Skarphed - skrifter
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-01-02 01:37

Jeg er begyndt at vænne mig til tiBook, men jeg er noget forundret over
at skrifterne ikke er skarpere, end de er.
Det er vel altid en subjektiv vurdering, men jeg har altså svært ved at
se skrifterne 'skarpt' i menulinjen og i Apple Works (Tekstdokumenter).
Jeg kan bedst beskrive det som: De er uldne i kanterne. Jeg bruger
briller - er (lettere) langsynet (gammelmandslangsyn?) og skal virkelig
holde en _fast_ læseafstand, for overhovedet at kunne _læse_ skrifterne
(det er sådan ca. 35 cm). Og så skal jeg absolut bruge den nederste,
stærke del af mine bifocale briller. Det er meget anspændende.

Det har overrasket mig _meget_, for jeg er vant til en PB1400 med Activ
Matrix skærm, og der har der ikke været problemer. Alt (tekst) står
tydeligt på den skærm. Har 800x600 og foretrækker Geneva 12pkt. .... det
er som om skriften er 'tyndere' og mere læselig. Den har skarpere kanter
- på den skærm ...

Men OK, billeder er utroligt flotte på G4'erens store skærm. Men det
hjælper fedt, når jeg er mere afhængig af at kunne læse (og skrive)
tekster, ik'?

Det der med skrifterne i topbjælken og i dokumenter - er det bare et
indstillingsspørgsmål. Jeg vil blive meget glad for en vejledning - der
kan løse problemet.

Jeg ville jo gerne opleve at have fået en mere updated afløser for
trofaste PB1400/166 MHz. Til prisen skulle G4 PB/550/DVD gerne være
bedre ...
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-01-02 08:31

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> se skrifterne 'skarpt' i menulinjen og i Apple Works (Tekstdokumenter).
> Jeg kan bedst beskrive det som: De er uldne i kanterne.

Du har muligvis bedt systemet om at "glatte skrifter ud". Check
kontrolpanelet "udseende" under skrifter, og sæt evt.
udglatningsstørrelsen op til 18 pkt. eller fjern hakket, så den slet
ikke glatter skrifter ud.
v.h.
Martin

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 03-01-02 10:33

> Martin

Martin har fat i den lange ende.

Jeg har selv prøvet det på en PB3400, her var udglatning slået til som
standard da jeg indstallerede et nyt system. Jeg var også forundret
over at teksten kunne stå så uskarpt, skærmen består jo trods alt af
små punkter som er fabrikeret i en fast matrix, ikke noget med
CRT-vrøvl når det gælder en bærbar. Så snart udglatning var fjernet så
det meget skarpere ud!

Det er naturligvis en smagssag, men er der egentlig nogen som synes,
at det er pænt med udglatning? Min personlige kæphest er, at der i det
hele taget efterhånden er alt for meget udglatning, skyggehalløj og
unødvendige visuelle effekter når det gælder den grafiske brugerflade.

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-01-02 17:41

Henrik G. Jacobsen <jacobsen@dsr.kvl.dk> wrote:

> [...]
> hele taget efterhånden er alt for meget udglatning, skyggehalløj og
> unødvendige visuelle effekter når det gælder den grafiske brugerflade.

Jeg bruger selv udglatning af skrifter over 18 pkt. I den størrelse
synes jeg det ser meget godt - og ikke uskarpt - ud.
Martin

Fra : Michael Horn

Dato : 03-01-02 08:52

> [...]
>
> Jeg ville jo gerne opleve at have fået en mere updated afløser for
> trofaste PB1400/166 MHz. Til prisen skulle G4 PB/550/DVD gerne være

Prøv evt i Skærm - kalibrering - her kan du bla. Indstille lystemperaturen,
glød og kontrast.

Hvis man gør bogstaverne større vil det også blive nemmere at se på, også
valg af font har stor indflydelse letlæseligheden.

Disse forhold er alt andet lige "forandret" som følge sf den større
skærmopløsning tibook har.

/MH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 13:42

> [...]

> Det der med skrifterne i topbjælken og i dokumenter - er det bare et
> indstillingsspørgsmål. Jeg vil blive meget glad for en vejledning - der

Slå skriftudjævning fra, eller øg den nedre grænse for hvornår udjævning
træder i kraft:

Forudsat du bruger Mac OS 9:
Æblemenu -> Kontrolpaneler -> Udseende, fanebladet "skrifter"

Forudsat du bruger Mac OS X:
Æble-menu ->Systempreferences, "General": "turn off...."

Skiftudjævning er meget flot og læsevenlig i Cocoa programmmer og Carbon
programmer der bruger "core graphics". Skiftudjævning i Classic og
Carbon programmer der bruger "Quick Draw" er mindre vellykket.

Desværre kan kan man ikke som standart slå skriftudjævning helt fra
eller indstille brugen individuelt for Coregraphis og Quickdraw
programmer. Heldigvis findes der et uundværligt program ved navn
"tinkertool", der giver lidt bedre kontrol over skriftudjævningen.
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11967&db=mac>

NB. du kører vel med 1152*768 på tibook'en? ellers kan jeg godt forstå
at du finder skærmen (meget) uskarp.

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-01-02 01:33

> Forudsat du bruger Mac OS X:
> Æble-menu ->Systempreferences, "General": "turn off...."
Det skal jeg lige huske at prøve ... jeg bliver gladere og gladere for
X'eren. Men jeg synes nu at det er lidt svært at vænne sig til noget
'helt andet', når man er opdraget med alle de klassiske OS'er ... :)
> Heldigvis findes der et uundværligt program ved navn
> "tinkertool", der giver lidt bedre kontrol over skriftudjævningen.
> <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11967&db=mac>
Herligt lille program. Tak for henvisningen, fik det til at virke i
aften, så undskyld den sene tilbagemelding. Nu står Geneva 12 i AW6.21
knivskarpt. Nu kan selv jeg se det og begynde at skrive .... tak!
> NB. du kører vel med 1152*768 på tibook'en? ellers kan jeg godt forstå
> at du finder skærmen (meget) uskarp.
Jo, selv i denne høje opløsning står det flot!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-02 07:24

> Det skal jeg lige huske at prøve ... jeg bliver gladere og gladere for
> X'eren. Men jeg synes nu at det er lidt svært at vænne sig til noget
> 'helt andet', når man er opdraget med alle de klassiske OS'er ... :)

prøv de to GUI utilities jeg just har anbefalet dig i tinkertool tråden

> [...]
> knivskarpt. Nu kan selv jeg se det og begynde at skrive .... tak!

> Jo, selv i denne høje opløsning står det flot!

godt (jeg kender dig jo ikke, men der er faktisk nogen som kører med en
scaleret opløsning på deres TFT'ere)

NB. Kan jeg ikke få dig til at lave et line mellemrum, når du skriver
mellem citeret text? Det vil gøre dine indlæg mere læsevenlige - Selv i
newsreadere der farver texten efter citations nivau.

<icq:131382336>