Tomatpasta sovs (Italiensk)
Fra : Marlene B. Nielsen

Dato : 02-01-02 11:24

Hejsa

Der er vel ikke nogen der ligger inde med en opskrift på en ægte Italiensk
tomat sove (uden kød) (jeg kan lige se en Italiensk Mama stå og lave dem i
sit land køkken)

På forhånd tak.

Marlene

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-01-02 17:45

"Marlene B. Nielsen" <mc-maler@post.tele.dk> wrote in message

> Der er vel ikke nogen der ligger inde med en opskrift på en ægte Italiensk
> tomat sove (uden kød) (jeg kan lige se en Italiensk Mama stå og lave dem i
> sit land køkken)

Den simpleste:

Svits løg og hvidløg (iflg. Kille Enna bør løg til sau^H^Hovsebrug (
blancheres i laaaang tid uden at det tager farve - så vidt jeg
husker gerne en halv times tid, og derfor ved forholdsvis moderat temp)
i en gryde med en slat olivenolie.
Tilsæt en dåse flåede tomater og kog til konsistensen er passende.
Smag til med salt, peber og evt. krydderier.

mvh
Jan

Fra : Henrik Vest

Dato : 02-01-02 19:09

> Der er vel ikke nogen der ligger inde med en opskrift på en ægte Italiensk
> tomat sove (uden kød) (jeg kan lige se en Italiensk Mama stå og lave dem i
> sit land køkken)

Tjaa .. det er vel noget med flåede tomater (friske naturligvis - IKKE dåse)
skåret i tern, salt, peber og ikke mindst frisk basilikum. Om der så skal
svitses løg først er vel mere en smags sag.

Velbekomme

Henrik V

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-01-02 19:46

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message

> Tjaa .. det er vel noget med flåede tomater (friske naturligvis - IKKE
dåse)

Hvorfor ikke dåse?. De fleste dåsetomater er natuligt solmodnede - hvilket
bestemt ikke gør sig gældende for de blege halvgennemsigtige klatter, der
på denne årstid sælges som friske.
Jeg vil hævde at bortset fra hjemmeplukkede sommertomater er dåsetomater
langt at foretrække fremfor de såkaldt friske til madlavning.

mvh
Jan

Fra : Henrik Vest

Dato : 02-01-02 21:01

> Hvorfor ikke dåse?. De fleste dåsetomater er natuligt solmodnede - hvilket
> bestemt ikke gør sig gældende for de blege halvgennemsigtige klatter, der
> på denne årstid sælges som friske.
Sandt nok er de "klatter" som f.eks. dansk supermarked udbyder netop nu ikke
værd at prale af, men jeg fik for nogle dage siden hos den lokale grønt pusher
fat i nogle store saftige og røde tomater.
Men cherry eller krydder tomater er da heller ikke af vejen ..

> Jeg vil hævde at bortset fra hjemmeplukkede sommertomater er dåsetomater
> langt at foretrække fremfor de såkaldt friske til madlavning.
Jeg ved ikke hvorfor, men tomater der ka' holde sig i to år ... aarrggh ... (og
jow det hænder at jeg selv bruger dem i en gryderet, meeen...)

Mvh
Henrik V.

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-02 08:39

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message

> Jeg ved ikke hvorfor, men tomater der ka' holde sig i to år ... aarrggh
.... (og

Disse tomater er helkonserves og der er intet odiøst i at
de kan holde sig. Og lige nøjagtig flåede tomater er
erfaringsvis noget af det der virkeligt egner sig til
at konservere.
Hvad med hjemmesyltede pærer eller agurker - er det så
også noget man skal holde sig fra? Bortset fra at disse
produkter typisk er tilsat atamon - hvorimod tomaterne
ikke er tilsat konserveringsmidler.

> jow det hænder at jeg selv bruger dem i en gryderet, meeen...

.....meen du er ramt af en fiks ide, der ikke har bund i virkeligheden.
Enhver er jo salig i sin tro - og skal have lov til at være det - men
må regne med at blive imødegået, når man missionerer troen

mvh
Jan

Fra : Jan Bundgaard

Dato : 03-01-02 18:15

Hej
Dåsetomater er faktisk bedst , især hvis man køber de gode italienske ,
feks. De Cecco!
MVH Jan Bundgaard

Fra : thomas

Dato : 03-01-02 15:08

Hej Marlene,

min kone Angelina (italiener) gør således.

Svits fint hakkede løg i dyb pande når de er gyldne tilsættes hvidløg og
chilli efter behag sammen med et skvat hvidvin. lag spritten koge fra vinen
og tilsæt tomat (gustudoro brikker) og en smule sukker(det fremhæver
tomaterne) og evt oregano og olivenolie. lad det koge ind og tilsæt til
sidst salt peber og masser af basilikum og evt persille.

hilsen
thomas

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 03-01-02 15:15

"thomas" skrev i en meddelelse

> [...]
> tomaterne) og evt oregano og olivenolie. lad det koge ind og tilsæt til
> sidst salt peber og masser af basilikum og evt persille.

Jeg bed mærke i det med sukkeret. Det gør jeg altid, og har tit fået at vide
at man ikke kommer sukker i kødsovs. Da jeg ikke sådan lige har kunnet
forklare hvorfor jeg gør det - ud over at det virker....! - har jeg savnet
at andre gør det samme.....du siger det fremhæver tomaternes smag - er der
noget om snakken eller hvad?

Kåre

Fra : Fru Hof

Dato : 03-01-02 16:56

> [...]
> at andre gør det samme.....du siger det fremhæver tomaternes smag - er der

Jeg gør det også tit og har konstatret, at det smager bare bedre. Jeg har en
gang hørt Meyer komme med den forklaring i TV, at sukkeret giver tomaterne
den sødme, de ville have fået, hvis de først var blevet plukket fuldmodne.

mvh
Tove

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-02 18:42

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message

> Jeg bed mærke i det med sukkeret. Det gør jeg altid,

også her.

> [...]
> at andre gør det samme.....du siger det fremhæver tomaternes smag - er der

....og IMHO gælder det ikke kun tomatsovs - næsten al sovs bliver bedre med
en smule sukker (eller andet sødt). Det får smagen til at virke fyldigere.

mvh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-01-02 19:51

Jan Boegh skrev:

> ...og IMHO gælder det ikke kun tomatsovs - næsten al sovs bliver
> bedre med en smule sukker (eller andet sødt). Det får smagen til
> at virke fyldigere.

Enig, jeg bruger næsten osse altid sukker i sovs(e).

// Klaus

Fra : Ole & Christina

Dato : 03-01-02 22:00

> Enig, jeg bruger næsten osse altid sukker i sovs(e).

Ja og lidt eddike (eller citron)... Jeg ved heller ikke hvorfor, men det virker.

Christina