"

Martin:
"Jeg har ikke meget lyst til at sende kr. 10.000,- af sted "ud i det
blå" uden først at ha' set varen. Forstå mig ret - powerbook'en er nok
som du beskriver, men jeg har brændt fingrene én (godt nok med en noget
mindre beløb), så med mindre du er villig til at sende din Powerbook af
sted uden at modtage penge først, så må vi finde på en anden mulighed.
Jeg ved ikke om min bank kan være behjælpelig med noget. Jeg prøver at
kontakte dem i morgen. Hvilken bank har du konto i?"

Laila:
"hejsa!jeg har unibank!jamen jeg vil altså også gerne
vide om jeg får nogle penge overhovdet!jeg er en
voksen kvinde der ik render rundt og snyder folk hvis
det er det du hentyder til,det er jo det rene
svineri!så du kan skam godt stole på mig bare
rolig!jeg vil altså ik sende den uden at modta nogle
penge først!du kan jo bare skrive når du har snakket
med banken ok???"

Martin:
"Jeg har været en tur i banken, og de kan _ikke_ hjælpe.

Så nu er jeg der hvor der ikke ser ud til at være nogen mulighed for at
handle....

Jeg har dog en søster, som bor i Kbh. som kunne komme forbi og medbringe
penge, men det kræver jo at du har 10 min. til lige at mødes med hende."

Laila:
"hej martin!ja det havde været godt nok,men jeg er så
svær at aftale noget med pga mit arbjede desværre...så
vi blir jo nok nød til ik at handle
alligevel!ærveligt!men hvis du heller ik kan skaffe
pengene så er der jo ingen vej!"

Det er ikke for at klandre Laila, for der er jo ikke sket noget. Jeg
synes bare hendes salgstaktik er lidt "sjov", og så var det jeg tænkte
om der var andre her i gruppen der har prøvet at købe hendes TiBook?


Morten Reippuert Knu~ (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-01-02 13:50

Henning Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> Den jeg kigger på, er rent faktisk Powerbook G4 677 MHz... Til kr. 13000. En
> anden vil sælge til 19.000. Det er lave priser, så det er vel ikke mærkeligt,
> jeg er bange for at de er "varme"...

den befinder sig vel ikke på Holbæk egnen ? i så fald må du ikke betale
forud, afhent computeren personligt. Der er en svindler på færde der
sælger ikke eksisterende PowerBooks. Der er allerede en som har smidt
19000kr ud af vinduet på denne sælger.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henning Poulsen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning Poulsen


Dato : 03-01-02 14:12



> den befinder sig vel ikke på Holbæk egnen ? i så fald må du ikke betale
> forud, afhent computeren personligt. Der er en svindler på færde der
> sælger ikke eksisterende PowerBooks. Der er allerede en som har smidt
> 19000kr ud af vinduet på denne sælger.

Ja, se mit indlæg fra kl 11:57. En anden rar personlighed bad mig se på mediamac.


Michael Horn (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Michael Horn


Dato : 03-01-02 09:19

> Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg er brændt varm på en Powerbook
> fra www.dba.dk?
>
> Jeg har tænkt mig at købe den, men frygter at den er "varm" (stjålet)...
> Kan sådan noget ikke spores på en eller anden måde... Jeg skal igennem
> toldsystem og sådan lidt af hvert i løbet af de næste 8 måneder, og de
> tjekker vel serienumre og alt det der... De skal ikke tage den fra mig,
> og tilmed give mig en bøde, hvis jeg køber den nu her.
>
> Ydermere - hvad skal man være opmærksom på, på selve computeren... Skal
> man have den første brugers bruger/kode mm til den eller lignende?
>
> Jeg ved I kan hjælpe. På forhånd tak.
>
> Henning Poulsen
>

Hej Henning.

Ethvert køb uanset fra hvem: få Underskrevet kvittering med serienr. På, så
har du i hvert fald din ryg fri.

/MH


Thomas (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 03-01-02 12:46

> Ethvert køb uanset fra hvem: få Underskrevet kvittering med serienr. På,

> har du i hvert fald din ryg fri.

Er man helt sikker på det? Der er trods alt noget der hedder at handle i ond
tro, og hvis man køber en maskine for billigt, så tror jeg ikke det hjælper
at dække sig ind med en kvittering.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial



Ben Knudsen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Ben Knudsen


Dato : 03-01-02 13:01

henning@imtoosexy.com writes:
>Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg er brændt varm på en Powerbook
>fra www.dba.dk?

Få en original kvittering med - så ved du, at den er købt lovligt.
Derudover er du selvfølgelig bedst hjulpet ved at købe en, der stadig har
garanti.
>
>Ydermere - hvad skal man være opmærksom på, på selve computeren... Skal
>man have den første brugers bruger/kode mm til den eller lignende?

Du skal sikre dig, at alt tilbehøret er med - installations-cd'er. kabler
osv. Det er derudover rigtig smart at tjekke maskinen grundigt, inden der
falder penge på bordet. Døde pixels i skærmen, løse forbindelser i
powerstikket og "trætte" batterier er typiske problemer på en brugt
powerbook. Hvis maskinen har mange fysiske skrammer, er den næppe blevet
behandlet pænt - og så er der også risiko for usynlige indre skader.
Og hey, tag gerne en mac-ekspert med, hvis du kender en.

Eventuelt kan du få tilbuddet vurderet her i gruppen, før du køber.

Mvh Ben


Henning Poulsen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning Poulsen


Dato : 03-01-02 14:09

> Og hey, tag gerne en mac-ekspert med, hvis du kender en.
>
> Eventuelt kan du få tilbuddet vurderet her i gruppen, før du køber.
>

Jeg ville nu selv betegne mig som macspert. Jeg har brugt Mac siden jeg var
tolv. Men delt den med min mor. Nu er jeg 21. Og de priser på de Powerbooks
er outrageously lave, så det er meget nærliggende at tro de er fake.

En Powerbook 667 til 11000 kr. Begrundelse "Jeg har købt stationær, og kan
meget bedre med den."

En Powerbook 667 til 13000 kr. Begrundelse: "Jeg har købt en stationær"

En Powerbook 500 til 19000 kr. Begrundelse: Stationær.

Det er tre forskellige personer tror jeg. De to af dem er der forskellige
telefonnumre, men alle beder vist om at korrespondere med email. Den nederste
er den mest troværdige efter prisen at dømme.


Morten Reippuert Knu~ (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-01-02 14:48

On 03/01/02 14:09, in article 3C345804.5CA2F0A8@imtoosexy.com, "Henning
Poulsen" <henning@imtoosexy.com> wrote:

> Jeg ville nu selv betegne mig som macspert. Jeg har brugt Mac siden jeg var
> tolv. Men delt den med min mor. Nu er jeg 21. Og de priser på de Powerbooks
> er outrageously lave, så det er meget nærliggende at tro de er fake.
>
> En Powerbook 667 til 11000 kr. Begrundelse "Jeg har købt stationær, og kan
> meget bedre med den."
>
> En Powerbook 667 til 13000 kr. Begrundelse: "Jeg har købt en stationær"
>
> En Powerbook 500 til 19000 kr. Begrundelse: Stationær.
>
> Det er tre forskellige personer tror jeg. De to af dem er der forskellige
> telefonnumre, men alle beder vist om at korrespondere med email. Den nederste
> er den mest troværdige efter prisen at dømme.

De to første er 99% sikker på at du kan skyde en hvid pind efter - det er
nissen fra Holbæk.

Prisen på den sidste svarer vel i store træk til markedsprisen - en 550 med
Combo-drev koster 25k og uden combo-drev er prisen 22.5k.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>


thorkild nielsen (03-01-2002)
Kommentar
Fra : thorkild nielsen


Dato : 03-01-02 22:44



Henning Poulsen wrote:

> Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg er brændt varm på en Powerbook
> fra www.dba.dk?
>
> Jeg har tænkt mig at købe den, men frygter at den er "varm" (stjålet)...
> Kan sådan noget ikke spores på en eller anden måde... Jeg skal igennem
> toldsystem og sådan lidt af hvert i løbet af de næste 8 måneder, og de
> tjekker vel serienumre og alt det der... De skal ikke tage den fra mig,
> og tilmed give mig en bøde, hvis jeg køber den nu her.
>
> Ydermere - hvad skal man være opmærksom på, på selve computeren... Skal
> man have den første brugers bruger/kode mm til den eller lignende?
>
> Jeg ved I kan hjælpe. På forhånd tak.
>
> Henning Poulsen

--
Bed om at få originale købsdokumenter (med serienumre) med eller få
serienumrene på forhånd og meddel dem til politiet inden du tager ud og ser
på dyret sammen med en anden kritisk indstillet kammerat.

Det er nemmere at trække sig ud af det, når man er to. Og så har man et
vidne!

Få kvitering med navn, adresse m.m. serienumre på handelen.

--
------
Venlig hilsen
Thorkild J. Nielsen

Teksten "bortfjernes" og det efterfølgende punktum
skal slettes fra min e-mailadresse.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste