PHP og OSX 10.1.2
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 02-01-02 20:53

Hej
Mit OSX svinger ikke med php'en. Det er jeg træt af. Det har aldrig virket
for mig. Lige siden beta-builds af osx har jeg forsøgt via diverse
opskrifter på nettet, men til sidst blev jeg træt af at forsøge
uigennemskuelige unix-kommandoer. Nu har jeg så endelig fået the real stuff
og jeg sidder på en clean installation af OSX 10.01 med en clean OSX 10.1
opdatering oveni - dernæst apples egne opdateringer.

Uanset om jeg sætter min lille php-tester (med en echo-sætning) i library -
webserver - documents eller i mit eget websites bibliotek vil den kun vise
html'en via localhost og ikke php'en.

Jeg har også downloadet den nyeste dev. Tools for at prøve om det hjalp -
NOT!

Hjælp mig!!!?!?!

Mvh. Poul

Fra : macsteen

Dato : 02-01-02 21:36

in article B85923C8.B30%skovmand@mac.com, Poul Skovmand Thingholm at
skovmand@mac.com wrote on 02.01.2002 20:53:

> Mit OSX svinger ikke med php'en. Det er jeg træt af. Det har aldrig virket

Har du rettet i /etc/httpd/httpd.conf?

Have-lågerne skal fjernes i starten af følgende linier:

#LoadModule php4_module libexec/httpd/libphp4.so
#AddModule mod_php4.c

#AddType application/x-httpd-php .php
#AddType application/x-httpd-php-source .phps

Måske vil du også tilføje index.php som herunder:

DirectoryIndex index.html index.php

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 02-01-02 22:41

On 02/01/2002 21:36, in article B8592DC0.23F0%macsteen.remove@yahoo.com,
"macsteen" <macsteen.remove@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> #AddType application/x-httpd-php .php
> #AddType application/x-httpd-php-source .phps
>
> Måske vil du også tilføje index.php som herunder:

Via tinkertool fandt jeg hvad du mente, men der er ikke nogen havelåger at
fjerne idet sætningerne ikke eksisterer. Der står, at det er vigtigt hvilken
rækkefølge loadmodule-sætningerne står. Kan du angive cirka hvor jeg skal
sætte dem ind?
Kan man via et tool i php-mappen ikke få apachen til at initialisere php'en?

Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-02 23:24

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Via tinkertool fandt jeg hvad du mente

en anden gang: prøv /Applications/Utilities/Terminal.app

skriv:
pico /etc/httpd/httpd.conf

hvis du skal ændre i filen skal du først huske at skrive:
su root (og indtaste dit root passw)

Måske var det en ide, at du orienterede dig om Mac OS X's filstruktur
(herunder også de skjulte filer) og fil tilladelser _før_ du begynder at
pille. Du futter vel ikke rundt i Finder.app logget ind som root?

NB. har du heller ikke filen /etc/httpd/httpd.conf.default ?

<icq:131382336>

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 02-01-02 23:37

On 02/01/2002 23:23, in article 1f5eof9.evb2i8117ximrN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> pille. Du futter vel ikke rundt i Finder.app logget ind som root?
>
> NB. har du heller ikke filen /etc/httpd/httpd.conf.default ?
Jo, default har jeg også. Nej, jeg er ikke og er heller ikke interesseret i
indenfor overskuelig fremtid at blive unix-haj, så jeg futtede rundt via
finder og text-edit som root, men jeg rører ikke ved for meget... Hehe.
Jeg vil bare så gerne have php (og derefter mySQL) til at køre på min
maskine, og derefter koncentrere mig om webudvikling.

Jeg har kun det afsnit, hvor apachen tilbyder at genkende filtypen php for
henholdsvis php3 og php4, og det rører jeg ikke ved, sålænge at modulet ikke
er loadet. Jeg prøver at åbne default.

Mvh. Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 02-01-02 23:43

On 02/01/2002 23:36, in article B8594A05.B53%skovmand@mac.com, "Poul
> [...]

> henholdsvis php3 og php4, og det rører jeg ikke ved, sålænge at modulet ikke

OK, der er loadmodule php4 i min default.conf men ikke i den aktive.
Udfører jeg de (gode) råd på default og overskriver den aktive?

Mvh. Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 02-01-02 23:57

On 02/01/2002 23:42, in article B8594B73.B57%skovmand@mac.com, "Poul
Skovmand Thingholm" <skovmand@mac.com> wrote:

> OK, der er loadmodule php4 i min default.conf men ikke i den aktive.
> Udfører jeg de (gode) råd på default og overskriver den aktive?
>
> Mvh. Poul

Ups, jeg skal sove. Jeg prøver imorgen.

Mvh. Poul

Fra : Richard Nees

Dato : 03-01-02 00:33

Hej Poul

Du burde tjekke denne side:
<http://www.entropy.ch/software/macosx/welcome.html>

Det er forholdsvis nemt at installere PHP 4.1 og mySQL 3.23.46 med
instruktionerne herfra.

/Richard Nees

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 03-01-02 15:01

Hej alle

Jeg fik php4 til at virke efter at have prøvet entropy's opskrift (som ikke
virkede sidste gang jeg brugte hans og heller ikke denne gang!!!), men den
lavede om på httpd.conf, så jeg via edit i terminalen kunne rette den. Tak
til alle - nu er jeg glad.

Men mere vil have mere! Nu er det MySQL... Jeg har det installeret og med en
MySQL-bruger kan den køre. Jeg kan dog kun se den fysiske database vha.
Tinkertool. Nu skal den så svinge sammen med apachen... Jeg prøver og håber,
at jeg må vende tilbage til de herrer?!

Mvh. Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 03-01-02 15:07

On 03/01/2002 15:00, in article B85A2291.BCB%skovmand@mac.com, "Poul
> [...]

> Tinkertool. Nu skal den så svinge sammen med apachen... Jeg prøver og håber,

Iøvrigt svinger kun root-apachen med php'en - ikke min egen Sites-mappe...
ØV

Poul

Fra : macsteen

Dato : 03-01-02 20:48

in article B85A240A.BCE%skovmand@mac.com, Poul Skovmand Thingholm at
skovmand@mac.com wrote on 03.01.2002 15:06:

> [...]
> Skovmand Thingholm" <skovmand@mac.com> wrote:
>
> Iøvrigt svinger kun root-apachen med php'en - ikke min egen Sites-mappe...

Har du af-kommenteret de linier omkring Sites-mappe?

> 7. Find "<Directory /home/*/Sites>" block and uncomment the
> entire Directory directive block.

# Control access to UserDir directories. The following is an example
# for a site where these directories are restricted to read-only.
#
<Directory /home/*/Sites>
AllowOverride FileInfo AuthConfig Limit
Options MultiViews Indexes SymLinksIfOwnerMatch IncludesNoExec
<Limit GET POST OPTIONS PROPFIND>
Order allow,deny
Allow from all
</Limit>
<LimitExcept GET POST OPTIONS PROPFIND>
Order deny,allow
Deny from all
</LimitExcept>
</Directory>

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 03-01-02 22:03

On 03/01/2002 20:48, in article B85A7407.247E%macsteen.remove@yahoo.com,
> [...]

> <Directory /home/*/Sites>
> AllowOverride FileInfo AuthConfig Limit
> Options MultiViews Indexes SymLinksIfOwnerMatch IncludesNoExec

Nej, det havde jeg ikke, for *suk* de tekststrenge havde jeg ikke. Men de
næsten identiske tekststrenge med <Directory /home/*/Public> har jeg nu
frigjort. Men uden held.

Iøvrigt kan jeg ikke finde mine user-sider under http, kun som file via
explorer, og måske derfor virker det ikke. Når jeg tilgår filerne i
webserverens rod kan jeg køre http og derfor php?!

Måske skal jeg copy/paste ovenstående ind i min httpd.conf? (jeg bruger
terminal nu... Hehe). Kan du sige mig cirka hvor i conf'en den skal sidde
(hvilket afsnit kommer lige før i din?)

Mvh. Poul

Fra : macsteen

Dato : 03-01-02 22:32

in article B85A85A4.C71%skovmand@mac.com, Poul Skovmand Thingholm at
skovmand@mac.com wrote on 03.01.2002 22:03:

> Nej, det havde jeg ikke, for *suk* de tekststrenge havde jeg ikke. Men de
> næsten identiske tekststrenge med <Directory /home/*/Public> har jeg nu
> frigjort. Men uden held.

Måske skal du bare skifte "Public" ud med "Sites". Hvad hedder den folder
dine user-html/php er i?

??? Du har prøvet http://localhost/~shortusername/whatever.php ?

> Måske skal jeg copy/paste ovenstående ind i min httpd.conf? (jeg bruger
> terminal nu... Hehe). Kan du sige mig cirka hvor i conf'en den skal sidde
> [...]

Du kan godt paste det ind. Du skal bare sætte curser der hvor du vil paste
og taste "i" først.

# Controls who can get stuff from this server.
#
Order allow,deny
Allow from all
</Directory>

#
# UserDir: The name of the directory which is appended onto a user's home
# directory if a ~user request is received.
#
<IfModule mod_userdir.c>
UserDir Sites
</IfModule>

#

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 03-01-02 23:14

> Måske skal du bare skifte "Public" ud med "Sites". Hvad hedder den folder
> dine user-html/php er i?

Det har jeg så gjort

> ??? Du har prøvet http://localhost/~shortusername/whatever.php ?

Yes yes, også alle variationer mellem ovenstående og så den fulde sti, som
explorer gerne vil åbne som file:// - men nej.
Jeg har kigget default (tak, Morten) igennem og fjernet et par
anførselstegn, som var ekstra i min et andet sted, men det hjalp heller
ikke. Men det er iorden at køre den fra root. Det er vel der jeg skal køre
alligevel hvis mysql skal snakke med php'en?

Mange tak for jeres tålmodighed, D'Herrer!

/pst

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-01-02 23:59

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> writes:
[ apache problemer]

Prøv at poste din httpd.conf fil her.

Prøv også i en terminal at skrive:
sudo httpd -f /sti/til/httpd.conf
så du er sikker på, at det er den rigtige conf fil du får indlæst.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 04-01-02 14:21

On 03/01/2002 23:59, in article m3vgejhwhe.fsf@localhost.localdomain,
"Thomas Bjorn Andersen" <thomas@gen-v.net> wrote:

> Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> writes:
> [ apache problemer]
>
> Prøv at poste din httpd.conf fil her.

Yes, det prøver jeg

> Prøv også i en terminal at skrive:
> sudo httpd -f /sti/til/httpd.conf
> så du er sikker på, at det er den rigtige conf fil du får indlæst.

Øh, ikke forstået

Mvh. Poul (jeg har af en eller anden grund ikke kunnet komme på denne
nyhedsgruppe hele dagen, men alle andre var ok via samme server)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-01-02 00:59

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> writes:

> Yes, det prøver jeg

Mon ikke du skal have ServerRoot og DocumentRoot til at pege på det
samme sted på dit filsystem? /Library/WebServer/Documents vil jeg tro.

Nu kalder du vel dine dokumenter .php og ikke .php3?

> Øh, ikke forstået

Den ovenstående kommando starter din webserver manuelt. På den måde
kan du tvinge den til at bruge den ønskede konfigurationsfil.

Hvis det stadig ikke virker, gider du så ikke lige lave en opsummering
af hvad problemet er, og hvad du har forsøgt?

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 22:35

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Iøvrigt kan jeg ikke finde mine user-sider under http, kun som file via
> explorer, og måske derfor virker det ikke. Når

http://localhost/~dit_login

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 22:35

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Kan du sige mig cirka hvor i conf'en den skal sidde (hvilket afsnit kommer
> lige før i din?)

jeg har tilladt mig at e-mail dig en kopi af default Apples httpd.conf

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-02 23:10

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Hjælp mig!!!?!?!

kan du have glemt at slå PHP til i Apache serveren ?

såvidt jeg ved burde php virke i Mac OS X 10.1's Apache. 10.12
opdateringen skulle heller ikke ødelægge understøtteæsen

Afhængig af om din server kører som root eller under dit login
'/etc/httpd/httpd.conf' eller '/etc/httpd/users/dit_login/httpd.conf'

Plukket fra <http://www.php.net/manual/en/install.macosx.php> da jeg
lige ville krydstjekke:

Getting PHP running on 10.1 is simple.

1. su to root
2. Edit /etc/httpd/httpd.conf
3. Uncomment "Load Module php4_module" line.
4. Uncomment "AddModule mod_php4.c" line.
5. Uncomment "AddType application/x-httpd-php .php" line.
6. Uncomment "AddType application/x-httpd-php-source .phps"
line.
7. Find "<Directory /home/*/Sites>" block and uncomment the
entire Directory directive block.

This will allow PHP to execute from ~/Sites directory.

<icq:131382336>

Fra : macsteen

Dato : 02-01-02 23:28

in article 1f5eiyd.g4cjpg1bekwbuN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 02.01.2002 23:09:

> Afhængig af om din server kører som root eller under dit login
> '/etc/httpd/httpd.conf' eller '/etc/httpd/users/dit_login/httpd.conf'

Der kan man se. Man lærer noget nyt hele tiden! jeg har lige tjekket på min
maskine og her er det kun konf. for user-directory som ligger under
/etc/httpd/users og iøvrigt hedder de dit_login.conf.

> Plukket fra <http://www.php.net/manual/en/install.macosx.php> da jeg
> lige ville krydstjekke:
>
> Getting PHP running on 10.1 is simple.
>
> 1. su to root
> 2. Edit /etc/httpd/httpd.conf

I Terminal skal du taste "sudo vi /etc/httpd.conf".
Herved åbnes konfiguration i editoren vi.

Herefter kan du taste /php enter for at komme til de steder hvor der står
php.

> [...]
> line.
> 7. Find "<Directory /home/*/Sites>" block and uncomment the

Uncomment betyder at du fjerner #. Det gøres ved at stille sig på en v.h.a.
piletasterne og taste "x".

Når du har fjernet dem taster du ":wq! og enter" - hvis det går i kage på
halvejen kan du taste ":q! og enter" og starte igen med "sudo vi
/etc/httpd.conf".

Før editering kan det være en god ide at tage en backup:
"sudo cp -p /etc/httpd.conf /etc/httpd.conf.backupxxx"
Hvis man skal komme tilbage til backup:
"sudo cp -p /etc/httpd.conf.backupxxx /etc/httpd.conf"