forslag til farvevalg/træsort
Fra : lp

Dato : 02-01-02 17:58

jeg er ved at lave en 1. sal og har købt et trægulv fra trip trap træsort
merbau(mørk/rød træsort) med sort gummifuge.

Væggene bliver glasvæv og malet hvide.

Mit spørgsmål er så hvad skal jeg gøre med fodpaneler og døre og
indfatninger.

Jeg havde tænkt mig fyldningsdøre i fyrretræ men er blevet tvivl om det
bliver pænt og kan man male indfatninger og fodpaneler og lade dørene stå i
lak.

Hvad mener i?

Er nogen der har billeder/Link af nogle eksemplar

Lars

Fra : rcn

Dato : 02-01-02 23:24

Hej Lars

Jeg vil allerførst forslå dig at bytte glasvævet ud med glasfilt. Det
giver en flot klassisk vægflade som var den pudset op med fin
sandspartel. Glasvævet er jeg bange for du bliver træt af med tiden,
ligesom mange i dag rynker på næsen af savsmuldstapet, og det er
desværre ikke lige så nemt at få af igen.

Og du har ret. Resultatet bliver ikke særligt godt med lakerede døre og
lister af den simple grund, at lister og døre jo som regel er lavet af
lyse træsorter. Det tror jeg vil se pudsigt ud sammen med det mørke
trægulv.
I stedet vil jeg foreslå dig at male både lister og døre med en lys
alkydmaling. Ang. farvevalg vil jeg foreslå dig en tone, der kan skabe
overgang mellem gulv og væg i en neutral farve. Har du mod på det lidt
mere vågede, så synes jeg du skal prøve med en grafitgrå, som vil
fremhæve den varme glød i træet.

Held og lykke!

Rikke

http://www.kandu.dk/