Hjælp! Ninjaen har gjort min iMac langsom!
Fra : M. Bredsdorff

Dato : 03-01-02 01:26

Det lyder fjollet, men det er altså rigtigt! :(

Jeg har hele tiden oplevet, at hver gang jeg har spiller Shadow Warrior
eller Duke Nukem på min iMac DV SE (500MHz, 128 MB RAM), har hastigheden
på min Mac været stærkt nedsat bagefter indtil jeg genstartede, og så
var alt peachy igen.

Men denne gang har jeg spillet et hurtigt slag Shadow Warrior, og efter
jeg genstartede, var min Mac stadig langsom. Især lyde bliver afspillet
for langsomt og hakker. Det er også som om lidt af "dybden" i lyden er
væk. Maskinene kører hurtigt igen, hvis jeg slår Virtuel Hukommelse fra,
men lyden er stadig mærkelig flad, og den er langsom igen, når jeg slår
virtuel hukommelse til igen.

Jeg har slettet Duke Nukem fra min HD, jeg har prøvet diskførstehjælp,
jeg har zappet PRAMmen, og nu kan jeg altså ikke finde på mere.

Er der nogen, som kan genkende problemet, eller som bare ved, hvad jeg
kan gøre?

Nåja, jeg har syetem 9.1 DK

Mange tak for jeres indsigt!
Jeg har ikke vildt meget lyst til at backe alt op og geninstallere
system-software!

Marius.

--
Paranoia is a state of heightened awareness.
Most people are persecuted beyond their wildest delusions.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-01-02 02:06

In article <3C33A500.A3D99F2B@e-kobenhavn.dk>,
"M. Bredsdorff" <bredsdorff@e-kobenhavn.dk> wrote:

> Er der nogen, som kan genkende problemet, eller som bare ved, hvad jeg
> kan gøre?

Hvor meget ledig diskplads har du?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : M. Bredsdorff

Dato : 03-01-02 02:17

15.80 GB. Godt og vel halvdelen af HDens pålydende.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-01-02 02:31

In article <3C33B0FC.DC31F22@e-kobenhavn.dk>,
"M. Bredsdorff" <bredsdorff@e-kobenhavn.dk> wrote:

> 15.80 GB. Godt og vel halvdelen af HDens pålydende.

Det lyder som om der er blvet moslet med HD'ens finere nuancer - har du
et eller andet diskværktøj du kan tjekke disken med?
Prøv også lige at se om der er skiftet ændringsdato på System og/eller
Finder, det kan være et tegn på at de har det skidt.

Du må også meget gerne lige læse på

MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : M. Bredsdorff

Dato : 03-01-02 06:47

> Det lyder som om der er blvet moslet med HD'ens finere nuancer - har du
> et eller andet diskværktøj du kan tjekke disken med?

Nej, men jeg er tilbøjelig til at gå ud og anskaffe ét. Er der nogen, du
kan anbefale?

> Prøv også lige at se om der er skiftet ændringsdato på System og/eller
> Finder, det kan være et tegn på at de har det skidt.

Tja, nu har jeg jo ikke lige været inde og lave æble-I på Finder før, men
det ser mig mu noget suspekt ud, at dens "oprettet" og "ændret" er angivet
til hhv. 7 okt. 2000 og 6 nov. 2000, når jeg tager i betragtning, at det
måske er to måneder siden, jeg opdaterede til System 9.1.....

> Du må også meget gerne lige læse på
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Nåja, jeg kan godt se, den ikke var *rigtig* pæn. Det var sent, og jeg var
oprevet! <:P

M.

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-01-02 08:28

> [...]

> til hhv. 7 okt. 2000 og 6 nov. 2000, når jeg tager i betragtning, at det
> måske er to måneder siden, jeg opdaterede til System 9.1.....

Sjovt nok er min Finder 9.1DK oprettet og ændret på præcis de samme
datoer.
Martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-01-02 10:13

> Nej, men jeg er tilbøjelig til at gå ud og anskaffe ét. Er der nogen, du
> kan anbefale?

Diskwarrior fra Alsoft <http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html> er
glimragende. Indtil du får fingrene i dette eller lignende program kan
du jo se om det er et problem Apples egen diskførstehjælp kan afhjælpe
eller i det mindste diagnosticere.

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>

Fra : M. Bredsdorff

Dato : 03-01-02 14:27

> [...]
> glimragende. Indtil du får fingrene i dette eller lignende program kan
> du jo se om det er et problem Apples egen diskførstehjælp kan afhjælpe

Det er det ikke, for det var det første jeg prøvede, da det viste sig, at
problemet ikke forsvandt efter genstart...

Jeg overvejer kraftigt at backe mine vigtige dokumenter op op CDer og
formattere HardDisken og geninstallere system-software....

M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-01-02 16:15

In article <3C33F055.2A2E9DB6@e-kobenhavn.dk>,
"M. Bredsdorff" <bredsdorff@e-kobenhavn.dk> wrote:

> Nej, men jeg er tilbøjelig til at gå ud og anskaffe ét. Er der nogen, du
> kan anbefale?

Norton Utilities vil jeg sige er det bedste all-round værktøj.

> [...]
> til hhv. 7 okt. 2000 og 6 nov. 2000, når jeg tager i betragtning, at det
> måske er to måneder siden, jeg opdaterede til System 9.1.....

De to datoer er lige efter bogen.

> Nåja, jeg kan godt se, den ikke var *rigtig* pæn. Det var sent, og jeg var
> oprevet! <:P

Du var med andre ord i affekt?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : M. Bredsdorff

Dato : 04-01-02 01:36

> Norton Utilities vil jeg sige er det bedste all-round værktøj.

Jeg har lige haft gang is både Norton og Tech-Tool Pro. De fandt begge to
masser af fejl og rettede dem. Desværre hjalp det ikke spor, så nu har jeg
lavet en back-up af mine vigtige data og så formatterer jeg s'gu' bare lortet
og geninstallerer system-software. Og hvis den stadig er gal, må jeg formode,
at der er opstået en fysisk fejl på en eller anden måde, og så vil jeg bare
aflevere den til reparation og glæde mig over at:
a: Jeg har en udvidet garanti, som stadig gælder og
b: Jeg har en anden iMac, som jeg kan bruge i mellemtiden! :)

> Du var med andre ord i affekt?

Arrgh! Ja! Jeg tilstår! Jeg var i affekt og utilregnelig i gerningsøjeblikket!
Og nu er jeg vist ved at gøre mig skyldig i at anvende for mange udråbstegn!!!

Ahem...

Under alle omstændigheder:
Tak for hjælpen. :)
Marius.

Fra : M. Bredsdorff

Dato : 04-01-02 02:13

Okay, jeg har lige formatteret min HD og geninstalleret system-software. og
det er gået glat, og alt er peachy! :D

Jeg syntes lige, jeg ville meddele det.
Jeg ved, at hvis jeg selv forsøger at give noget hjælp til noget, synes jeg
altid det er rart at høre, hvordan det er gået.
Jeg kunne ikke fikse problemet på anden måde end det her, men det virkede
altså også!

Tak for hjælpen til jer, der har givet forslag!

dk.edb.mac styrer SÅ meget! :)

M.