Lov om kryptering
Fra : Thomas Damgaard

Dato : 02-01-02 00:25

Hej,

Efter at have kigget på (i en anden tråd omtalt) dumblaws.com, hvor der står
at kryptering er forbudt i Danmark, er jeg blevet noget forvirret. Jeg har
altid troet at kryptering var lovligt i Danmark.
Er det ikke dumblaws.com der har forkert info?
Hvornår er det blevet forbudt?
Jeg efterlyser nogle paragraffer om dette.

Mvh
Thomas

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-01-02 01:14

Scripsit "Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk>

> [...]
> altid troet at kryptering var lovligt i Danmark.
> Er det ikke dumblaws.com der har forkert info?

Nejda, du kan jo selv se af den omfattende og uafviselige dokumentation
og kildeangivelse de bringer for deres påstande, at de umuligt kan
tage fejl.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : KC

Dato : 02-01-02 11:40

Så vidt jeg kan se er det lovligt at benytte krypering i Danmark. Således
skriver dr. jur. Mads Bryde Andersen i "It-retten" :

"Der gælder ingen almindelige begrænsninger i adgangen til at anvende
sikkerhedsteknologier (herunder teknikker til stærk kryptering), der har til
følge, at det offentlige har vanskeligere ved at udføre kontrol- og
efterforskningsarbejde"

Hvorvidt terrorpakken ændrer på dette, skal jeg ikke kunne udtale mig om, da
jeg endnu ikke har set denne i den endelige vedtagne form. Så vidt jeg er
orienteret foreligger der indtil nu kun et lovforslag..

Derimod findes der restriktioner på eksporten af krypteringssystemer.

KC

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 02-01-02 14:31

> Derimod findes der restriktioner på eksporten af krypteringssystemer.

Kan du komme med nogle regler om dette?
Ville det for eksempel være ulovligt at jeg lavede en krypteringsalgoritme
og et program til at kryptere efter den med, hvorefter jeg smed det online
så alle i verden (uden for .dk's grænser) kunne hente det.

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-01-02 13:51

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote:

> [...]
>og et program til at kryptere efter den med, hvorefter jeg smed det online
>så alle i verden (uden for .dk's grænser) kunne hente det.

Prøv at gå på groups.google.com og find de gamle debatter her i
gruppen vedrørende Wassenaar-aftalen. Hvis jeg husker rigtigt, blev
konklusionen, at "hyldevare"-kryptering frit kan eksporteres, mens
specialløsninger er underlagt restriktionerne i aftalen. Men det
afhænger meget af, hvordan man vælger at forstå ordlyden "in the
public domain".

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-01-02 13:17

On Wed, 2 Jan 2002 00:24:50 +0100, "Thomas Damgaard"
<foo@fjerritslev-gym.dk> wrote:

>Er det ikke dumblaws.com der har forkert info?

Givetvis - det meste af det site indeholder rent vrøvl, som end ikke
er forsøgt underbygget.

--
Jakob Paikin

Fra : Mads M.

Dato : 02-01-02 14:07

On Wed, 2 Jan 2002 00:24:50 +0100, "Thomas Damgaard"
<foo@fjerritslev-gym.dk> wrote:
>Er det ikke dumblaws.com der har forkert info?

Kort efter wassenar-skandalen, skrev jeg til dem (ja, det er et stykke
tid siden) og henviste dem til et par artikler i danske (ja, i know,
men de må jo gøre en indsats, hvis de vil slynge om sig med danske
love) dagblade, der afviste deres påstand. Der kom aldrig noget
svar...

/Mads N