Længst muligt i eget hjem
Fra : Niels

Dato : 02-01-02 23:59

Hejsa

For at beskytte ældre lavede folketinget for nogle år siden en lov el.
lign. om at ældre skal kunne være længst muligt i eget hjem.

Hvor kan jeg finde den? Jeg har søgt inde på retsinfo, men har ikke
kunne finde noget der... Kan I hjælpe?

--
Niels

Fra : up

Dato : 04-01-02 02:14

Niels <google@biggs.dk> skrev i en
> [...]
> lign. om at ældre skal kunne være længst muligt i eget hjem.
>
> Hvor kan jeg finde den? Jeg har søgt inde på retsinfo, men har ikke

www.familieadvokaten.dk spørger en: I hvilket omfang er en kommune
forpligtet til at stille plejehjemsplads til rådighed for ældre borgere?

Svaret refererer til bistandsloven (§ 79). Kan du bruge det til noget?
mvh up

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-01-02 13:40

up <ull@petersen.mail.dk> skrev i artiklen
<3c3501bb$0$37860$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
> forpligtet til at stille plejehjemsplads til rådighed for ældre borgere?
>
> Svaret refererer til bistandsloven (§ 79). Kan du bruge det til noget?

Nej, for plejehjem drives ikke længere med hjemmel i bistandsloven, men
derimod serviceloven.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-01-02 13:55

Niels <google@biggs.dk> skrev i artiklen
<89169f0.0201021458.aa74f6a@posting.google.com>...
> Hejsa
>
> For at beskytte ældre lavede folketinget for nogle år siden en lov el.
> lign. om at ældre skal kunne være længst muligt i eget hjem.

Det er nu ikke helt præcist det, der skete.

Ved vedtagelsen af Lov om social service (SL), som trådte i kraft i 1998,
besluttede Folketinget at ophæve det traditionelle institutionsbegreb, hvor
borgeren bor på et plejehjem, for i stedet at lave en gradvis omlægning til
ældreboliger, hvor borgeren bor _i eget hjem_ og ikke på en institution som
hidtil. Forskellen mellem de to ting er væsentlig, uden at jeg dog vil gå i
detaljer med den her.

Kommunerne kan dog stadig i en periode drive traditionelle plejehjem. Det
sker med hjemmel i SL § 140. Derimod kan kommunerne ikke længere oprette
nye plejehjem. Endvidere er det sådan, at hvis kommunen ønsker at modtage
statsstøtte til renoveringer af eksisterende institutioner, så skal de
eksisterende plejehjemsboliger omlægges til ældreboliger, der så kan få
støtte efter en særlig lov.

Loven siger altså ikke noget om, at de ældre har ret til at blive længst
muligt i eget hjem. Imidlertid har mange kommuner valgt at have dette som
princip, fordi det som regel er billigere!

Alligevel må man sige, at man har ret til at blive derhjemme så længe som
muligt. Kommunen kan nemlig ikke kræve, at en person skal på plejehjem. For
at en borger kan optages i et botilbud, kræves der, at borgeren eller
dennes værge selv har rettet ansøgning, og berigtiget denne med sin
underskrift. Lovhjemlen for det sidste kan jeg ikke lige finde, men det
fremgår af vejledningen til SL.