præcedens / info om andre sager?
Fra : anonym

Dato : 03-01-02 08:14

hej
jeg har været i retten og nu har anklageren så anket dommen til
fornyet behandling ved byretten under medvirken af domsmænd
( hvad er "domsmænd"?).
jeg kunne godt i denne anledning tænke mig at medbringe nogle
sager hvor en person er fradømt kørekortet ubetinget i ½ år.
for fartforseelser.
men hvor finder jeg eksemplar på disse sager?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-01-02 09:31

On Thu, 3 Jan 2002 08:13:52 +0100, "anonym" <anonym@anonym.dk> wrote:

>jeg har været i retten og nu har anklageren så anket dommen til
>fornyet behandling ved byretten under medvirken af domsmænd

Så er der ikke tale om anke. Alene ud fra det du skriver, gætter jeg
på at følgende er sket: Anklagemyndigheden oprindelig troet, at du
ville tilstå i retten. Da det ikke sker, skal der gennemføres en
egentlig domsforhandling i samme instans.

>( hvad er "domsmænd"?).

Lægdommere. Dvs. ikke-jurister, der sammen med den juridiske dommer
afgør sagen.

>jeg kunne godt i denne anledning tænke mig at medbringe nogle
>sager hvor en person er fradømt kørekortet ubetinget i ½ år.
>for fartforseelser.
>men hvor finder jeg eksemplar på disse sager?

Trykte domme findes i Ugeskrift for Retsvæsen, som du kan finde på
biblioteket. Utrykte domme er vanskeligere at få fat i.

Hvorfor har du afslået at få en advokat beskikket for dig i sagen?

--
Jakob Paikin

Fra : anonym

Dato : 03-01-02 10:33

> Hvorfor har du afslået at få en advokat beskikket for dig i sagen?
fordi jeg er skyldig... og skal når jeg "taber" ssagen selv betale for
advokaten dvs. 4000 i bøde og så også lige 3000 i salær neeej helst ikk

Fra : anonym

Dato : 03-01-02 11:09

> [...]
> ville tilstå i retten. Da det ikke sker, skal der gennemføres en
> egentlig domsforhandling i samme instans.

jeg tilstod ved første retsmøde og der blev afsagt dom 3 dage senere.
ved første møde forlangte anklageren også min. 1 års frakendelse, jeg
spurgte hvorfor, fordi jeg kunne ikk se en begrundelse for at øge straffen
til
mere ind det loven mindst forlange ½ års frakendels, da der ingen skærpende
omstændigheder forelå.
han svarede så at han sad her med en sad med en person der var havnet i
østre landsret og var idømt 1 års ubetinget frakendelse, til det sagde jeg

at jeg kendte til flere sager hvor sigtede "kun" fik et ½ års frakendelse
som loven
forlanger, til dette havde han stort set ikke noget at sige... udover at nu
sad han
jo blot med denne sag.
så det undre mig at han vil have sagen til genbehandling blot for at jeg
skal have
1 år frem for ½ års frakendelse.
jeg citerer nu brevet
"dommen påstås af anklagemyndigheden principalt hjemvist til fornyet
behandling
ved byretten under medvirken af domsmænd, substitært påstås skærpelse,
således
at frakendelsen sker for et tidrum af et år."

Fra : anonym

Dato : 03-01-02 11:21

> Så er der ikke tale om anke
nej det har du faktisk næsten ret i!!!
jeg har lige snakket med statsadvokaterne.
sagen har forløbet uden domsmænd, men i sager med
ubetinget frakendelse skal der være domsmænd med, fik jeg at vide.
så landsretten skal tage stilling til om sagen kan gå om i byretten, hvis
ikke
så skal sagen behandles ved landsretten som en ankesag.