/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hjælp med lejeloven og boligforeningen
Fra : AnnetteS


Dato : 02-01-02 04:14

Hej NG

Jeg tror, jeg har hårdt brug for hjælp.

Jeg står i en mærkelig situation.

Jeg starter fra starten af.

I juli 1999 flyttede jeg ind, som 17-årig i en handicapvenlig bolig i
Taulov,
Fredericia. Boligen udlejes af Arbejdernes boligforening i Fredericia.

Da jeg flyttede ind modtog jeg en masse papirer,- deriblandt
mangellisten(indflytningsrapporten). Jeg var så uheldig at smide
mangellisten
væk og kontaktede vores vicevært for at få en ny. Han sagde til mig, at
jeg
skulle ringe til boligselskabets kontor og bede dem sende en ny med ham
ud.
Samtidig gjorde jeg ham opmærksom på mindre ting jeg var utilfreds med.
Bla.
var min have meget grim ved indflytning. Mit parketgulv var slidt
voldsomt
nogle steder,- der manglede ligefrem lak nogle steder, andre var der
revner på.

Han fik så den mangelliste med ud til mig og kom en morgen kl 7 med den
i
hånden. Vi aftalte at han skulle komme igen i løbet af dagen når han fik
tid,
så vi kunne gennemgå lejligheden fuldstændigt. Dette gjorde han ikke og
den
efterfølgende tid rykkede jeg ham både tirsdag og torsdag når han var i
nærheden af ejendommen. Mangellisten blev aldrig lavet, og jeg vil
egentlig
ikke mene det er min skyld når jeg flere gange har rykket viceværten,
samt
holdt mig hjemme fra skole for at få den lavet.

Jeg flyttede fra lejligheden d. 1-11-2001. Der flyttede jeg til Viskinge
i
Svebølle. Den 16-11-2001 ligger der et brev smidt på gaden foran mit nye
hus.
Det er et brev fra boligselskabet om at de afholder besigtigelse d.
13-11-2001.
Altså tre dage senere end selve besigtelsen. Jeg ser at brevet er
dateret d.
6-11-2001, men jeg modtog det jo alt for sent til at kunne deltage. Så
modtager
jeg en synsrapport jeg er meget uenig i, og skriver til dem ang. den. De
affejer mit brev med at mangellisten skulle have været udfyldt. D.
19-12-2001
modtog jeg affejningen sammen med en endelig afregning som de kalder
det. De
har til denne også vedlagt tre fakturaer på udført arbejde som er
foregået uden
min viden.
Det skal lige siges at der allerede er flyttet en ny lejer ind i
lejligheden.

For det første lejelovens § 94. Ved fraflytning gennemføres et syn af
boligen,
hvorunder omfanget af lejerens forpligtelser efter § 25, stk. 4, og § 26
fastlægges. Synet foretages senest 2 uger efter, at udlejeren er blevet
bekendt
med, at fraflytning har fundet sted. Den fraflyttende lejer indkaldes
skriftligt med mindst 1 uges varsel. Udlejeren og lejeren kan dog aftale
et
kortere varsel, når lejeforholdet er opsagt eller ophævet. Syn kan
undlades,
såfremt der ikke agtes fremsat krav imod lejeren om betaling af
istandsættelsesudgifter"

Det brev der lå på min vej ved jeg ikke hvor længe har ligget der, men
det kan
da ikke blive min bevisbyrde kan det?

For det andet lejelovens § 14. Udlejeren skal stille det lejede til
lejerens
rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for
lejeforholdets
begyndelse, jf. § 25. Har lejeren pligt til helt eller delvis at
istandsætte
det lejede ved fraflytning, kan det dog aftales, at det lejede først
stilles
til lejerens rådighed indtil 14 dage efter lejeforholdets begyndelse,
medmindre
der er indgået aftale efter § 44, stk. 3, eller § 93, stk. 3. I
forbindelse med
indflytningen skal udlejeren under lejerens medvirken udarbejde en
indflytningsrapport. By- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler
om
indflytningsrapporter.

Iflg. lejelovens § 14. skal DE da sørge for den mangelliste,- eller
indflytningsrapport om i vil,- ikke?

Det eneste brev de i denne sag har sendt anbefalet og derfor kan bevise
er den
endelige regning som er dateret d.19-12-2001. - Det må så siges at være
deres
krav mod mig og derfor har de da også overtrådt tidsfristen på hvornår
et sådan
krav skal falde,- 14 dage efter udarbejdelse af flytterapporten.

Da de jo netop ikke overholdte fristen for hvornår de skulle fremsende
regningen, regnede jeg med at få mine 12800 kr tilbage. I stedet for
sidder jeg
nu med en regning på 8409,62 kr.
Jeg finder deres krav yderst uacceptabelt og er ved at skrive dem et
langt brev
om dette.

Hvad skal jeg gøre og hvad har de egentlig ret til at kræve?

Godt nytår.
Venlig hilsen Annette

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


 
 
Peter Hansson (02-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 02-01-02 07:03


"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> wrote in message
news:3OuY7.10853$Zm5.973508@news000.worldonline.dk...
> Hej NG
>

> Da de jo netop ikke overholdte fristen for hvornår de skulle fremsende
> regningen, regnede jeg med at få mine 12800 kr tilbage. I stedet for
> sidder jeg
> nu med en regning på 8409,62 kr.
> Jeg finder deres krav yderst uacceptabelt og er ved at skrive dem et
> langt brev
> om dette.
>
> Hvad skal jeg gøre og hvad har de egentlig ret til at kræve?
>
Som jeg læser dit indlæg, har Boligselskabet, set ud fra deres synsvinkel
gjort hvad de skulle. Der er dog ikke udarbejdet en
mangelliste/indflytningssyn.
De har indkaldt til flyttesyn og afholdt flyttesyn. De har sendt dig en
forløbig opgørelse og til sidst en endelig regning.
Det fremgår ikke helt hvornår du modtager den foreløbige flytteopgørelse.
Ud fra dit synspunkt er der dog flere ting, der gør at det ser anderledes
ud. Det er dig der skal bevise at manglerne var til stede ved indflytningen.
Du bør derfor indbringe sagen for det lokale huslejenævn eller evt.
boligtretten. Her skal du evt. inkalde viceværten og den tidligere lejer.
Det er efter min bedste overbevisning meget svært for dig, at komme igennem
med disse mangelsindsigelser. Men prøv alligevel.

Jeg går ud fra at der er tale om en almennyttig boliforening, da det er lov
om almene boligers §14 du refererer til:

Karnov note til §14 i LAB:

(48) At indflytningsrapporten skal udarbejdes under lejerens medvirken må
indebære, at lejeren skal indkaldes til et indflytningssyn. Undladelse af at
udarbejde indflytningsrapport er ikke sanktioneret, men kan efter
omstændighederne indebære bevismæssig skadevirkning for udlejeren.

Det er her du har chancen!!! Det med den bevismæssige skadevirkning for
udlejeren.

PH



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste