Hvordan %#¤"/# renser man nemmest pensler?
Fra : M@rk

Dato : 02-01-02 12:38

Hej alle,

jeg går derhjemme og maler lidt - senest paneler og til dette anvendes
alkyd-maling, men hvordan /#&#¤%%¤ renses pensler der har været anvendt
med denne maling nemmest?

Jeg skulle også gerne male en radiator med denne maling, men har ikke
stort lyst til, at hælde malingen i min sprøjtepistol før, jeg har
fundet en nem måde at rengøre denne på )

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-01-02 15:03

> jeg går derhjemme og maler lidt - senest paneler og til dette anvendes
> alkyd-maling, men hvordan /#&#¤%%¤ renses pensler der har været anvendt
> med denne maling nemmest?

En enkelt skyldning med terpentin og så masser af opvaskemiddel eller brun
sæbe.
Selv pensler, der er blevet stive, kan reddes på denne måde - de skal dog ligge
en uges tid.

Mvh Maria

Fra : Bjerg

Dato : 02-01-02 18:31

> En enkelt skyldning med terpentin og så masser af opvaskemiddel eller brun
> sæbe.

eller flydende Ariel
Lene

Fra : jso

Dato : 02-01-02 18:33

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men har ikke
> stort lyst til, at hælde malingen i min sprøjtepistol før, jeg har
> fundet en nem måde at rengøre denne på )

Jeg vil skyle penslen i tyerpentin, derefter en tur med penselsrens, lad det
gerne stå natten over.

Vil du bvære rigtig god ved dine pensler, vasker du dem herefter med brun
sæbe (den Tykke) dette gnubbes godt ned i penslen brug 2 finger og gnub ned
mod proppen i midten. Gentag behandlingen til sæbes skummer helt rent.

Sprøjte pistolen renses ved at bruge en lille skvat terpentin til at skylle
farven ud med. Derefter 1 dl. terpen tin, som sprøjtes igennem pistolen. så
skulle den være ren.

Hilsen
Jørgen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 02-01-02 19:35

> [...]
>
> jeg går derhjemme og maler lidt - senest paneler og til dette anvendes
> alkyd-maling, men hvordan /#&#¤%%¤ renses pensler der har været anvendt

Start med at tørre penslen i en tør klud så der fjernes så meget maling som
muligt. Dernæst vaskes penslen i mineralsk terpentin, dvs. terpentinen arbejdes
godt igennem især ved børsternes rod hvor der ofte samler sig maling som er
svær at fjerne. Så aftørres den i en tør klud.

Lad ikke penslen stå i terpentin gennem længere tid, det har børsterne ikke godt
af. Er det nødvendigt at have en pensel "i blød" skal den hænges op så den ikke
står på børsterne.

Endelig vaskes pensles grundigt igennem med brun sæbe eller sæbespåner
og håndvarmt vand, flere gange indtil der ikke ses farverester i skummet, skylles
grundigt og aftørres i en ren klud. Opbevares med stående i et glas eller en dåse
med børsterne opad.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Astrid nielsen

Dato : 02-01-02 21:22

Ville det ikke være nemmere at købe radiatormalingen på spraydåse, hvis
farven ellers passer.Det sviner ikke meget og er hurtigt at gøre.

Venlig hilsen
Astrid Vest