Bortkommet pakke
Fra : Per Sørensen

Dato : 02-01-02 19:47

I forbindelse med min hobbyvirksomhed er jeg kommet ud i et lille problem.
Jeg har for 6 måneder siden udlånt en effekt, som efter aftale er sendt
retur til mig med Danske Fragtmænd (DF). Pakken dukkede ikke op som aftalt
med afsenderen, og denne eftersøger pakken hos DF. Pakken er sendt til
firmaet og på den korrekte adresse. Han får et kvitteret fragtbrev fra dem,
hvor der ganske rigtigt er kvitteret for afleveringen af pakken. Nu er mit
problem blot at underskriveren (en Martin Hansen (Jeg selv og den bedre
halvdel hedder Sørensen)) intet har med min husstand eller virksomhed at
gøre. Og jeg ved end ikke hvem han er. Jeg har forgæves forsøgt at kontakte
danske fragtmænd, men uden held (først via Telefon, hvor der skulle blive
ringet tilbage, men uden held, herefter skriftligt via brev, også uden
respons).

Har jeg nogen mulighed for at førsøge at forsøge at få min forsendelse
erstattet via Danske fragtmænd? - Hvor står jeg juridisk? - Og hvordan skal
jeg tackle situationen?

På forhånd tak for brugbare svar.

Med venlig Hilsen fra en der normalt kun læser med i gruppen

Per Sørensen

Fra : Christian

Dato : 03-01-02 00:24

Du bør nok skrive igen og sende det rekommanderet. Det er normalt kun
afsenderen der kan fremsætte et erstatningskrav hos DF. DF har nogle meget
lave erstatningssatser for tabt/ødelagt gods, med mindre man sender det som
værdiforsendelse.

Det fremgår ikke helt tydeligt om DF har en kvittering på at pakken rent
faktisk er afleveret ?

Han der har lånt din effekt har også et erstatningsansvar, såfremt du mister
den eller såfremt den er fremsendt til dig på uforsvarlig vis. Er effekten
sendt med DF på din opfordring ?

Jeg ville fremsætte et erstatningskrav på det som effekten er bogført til
overfor ham der har lånt den. At han så har sendt den og den efterfølgende
er væk, er strengt taget ikke dit problem, ihvertfald ikke før den er
tilbage i den vartægt og i samme stand som udlånt.

Så må det være op til udlåner at kontakte DF og sørge for at den
tilvejebringes, eller at han erstatter effekten med den bogførte værdi. Send
ham en faktura under alle omstændigheder og som du efterfølgende kreditere
såfremt effekten dukker op.

/Christian

Fra : Per Sørensen

Dato : 03-01-02 17:23

Se nedenfor:

"Christian" <ctacta@forum.dk> wrote in message
> [...]
som
> værdiforsendelse.
>
> Det fremgår ikke helt tydeligt om DF har en kvittering på at pakken rent

----- Det har de, men med en underskrift jeg ikke kender, og som ikke hører
til i mit firma.

> Han der har lånt din effekt har også et erstatningsansvar, såfremt du
mister
> den eller såfremt den er fremsendt til dig på uforsvarlig vis. Er effekten
> sendt med DF på din opfordring ?

Nej aftalen var blot at han skulle sørge for at den kom fra Bornholm og
hertil.