Reklamationsret?
Fra : Mic

Dato : 02-01-02 10:51

Hey

Har for et halvt år siden købet en bærbar via nettet, og den står (stadig)
på forhandlerens site som en 750 mhz maskine, men: Ved nærmere gennemgang
viser det sig at den kun kører 650 mhz.
Kan jeg gøre noget ved dette, eller er jeg blot blevet tørret i måsen??

Mic

Det er noget vrøvl at påstå at computerspil kan påvirke børns opvækst. Hvis
det virkelig var tilfældet med f.eks. PacMan, ville vi i dag have en stor
gruppe af utilpassede unge, der indtog masser af små piller, medens de
bevægede sig rundt i helt mørke lokaler, lyttende til monoton musik.

Fra : KC

Dato : 02-01-02 11:45

Ja, du kan kræve at han overholder aftalen.

Dvs. du kan kræve naturalopfyldelse i form af at han udskifter processoren
med en 750 mhz.

Det er imidlertid dig, der skal bevise, at du rent faktisk købte en større
processor. Det bør stå på din regning, hvilken processor der er tale om.

KC

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-02 12:38

KC skrev:

>Det er imidlertid dig, der skal bevise, at du rent faktisk købte en større
>processor. Det bør stå på din regning, hvilken processor der er tale om.

Måske, men en annonce som stammer fra købstidspunktet, ville også
kunne bruges som dokumentation.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-01-02 11:50

Mic skrev:

>Har for et halvt år siden købet en bærbar via nettet, og den står (stadig)
>på forhandlerens site som en 750 mhz maskine, men: Ved nærmere gennemgang
>viser det sig at den kun kører 650 mhz.

§ 81.   Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal han give
   sælgeren meddelelse herom inden rimelig tid, efter at han
   har eller burde have opdaget mangelen. I modsat fald
   taber han retten til at påberåbe sig mangelen.

>Kan jeg gøre noget ved dette, eller er jeg blot blevet tørret i måsen?

Sælger må naturligvis ikke levere en anden vare end der er
aftalt. Derfor foreligger der en mangel, og hvis sælger ikke
ville omlevere, kunne du have hævet købet eller krlævet et
nedslag i prisen.

Men et halvt år er nok for lang tid at vente. Jeg vil mene at du
burde have opdaget fejlen for længst.

--
Bertel

Fra : Annette Skovbon

Dato : 02-01-02 16:49

> Men et halvt år er nok for lang tid at vente. Jeg vil mene at du
> burde have opdaget fejlen for længst.

Hvis manden ikke før har haft "forstand" på den slags er det vel rimeligt han
siger det, når han opdager det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-02 08:45

Annette Skovbon skrev:

> Hvis manden ikke før har haft "forstand" på den slags er det vel rimeligt han
>siger det, når han opdager det?

Det kommer an på hvordan lovens "burde have opdaget" skal
fortolkes.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 02-01-02 18:07

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

[klip]

> Derfor foreligger der en mangel, og hvis sælger ikke
> ville omlevere, kunne du have hævet købet eller krlævet et
> nedslag i prisen.

Jeg er enig med dig i, at der foreligger en mangel. Noget mere tvivlsomt
mener jeg nu det er, at manglen ligefrem skulle være så væsentlig, at der
kan hæves.

> Men et halvt år er nok for lang tid at vente. Jeg vil mene at du
> burde have opdaget fejlen for længst.

Det ved jeg nu ikke rigtig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-01-02 18:24

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message

> Det ved jeg nu ikke rigtig.

Jeg er enig med Bertel af to årsager. En PC taber relativt hurtigt i værdi,
og en CPU vil efter et havlt år have tabt så meget, at det formentlig langt
overstiger værdien ved at have udskiftet den med det samme. Dermed har man
som kunde været med til at påføre sælgeren et tab, som kunne have været
undgået.

Så er det naturligvis spørgsmålet om, hvorvidt CPU'ens hastighed er noget,
man burde kunne opdage. Jeg mener, at svaret alt andet lige må være ja. Det
kan normalt ikke være et argument, at man ikke er ekspert. Man kan ikke
begrunde, at man har overset fejl, med almindelig uvidenhed. Der må skulle
være tale om, at fejlen er svær at opdage, fordi den er skjult eller
eksempelvis kun opstår meget sjældent. De fleste computere viser som bekendt
CPU'ens hastighed som noget af de allerførste, når maskinen starter op, så
det burde være de fleste forundt at opdage, at de har fået en forkert CPU.
Det kan dog være anderledes ved netop denne bærbare.

Fra : Carsten D

Dato : 02-01-02 20:02

> [...]
> som kunde været med til at påføre sælgeren et tab, som kunne have været
- Det mener jeg ikke hænger sammen. Hvis Mic for et halvt år siden, havde
krævet naturalopfyldelse ville det være dyrere for butikken at imødekomme
dette (ved at sende/indsætte den rigtige processor) end det er nu (lige
netop fordi værdien på processorer falder så hurtigt). Ydermere mener jeg
ikke der skal tages meget hensyn til, hvor meget det koster forhandleren at
udbedre sin egen fejl.

> [...] Det kan normalt ikke være et argument, at man ikke er ekspert.
- Interessant synspunkt. Det plejer jo lige netop at veje tungt når en, der
ER ekspert har undladt, ikke har opdaget, osv, osv...

> Man kan ikke begrunde, at man har overset fejl, med almindelig uvidenhed.
- Der er MEGET stor tolerance overfor forbugerens "dumheder" når det kommer
til at opdage fejl i retpsraksis...

> Der må skulle være tale om, at fejlen er svær at opdage, fordi den er
skjult eller
> eksempelvis kun opstår meget sjældent.
- Nej, slet ikke. Min opfattelse af retspraksis er stort set, at hvis man
som forbruger påberåber sig en mangel umiddelbart efter den er opdaget (og
det er indenfor rimelig tid efter anskaffelsen), så er det bare med at
"makke ret" som forhandler.

> [...]
har fået en forkert CPU.
> Det kan dog være anderledes ved netop denne bærbare.
- Hmmm? Jeg har godt nok aldrig haft en pc, der viste mig det ved opstarten,
men det er rimelig nemt at finde, hvis man ved hvor. Nu taler så om den PC
som Mic har købt, så din og min opfattelse af hvor nemt det er (eller ikke
er) "for de fleste" at finde må vel vige for de faktiske forhold. Det lader
jo til han ikke har haft nogensomhelst anelse om det før...

mvh,
Carsten
--
De gustibus non deisputandum est

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-01-02 23:46

"Carsten D" <ccd@email.dk> wrote in message
> [...]
> dette (ved at sende/indsætte den rigtige processor) end det er nu (lige
> netop fordi værdien på processorer falder så hurtigt).

Jeg ser sagen på den måde, at forhandleren i princippet vil kunne udskifte
den pågældende til en nyere model i samme prisleje uden tab, men samtidig
kommer har selv til at stå med den gamle model, som han ikke længere kan
sælge. Kunden kan m.a.o. aldrig komme til at lide nogen form for tab, mens
forhandleren kan komme til at lide tab, hvis han ikke lige kan skaffe den
gamle 750 Mhz-CPU igen.

> Ydermere mener jeg
> ikke der skal tages meget hensyn til, hvor meget det koster forhandleren
at
> udbedre sin egen fejl.

Det mener jeg, det skal, hvis kunden er med til at forøge forhandlerens
omkostninger, ved at optræde nølende mht. at påberåbe sig manglen.

> - Interessant synspunkt. Det plejer jo lige netop at veje tungt når en,
der
> ER ekspert har undladt, ikke har opdaget, osv, osv...

Det synes jeg er en helt misforstået sammenligning.

Hvis man køber råd og vejledning af en person, der besidder ekspertise på et
bestemt område, må man naturligvis også kunne forvente, at hans råd og
vejledning har en kvalitet, der svarer til det, man kan forvente af en
ekspert. Når man går til en advokat med en købsaftale på et hus, må man til
eksempel kunne forvente, at han læser skødet igennem, for det er jo det, man
har aftalt, at han skal gøre.

Hvis man derimod køber en defekt vare, som man burde have vidst, var defekt,
må det være ens eget problem. Aftalen må nemlig alt andet lige hvile på, at
man har accepteret at betale den aftalte pris for en vare af den kvalitet,
varen rent objektivt kan siges at have. Man kan til eksempel ikke købe en
bil uden motor, og efterfølgende anlægge erstatningssag mod forhandleren,
fordi man hævder, ikke at have været klar over, at biler uden motor ikke
kunne køre.

Selvfølgelig er man relativt velbeskyttet ved almindelige forbrugerkøb, men
alligevel må der være grænser for, hvad man kan undslå sig med af dårlige
undskyldninger. Jeg er naturligvis enig med dig i, at man er bedre beskyttet
ved almindelige forbrugerkøb end ved ejendomshandler.

> - Hmmm? Jeg har godt nok aldrig haft en pc, der viste mig det ved
opstarten,

Nu har jeg ganske vist ikke checket det, men viser alle maskiner med
eksempelvis AMIBIOS ikke clockfrekvensen, mens de (evt.) optæller ram?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-01-02 11:36

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev:

> Kunden kan m.a.o. aldrig komme til at lide nogen form for tab,
> mens forhandleren kan komme til at lide tab, hvis han ikke lige
> kan skaffe den gamle 750 Mhz-CPU igen.

Hvilken relevans mener du det har at forhandleren kommer til at lide et
tab i forbindelse med reklamation? (Vi ser lige bort fra, at der nok
ikke er reklameret rettidigt)

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-01-02 13:52

Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> skrev i artiklen
<Xns918B760675F2D.miljokemi.dk@130.226.1.34>...

> Hvilken relevans mener du det har at forhandleren kommer til at lide et
> tab i forbindelse med reklamation? (Vi ser lige bort fra, at der nok
> ikke er reklameret rettidigt)

Grunden til, at der er noget, der i det hele taget hedder utidig
reklamation inden for den normale 1-årige frist (som nu er 2-årig), er
netop, at det naturligvis ikke er rimeligt, at kunden ved nølen eller
lignende gør det dyrere end højst nødvendigt for forhandleren at
bytte/reparere varen.

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-02 17:19

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> Grunden til, at der er noget, der i det hele taget hedder utidig
> reklamation

Det er der nu ikke noget, der hedder

> [...]
> netop, at det naturligvis ikke er rimeligt, at kunden ved nølen eller
> lignende gør det dyrere end højst nødvendigt for forhandleren at

Årsagen til reklamationspligten er (ganske rigtigt), at køber ikke skal
kunne spekulere i prisudsving.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-01-02 18:46

Scripsit "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com>

> [...]
> netop, at det naturligvis ikke er rimeligt, at kunden ved nølen eller
> lignende gør det dyrere end højst nødvendigt for forhandleren at

I den konkrete sag må man formode at det efterhånden som tiden går
bliver *billigere* for forhandleren at ombytte med en vare af de
lovede specifikationer - prisen for computere med en given ydelse har
været støt faldende i årtier - så der er ikke meget fidus i at
spekulere i at reklamere senere end nødendigt.

Dette specifikke forhold i det konkrete tilfælde giver naturligvis
ikke kunden ret til at se bort fra lovens bestemmelser, hvis sælger
står på sit.

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-02 08:19

Carsten D skrev:

>- Der er MEGET stor tolerance overfor forbugerens "dumheder" når det kommer
>til at opdage fejl i retpsraksis...

Jeg læser Mics første indlæg sådan at han udmærket var klar over
hvad en CPU's hastighed er for noget (bemærk "stadig" om
annoncen). Hvis helt uvidende personer bliver spurgt om hvilken
computer de har, opgiver de gerne frekvensen som svar.

> [...]
>som forbruger påberåber sig en mangel umiddelbart efter den er opdaget (og
>det er indenfor rimelig tid efter anskaffelsen), så er det bare med at

Jeg er enig i at CPU'en burde have været byttet hvis der blev
klaget straks.

Jo, det synes jeg.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-01-02 16:53

"Mic" <mico@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på forhandlerens site som en 750 mhz maskine, men: Ved nærmere gennemgang

Har du haft åbnet PCéren og *set* den af dig angivne hastighed på 650 MHz.
påstemplet/udtrykt med et produkt-/processornummer?

Det er ikke en opsætningsfejl i PCéren BIOS som "snyder" dig?

mvh
Bjørn