Lydløse harddiske
Fra : Mads Gorm Larsen

Dato : 31-12-01 20:36

Lydløse harddiske

Er der nogen der har prøvet at sætte en af de nye seagate iv harddiske i en
imac. Kan den klarer varme udviklingen fra en 7200, og hvor stille er den.
Kan man hører den eller er der totalt stilhed?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-02 06:14

Hej Mads

Mads Gorm Larsen wrote:

> Lydløse harddiske
>
> Er der nogen der har prøvet at sætte en af de nye seagate iv harddiske i en
> imac.

Det vil jeg nok kunne svare dig på i løbet af næste uge. Jeg er lige så spændt
som du... Jeg har købt en ny (brugt) G3 og har bestilt 2x40gb harddiske af
typen Seagate Barracuda IV til den....

> Kan den klarer varme udviklingen fra en 7200, og hvor stille er den.
> Kan man hører den eller er der totalt stilhed?

Men hvis de er lige så støjsvage, som den 30gb Barracuda, jeg har i min gamle
G3/233DT, så er det ikke meget larm, der kommer fra den.

Iflg. Seagate er der en meget lille varmeudvikling fra de nye diske, så jeg
vil ikke tro, du får problemer med at sætte en sådan i en iMac

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 03-01-02 18:30

Mads Gorm Larsen wrote:

> [...]
> imac. Kan den klarer varme udviklingen fra en 7200, og hvor stille er den.
> Kan man hører den eller er der totalt stilhed?

Jeg har sat en Seagate Barracuda IV i en iMac Rev A og den er "meget" lydløs,
men da maskinen larmer meget i sig selv er det lidt svært at afgøre. Men man
kan da i alt fald ikke høre når den skriver eller læser fra den. Desværre har
jeg det problem at maskinen tilsyneladende ikke vil lave bootable partitioner
udover den første på 8 GB. F.eks. kunne OS X kun installeres på en disk på
under 8 GB.

M.v.h.

Jesper

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-01-02 19:43

Mads Gorm Larsen <madsgormlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> imac. Kan den klarer varme udviklingen fra en 7200, og hvor stille er den.
> Kan man hører den eller er der totalt stilhed?

Jeg har installeret en Seagate Barracuda IV 60 GB i min Cube 450 Mhz og
det kører helt uden problemer. Denne maskine har jo ingen blæser, så jeg
kan ikke forestille mig, at varmeudviklingen skulle være et problem i
iMac'en.

Disken er meget lydløs og giver ingen nævneværdig støj fra sig. Den
oprindelige 5400 rpm disk _var_ mere lydløs, men det er slet ikke
generende og det er altså i en maskine, hvor harddisken er den eneste
enhed, der afgiver støj!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-01-02 23:02

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> oprindelige 5400 rpm disk _var_ mere lydløs, men det er slet ikke
> generende og det er altså i en maskine, hvor harddisken er den eneste

Problemet er jo at oplevelsen af støj er meget subjektivt. (For ikke at
tale om at en del mennesker hører halvdårligt uden selv at vide det.)

Under alle omstændigheder så vil iMac'ens placering af disken; i en
metalramme uden dæmpning, lige foran "snuden" på brugeren, gøre at alle
harddiske vil larme i den konstruktion - tror jeg, (for jeg har ikke råd
til at prøve alle mulige harddiske i min egen iMac DV.) Og det er en
skam for lyden fra en HD er, i mine ører, faktisk mere irriterende end
lyden fra en blæser - den er bare ikke så høj.

Der er nok ikke andet at gøre end at prøve disken, og så om ikke andet
nyde de 7200 omdr./min.

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-01-02 01:15

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> skam for lyden fra en HD er, i mine ører, faktisk mere irriterende end
> lyden fra en blæser - den er bare ikke så høj.

OK, det vidste jeg ikke. I Cuben sidder den jo også direkte i en
metalramme og der er jo ikke andet til at lave lyd i den maskine, så
medmindre iMac'en er helt åndssvagt skruet sammen, så burde det da ikke
kunne gå så galt...

> Der er nok ikke andet at gøre end at prøve disken, og så om ikke andet
> nyde de 7200 omdr./min.

Dem kan man godt mærke, især hvis man skifter fra en standardmonteret
harddisk. De er ikke altid de hurtigste på markedet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-01-02 22:51

I artiklen <1f5ghy2.6ayjqc3d7e8sN%mb@talent.dk> , mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) skrev:

> [...]
> skam for lyden fra en HD er, i mine ører, faktisk mere irriterende end
> lyden fra en blæser - den er bare ikke så høj.

Jeg har lagt nogle lag afdækningstape på, før jeg skruede skinnerne på min
harddisk. Det har helt elimineret kabinetvibration på min Perf. 5400.
Skruerne er ikke strammet helt til (tapen befinder sig mellem harddisken og
skinnerne).