/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hjælp med lejeloven og boligforeningen
Fra : Annette Skovbon


Dato : 02-01-02 01:35

Hej NG

Jeg tror, jeg har hårdt brug for hjælp.

Jeg står i en mærkelig situation.

Jeg starter fra starten af.

I juli 1999 flyttede jeg ind, som 17-årig i en handicapvenlig bolig i Taulov,
Fredericia. Boligen udlejes af Arbejdernes boligforening i Fredericia.

Da jeg flyttede ind modtog jeg en masse papirer,- deriblandt
mangellisten(indflytningsrapporten). Jeg var så uheldig at smide mangellisten
væk og kontaktede vores vicevært for at få en ny. Han sagde til mig, at jeg
skulle ringe til boligselskabets kontor og bede dem sende en ny med ham ud.
Samtidig gjorde jeg ham opmærksom på mindre ting jeg var utilfreds med. Bla.
var min have meget grim ved indflytning. Mit parketgulv var slidt voldsomt
nogle steder,- der manglede ligefrem lak nogle steder, andre var der revner på.

Han fik så den mangelliste med ud til mig og kom en morgen kl 7 med den i
hånden. Vi aftalte at han skulle komme igen i løbet af dagen når han fik tid,
så vi kunne gennemgå lejligheden fuldstændigt. Dette gjorde han ikke og den
efterfølgende tid rykkede jeg ham både tirsdag og torsdag når han var i
nærheden af ejendommen. Mangellisten blev aldrig lavet, og jeg vil egentlig
ikke mene det er min skyld når jeg flere gange har rykket viceværten, samt
holdt mig hjemme fra skole for at få den lavet.

Jeg flyttede fra lejligheden d. 1-11-2001. Der flyttede jeg til Viskinge i
Svebølle. Den 16-11-2001 ligger der et brev smidt på gaden foran mit nye hus.
Det er et brev fra boligselskabet om at de afholder besigtigelse d. 13-11-2001.
Altså tre dage senere end selve besigtelsen. Jeg ser at brevet er dateret d.
6-11-2001, men jeg modtog det jo alt for sent til at kunne deltage. Så modtager
jeg en synsrapport jeg er meget uenig i, og skriver til dem ang. den. De
affejer mit brev med at mangellisten skulle have været udfyldt. D. 19-12-2001
modtog jeg affejningen sammen med en endelig afregning som de kalder det. De
har til denne også vedlagt tre fakturaer på udført arbejde som er foregået uden
min viden.
Det skal lige siges at der allerede er flyttet en ny lejer ind i lejligheden.

For det første lejelovens § 94. Ved fraflytning gennemføres et syn af boligen,
hvorunder omfanget af lejerens forpligtelser efter § 25, stk. 4, og § 26
fastlægges. Synet foretages senest 2 uger efter, at udlejeren er blevet bekendt
med, at fraflytning har fundet sted. Den fraflyttende lejer indkaldes
skriftligt med mindst 1 uges varsel. Udlejeren og lejeren kan dog aftale et
kortere varsel, når lejeforholdet er opsagt eller ophævet. Syn kan undlades,
såfremt der ikke agtes fremsat krav imod lejeren om betaling af
istandsættelsesudgifter"

Det brev der lå på min vej ved jeg ikke hvor længe har ligget der, men det kan
da ikke blive min bevisbyrde kan det?

For det andet lejelovens § 14. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens
rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets
begyndelse, jf. § 25. Har lejeren pligt til helt eller delvis at istandsætte
det lejede ved fraflytning, kan det dog aftales, at det lejede først stilles
til lejerens rådighed indtil 14 dage efter lejeforholdets begyndelse, medmindre
der er indgået aftale efter § 44, stk. 3, eller § 93, stk. 3. I forbindelse med
indflytningen skal udlejeren under lejerens medvirken udarbejde en
indflytningsrapport. By- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om
indflytningsrapporter.

Iflg. lejelovens § 14. skal DE da sørge for den mangelliste,- eller
indflytningsrapport om i vil,- ikke?

Det eneste brev de i denne sag har sendt anbefalet og derfor kan bevise er den
endelige regning som er dateret d.19-12-2001. - Det må så siges at være deres
krav mod mig og derfor har de da også overtrådt tidsfristen på hvornår et sådan
krav skal falde,- 14 dage efter udarbejdelse af flytterapporten.

Da de jo netop ikke overholdte fristen for hvornår de skulle fremsende
regningen, regnede jeg med at få mine 12800 kr tilbage. I stedet for sidder jeg
nu med en regning på 8409,62 kr.
Jeg finder deres krav yderst uacceptabelt og er ved at skrive dem et langt brev
om dette.

Har i nogle gode råd til hvad jeg bør gøre nu og meget gerne et bud på hvor jeg
står i en eventuel retssag, da denne sag går mig meget på og nærmest har
ødelagt både jul og nytår for mig.

Godt nytår.
Venlig hilsen Annette


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste