Nogle Spørgsmål om OS X 10.1 ?
Fra : Lasse Timm Jensen

Dato : 01-01-02 22:42

Hej Group

Nu har jeg også fået OSX op og køre
Og jeg har leget en hel del med det
Men,men jeg er lige stødt på nogle spørgsmål
Som jeg håber nogle kan hjælpe mig med.

1. Hvordan logger jeg mig på som root
eller hvordan for jeg rettigheder
til alt, delete,move,copy
på alle filer, på computeren ?

2. Er der en "Startup Items" på OSX
eller noget der ligner ?

3. Til Classic findes der et lille superprogram
InstallObserver.
til at holde øje med hvad og hvor ting bliver installeret
er der noget til OSX, som kan gøre det samme ?

4. Hvad hedder en god NNTP klient, til OSX

Køre på PM-G4@400:OSX10.1.2

Regards Lasse Jensen

Fra : Jesper

Dato : 01-01-02 23:06

in article B857EBAA.E9D%ltj@c.dk, Lasse Timm Jensen at ltj@c.dk wrote on
01/01/02 22:41:

> [...]
>
> Nu har jeg også fået OSX op og køre
> Og jeg har leget en hel del med det
> Men,men jeg er lige stødt på nogle spørgsmål

Ind I Terminalen:

Welcome to Darwin!
[localhost] jesperoe% su root
Password:
[localhost:/Users/jesperoe] root#

> 2. Er der en "Startup Items" på OSX
> eller noget der ligner ?

Der er 2 slags:

/Library/StartUpItems/ Det svarer lidt til udvidelserne I OS 9 men er det
reelt ikke.
I Login I System Preferences, der kan du tilføje startemner,det svarer helt
til startemner I OS 9

> 3. Til Classic findes der et lille superprogram
> InstallObserver.
> til at holde øje med hvad og hvor ting bliver installeret
> er der noget til OSX, som kan gøre det samme ?

Det findes mig bekendt ikke til MacOS X, men til gengæld understøtter OS X
heller ikke rigtige udvidelser I OS X, så derfor er det knap så nødvendigt.

Brug evt. File Buddy 7 beta til X til at rydde op på computeren.

> 4. Hvad hedder en god NNTP klient, til OSX

Ja jeg venter stadig på at MacSOUP bliver carboniseret, hvilket er årsagen
til at jeg bruger Entourage X, den er ikke god sammenlignet med suppen.

Men du kan jo prøve NewsWatcher X 2.2.3 eller Thoth 1.4.5

> Køre på PM-G4@400:OSX10.1.2

Ditto

Jesper

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-01-02 00:43

Jesper <pinebox@myrealbox.com> wrote:

> Ind I Terminalen:
>
> Welcome to Darwin!
> [localhost] jesperoe% su root
> Password:
> [localhost:/Users/jesperoe] root#

Root adgang skal først slåes til i NetInfo Manager via Domain ->
security -> Enable root.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-01-02 19:43

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Root adgang skal først slåes til i NetInfo Manager via Domain ->
> security -> Enable root.

Ellers så brug "sudo". Det er beregnet til netop den slags. Kræver
ikke Root slået til.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 20:34

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Ellers så brug "sudo". Det er beregnet til netop den slags. Kræver
> ikke Root slået til.

Der /er/ programmer der ikke vil køre under "sudo", dvs som kræver root.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-01-02 21:03

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> Der /er/ programmer der ikke vil køre under "sudo", dvs som kræver root.

Efter min bedste overbevisning skulle "sudo -s" give en rodprompt som
er god nok til alle praktiske gøremål. Hvilke programmer tænker du
på?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 21:19

> [...]

> Efter min bedste overbevisning skulle "sudo -s" give en rodprompt som
> er god nok til alle praktiske gøremål. Hvilke programmer tænker du

pdisk.

Forleden dag kunne jeg ikke skrive til partitionstabellen med "sudo", da
jeg skulle slette en FWD HD driver (prøvede dog ikke "sudo -s"). "su
root" gav ingen problemer.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-02 00:54

Lasse Timm Jensen <ltj@c.dk> wrote:

> Nu har jeg også fået OSX op og køre Og jeg har leget en hel del med det
> Men,men jeg er lige stødt på nogle spørgsmål Som jeg håber nogle kan
> hjælpe mig med.

læs denne Mac OS X guide, så slipper for at stille mange spørgsmål:
<http://homepage.mac.com/rgriff/files/osxguide2.pdf> Læs den før du
bruger "root"!!!!!!!!

> 1. Hvordan logger jeg mig på som root eller hvordan for jeg rettigheder
> til alt, delete,move,copy på alle filer, på computeren ?

Du skal først slå root access til (der er en _god_ grund til at Apple
har valgt at slå root fra som standart, nemlig at kun Mac OS X og *nix
kyndige bør logge ind som root):

'/Applications/Utilities/netinfo manager.app'

domain -> security -> authenticate (skriv dit admin navn og passw
domain -> security -> enable root access (du skal angive et root passw)

Det er to muligheder:

1) '/Applications/Utilities/Terminal.app
skriv: su root

2) Æblemenu -> log out
i login vinduet, skriv "root" og root passw.

Hvad skal du bruge root access til? Almindelige brugere, også
superbrugere, har _intet_ behov for root access.

Lad være med at bruge root før du har forstået *nix brugerrettigheder og
forskellen mellem Mac OS X og Mac OS 9. Du skal _ikke_ ændre eller
fjerne filer i /System og /System/Library du ikke har brugerretigheder
til som admin!

> 2. Er der en "Startup Items" på OSX eller noget der ligner ?

/Applications/systempreferences.app

View -> Login

> 3. Til Classic findes der et lille superprogram InstallObserver. til at
> holde øje med hvad og hvor ting bliver installeret er der noget til OSX,
> som kan gøre det samme ?

Det har du ikke behov for - næsten alle programmer installerer kun i
/Applications samt i /Users/dit_navn/Library.

Nogle få installerer i /Library/ (som er for administratore). Emner i
/Library kan flyttes til /Users/dit_navn/Library, men så er dit kun
"dit_navn" brugeren der har adgang til dem.

Stort set ingen installerer i /System/Library (som kun er for root).

Du skal slet ikke pille ved /System eller arbejde som root, med mindre
du er unix kyndig.Installer dine programmer i /Applications eller i
/Users/dit_navn/Applications.
Programmer installeret i /Users/dit_navn/Applications er det kun
"dt_navn" brugeren dsom har adgang til.

> 4. Hvad hedder en god NNTP klient, til OSX

MacSOUP under Classic, eller Thoth 1.4x, Netscape 6.21 og Mozilla under
native Mac OS X.

> Køre på PM-G4@400:OSX10.1.2

ditto

<icq:131382336>

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-01-02 10:58

Måske et dumt spørgsmål, men hvad er forskellen på PM og MP? Er det typo
eller?

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-02 12:48

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Måske et dumt spørgsmål, men hvad er forskellen på PM og MP?

PM = Powermac, MP kender du vist

<icq:131382336>

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-01-02 13:54

Så jeg har en PMG4MP ? lol

Tjek din "spammail" by the way.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-01-02 19:46

> [...]

> /Users/dit_navn/Applications.
> Programmer installeret i /Users/dit_navn/Applications er det kun

Aha. Har du en "./configure ..." kommando der passer hertil?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-02 20:41

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Aha. Har du en "./configure ..." kommando der passer hertil?

Ved det ikke, eller hvad du præcist mener...

Når jeg skriver "programmer" mener jeg Classic, Carbon og Cocoa
programmer, der instaleres ved drag-and drop eller kommer med fint
grafisk installationsprogram - ikke "unix/BSD-programmer" som skal
complieres fra kildekode.

"configuere" scripts kan vist afvikles fra et hvilket som bibliotek,
"make" ligeledes, selv "install" kan sålænge målet er et bibliotek
brugen har skrive adgang til.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-01-02 21:20

> Ved det ikke, eller hvad du præcist mener...

At man kan oversætte BSD-programmer så de placerer sig som du beskrev.
Som du måske kan gætte er jeg Unixmand, og derfor er Mac-verdenen
underlig og bizar, men det kan man jo lære.

> [...]
> programmer, der instaleres ved drag-and drop eller kommer med fint
> grafisk installationsprogram - ikke "unix/BSD-programmer" som skal

Hvordan afinstallerer man?

Og det største spørgsmål: Er det muligt at navigerer mellem vinduer og
ikke kun applikationer med en variant af Æble-tab? Altså så det
fungerer som i Windows?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-02 00:41

> [...]

> Som du måske kan gætte er jeg Unixmand, og derfor er Mac-verdenen
> underlig og bizar, men det kan man jo lære.

Det kan man vel gøre ved at redigere configure scripts, eller definere
hvor man vil installere (make install /~dit_login/Applications. Det er
meget få mac bruger der bruger unix programmer og i særdeleshed andre
unix programmer end dem Apple inkluderer.

Apple har gjort en dyd ud af at skjule BSD programmerne og POISX laget
(faktisk er det kun synligt gennem terminal programmer)

Den synlige fil struktur ser således ud

/Applications
(programmer, admin har skriveret)

/Developer
(valgfrit. Herunder bla /Developer/Applications. Admin har skriveret)

/Library
(admin, har skriveret)

/System/Library
(root har skriveret, OS level)

/Users/dit_login
(brugeren har skriveret)

/Network
(nfs diske, strukturen gentager sig med /Library, /Users og
/Applications for maskiner koblet op på en Mac OS X Server)

Under /Network findes der også /Network/servers hvor brugerns mountede
smb, web-dav, afp og afs drev optræder - disse optræder dog også under /
og dukker op på skriverbordet sammen med andre partitioner.

Desuden er der den, for dig kendte filstruktur, som er skjult fra
Finder. Disse kan selvfølgelig tilgås fra ethvert programs åben/gem
dialoger samt terminal programmet.

/bin, /cores, /dev, /etc, /sbin, /temp, /usr og /var.

Kig iøvrigt på dette projekt <http://fink.sourceforge.net/>, pakke
mamager (debian basseret), automatisk download, konfigurering og
komplieing og installation af kildekode. Det elegante er, at det som
standart placerer _alt_ (minus X11R6) i sit eget bibliotek /sw /dvs.
/sw/bin, /sw/sbin /sw/etc /sw/usr osv. - Dermed kan unix prorammer
co-eksistere med Darwin og Mac OS X uden at overskrive Apples
installation.
Der er selvfølelig også inkluderet afinstallering af programer
instaleret med fink og debian værktøjerne.

> Hvordan afinstallerer man?

Mac OS X programmer er som standart en mappe .app, der opfører sig som
et et program. I .app mappen findes de eksekverbare filer,
shared-libraries, recurser, skabeloner osv. Du kender muligvis .app
mapper fra NeXTstep eller GNUStep. Meget brugervenligt.

Kort sagt, normalt kan man afinstallere prorammerne ved at trække .app
mappen (programmet) i papirkurven.

Nogle programmer placerer plug-ins i /Library eller /~dit_login/Library,
det kan være kontextuelle menu-emner, QuickTime codecs osv.

Meget få programmer placerer emner i /usr/local (som er skjult)
eller/System/Library, men så er det fordi de fungerer på OS nivau. Du
skal have root access for at instalere disse programmer og du skal have
root access for at fjerne dem.

Mht. til installationsprogrammer varierer det.

1) Langt de fleste programmer består blot af en .app som man placerer en
vilkårligt sted på HD'en. Slet .app mappen og du har slettet hele
programmet.

2) En del programmer, primært oversatte Mac OS 9 programmer bruger
VISE's installationsprogram - dvs du skal have fat i installtions CD'en
og starte installtionsprogrammet for at fjerne programmet - Desværre er
der alt for mange udviklerer der ikke inkluderer et afinstallations
script.

3) En del programmer, herunder Apples egne opdateringer bruger .pkg
formatet og Apples eget installationsprogram (også et levn fra NeXT).
Installations programmet placerer altid en kvittering over det
installerede i /Library/Recipts. Dobbelt klick på kvitteringen og Apples
installatiosnprogram fungerer som afinstallationsprogram - også her
gælder det at der er for mange udviklere der ikke inkluderer et
afinstalltions script. Heldigvis kan man åbne kvitteringen og læse sig
til hvad programmet har installeret.

I praksis er afinstalltion slet ikke det uoverskuleigt helvede som i
windows.

> Og det største spørgsmål: Er det muligt at navigerer mellem vinduer og
> ikke kun applikationer med en variant af Æble-tab? Altså så det
> fungerer som i Windows?

nej. (heldigvis)

Desværre har Apple valgt at alle et programs vinduer _ikke_ bringes til
front når der skiftes til programmet Dvs man har sat sig mellem to
stole, mellem programorienteret og dokumentorienteret.

Med trediepartsprogrammer er det dog muligt at ændre det så alle et
programs vinduer bringes til front når der skiftes til programmet, den
anden vej som du spørger til er såvidt jeg ved ikke muligt.

Find selv mere specifikke oplysninger om forskellen på Mac OS X/Darwin
og den variant af BSD du selv bruger på nettet - NeXT kilder kan sagtens
gå an. Langt de fleste POISX programmer kan installeres problemfrit, når
de blot disstribueres som kildekode

Hvilke programmer *nix programmer er uundværlige? Næsten alle de
tyraditionelle BSD værktøjer er inkluderet i Apples distribubion, og
mange flere er lige til at installere fra kilde kode.

<icq:131382336>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-01-02 00:50

> [...]

> tyraditionelle BSD værktøjer er inkluderet i Apples distribubion, og
> mange flere er lige til at installere fra kilde kode.

I dit tilfælde ville aspell eller ispell sikkert være en god ide

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-02 01:14

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> I dit tilfælde ville aspell eller ispell sikkert være en god ide

Du har sørme ret. Hvordan sætter jeg dem op til in-line stave- og
grammatikkontrol i MacSOUP ?

....jeg burde nok gå i seng.

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-02 10:34

> [...]

> meget få mac bruger der bruger unix programmer og i særdeleshed andre
> unix programmer end dem Apple inkluderer.

Jeg kigger paa det. Det ville jo vaere oplagt hvis man benyttede
standardstrukturen. Mht antallet af Unixbrugere, saa tror jeg det
skifter naar man bliver mere vandt til sagen.

> /Users/dit_login
> (brugeren har skriveret)

Har godt bemaerket at mit $HOME ligger der.

> Under /Network findes der også /Network/servers hvor brugerns mountede
> smb, web-dav, afp og afs drev optræder - disse optræder dog også under /
> og dukker op på skriverbordet sammen med andre partitioner.

Her er min tom. Det er ikke lykkedes mig at hitte ud af endnu hvordan
man aktiverer dette og hvilke muligheder man har. Det kommer nok -
har kun haft dyret i en uges tid.

> Kig iøvrigt på dette projekt <http://fink.sourceforge.net/>, pakke

Will do.

> [...]
> shared-libraries, recurser, skabeloner osv. Du kender muligvis .app
> mapper fra NeXTstep eller GNUStep. Meget brugervenligt.

Systemet ser bekendt ud, men jeg har aldrig brugt det. Vi havde nogen
NeXTstep maskiner i starten af 90'erne. Banebrydende men de brugte
ikke X, og de stod i den anden ende af huset.

Men fikst, DET var det.

> [...]
> og starte installtionsprogrammet for at fjerne programmet - Desværre er
> der alt for mange udviklerer der ikke inkluderer et afinstallations

Aev.

> I praksis er afinstalltion slet ikke det uoverskuleigt helvede som i
> windows.

Godt. Det hjalp en del. Jeg maa indroemme at det er ret
uoverskueligt endnu, men man kan jo laere

> nej. (heldigvis)

Det synes jeg ikke. At Explorer arbejder paa en anden maade end
Terminal, som igen er anderledes end Finder, generer mig meget.

Men det kan man vel brokke sig over?

> Med trediepartsprogrammer er det dog muligt at ændre det så alle et
> programs vinduer bringes til front når der skiftes til programmet, den

Hvad skal jeg installere?

> [...]

> tyraditionelle BSD værktøjer er inkluderet i Apples distribubion, og
> mange flere er lige til at installere fra kilde kode.

cc skulle indstalleres fra Developerpakken som ikke var med dyret.
Herudover bruger jeg X en del, og ingen af standardprogrammerne er
oversatte med X-understoettelse. Men saa er der lidt at pusle med.

Jeg er meget positivt overrasket over hvor rar en Unixmaskine kan
vaere at arbejde med. Som du maaske kan gaette er det ikke just
Classic programmer jeg er mest interesseret i

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-02 13:45

> [...]

> Jeg kigger paa det. Det ville jo vaere oplagt hvis man benyttede
> standardstrukturen. Mht antallet af Unixbrugere, saa tror jeg det skifter

Komnado linie og X programmer, er der nok ikke mange mainstrem brugere
der kommer til at bruge - hvis programmets funktionalitet er _så_ god at
de har interesse i det, er der med stor ansynlighed en nørd der laver en
Cocoa front end til det (en en dejlig nem .pkg installation)

> Det kommer nok - har kun haft dyret i en uges tid.

jammen tillykke Jeg vidste ikke at du allerede havde anskaffet dig
en mac. - så havde jeg ikke behøvet at beskrive så udføreligt og passe
på jeg ikke forirvede dig. eks at BSD laget er skjult osv., det kan du
jo selv se...

> Will do.

Det vil du ikke fortryde.

> Systemet ser bekendt ud, men jeg har aldrig brugt det.

ctrl+klik på et eks. IE og vælg "show package contents"

> At Explorer arbejder paa en anden maade end Terminal, som igen er
> anderledes end Finder, generer mig meget.
>
> Men det kan man vel brokke sig over?

Det går jo meget godt Det _er_ irriterende at Apple ikke har
defineret en standart genvej til skift mellem et programs åbne vinduer,
når de gennem årene har gjort konsistente genvej til en dyd.

> Hvad skal jeg installere?

X-Assist, der er sikkert også andre (det er en bi-funktion i X-Assist)

> cc skulle indstalleres fra Developerpakken som ikke var med dyret.

Du kan hente developer værktøjerne hos Apple, hvis du registrerer dig på
<http://connect.apple.com/>. Online ADC abonementer er gratis.

> Herudover bruger jeg X en del, og ingen af standardprogrammerne er
> oversatte med X-understoettelse. Men saa er der lidt at pusle med.

Det er flere projekter der er i gang med at lave cocoa frontends til
unix programmer som emacs, tetex (textshop) osv.

Det største irritationsmonemnt for mange, er ikke den manglende X
understøttelse, men derimod at terminal.app ikke understøtter F tasterne
og mus i programmer som mc og emacs. Der findes et lille terminal
program ved navn "GLterm" der tilføjer begge - Det er desuden lynende
hurtig til at tegene vinduet, idet der bruges OpenGL.

> Jeg er meget positivt overrasket over hvor rar en Unixmaskine kan
> vaere at arbejde med.

for ikke at tale om installation af OS og hardware

> Som du maaske kan gaette er det ikke just Classic programmer jeg er mest
> interesseret i

Jeg kan anbefae et: MacSOUP

NB. bliv endelig hængende her i gruppen, vi mangler en *nix fyr når
Thomas har brug for aflastning

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-02 14:33

> [...]

> de har interesse i det, er der med stor ansynlighed en nørd der laver en
> Cocoa front end til det (en en dejlig nem .pkg installation)

Det kommer jo an på hvad mainstream er om et par år

Der er tegn i sol og måne på at min Linuxglade kollega godt kunne
blive fristet til en Mac når vi får evalueret resultaterne af det her.

> [...]
> en mac. - så havde jeg ikke behøvet at beskrive så udføreligt og passe
> på jeg ikke forirvede dig. eks at BSD laget er skjult osv., det kan du

Jeg skulle lede en del for at finde terminalen. Det er ikke
almindeligt på Unixmaskiner.

> Det går jo meget godt Det _er_ irriterende at Apple ikke har
> defineret en standart genvej til skift mellem et programs åbne vinduer,
> når de gennem årene har gjort konsistente genvej til en dyd.

Er der et officielt "brok-her" sted?

> Du kan hente developer værktøjerne hos Apple, hvis du registrerer dig på
> <http://connect.apple.com/>. Online ADC abonementer er gratis.

Ork. Længe gjort. Jeg skulle jo bruge links som alternativ til IE!

> Det er flere projekter der er i gang med at lave cocoa frontends til
> unix programmer som emacs, tetex (textshop) osv.

Har lige fundet den Carboniserede Emacs, men den vil ikke køre hvis
maskinen har _mere_ end 256 Mb. En ... utraditionel... fejlkilde. Hmmm.

> og mus i programmer som mc og emacs. Der findes et lille terminal
> program ved navn "GLterm" der tilføjer begge - Det er desuden lynende
> hurtig til at tegene vinduet, idet der bruges OpenGL.

Det er kun en 550 MHz maskine, og min erfaring med TuxRacer er at det
ikke er topfart der er på systemet i GL. Nuvel. Time will show.

> for ikke at tale om installation af OS og hardware

Med mindre det kun har Windowsdrivere. Så er det ikke helt så sjovt mere.

> Jeg kan anbefae et: MacSOUP

Det siger folk. Beklager, jeg er ikke interesseret.

> NB. bliv endelig hængende her i gruppen, vi mangler en *nix fyr når
> Thomas har brug for aflastning

Tænk at jeg skulle se ovenstående skrevet i en Mac-gruppe. Tænk at
jeg selv skulle skrive i en Mac-gruppe....

Flashback: Min første hands-on erfaring med en Mac var i 1988 hvor vi
skulle lave opgave i Modula II. Altså programmering. Uheldigvis var
piltasterne ikke understøttede, men kun musen ... Jeg mener ikke
nogen hængte sig oven på den oplevelse men meget galt kan det ikke
være. Oplevelsen var meget lig at skrive emails med en pandepind.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-02 14:47

> Er der et officielt "brok-her" sted?

nej, men man må gerne.

> Har lige fundet den Carboniserede Emacs, men den vil ikke køre hvis
> maskinen har _mere_ end 256 Mb. En ... utraditionel... fejlkilde. Hmmm.

Den carboniserede kender jeg ikke, men Cocoa frontenden, har jeg slet
ikke kunnet få til at køre.

> Det er kun en 550 MHz maskine, og min erfaring med TuxRacer er at det
> ikke er topfart der er på systemet i GL. Nuvel. Time will show.

Husk at der ikke er tale om et spil, men et simpelt terminalprogram der
blot bruger OpenGl i stedet for Quartz til skærmtegningen - Apples
terminal program bruger voldsomt mange resurcer hvis et vindue konstant
opdateres (put et eks. termoinalvindue med wget med i docken).
Resultatet er meget overbevisende.

<icq:131382336>

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 04-01-02 14:30

On 04/01/2002 10:34, in article kklmfea28v.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjørn

> Her er min tom. Det er ikke lykkedes mig at hitte ud af endnu hvordan
> man aktiverer dette og hvilke muligheder man har. Det kommer nok -
> har kun haft dyret i en uges tid.

(Undskyld dette pip fra en uvidende) Iøvrigt synes jeg at kunne huske, at da
jeg i sin tid havde OSX 10.0 eller der omkring, kunne jeg se windåse
netværket herude på mit kollegie. Jeg åbnede blot via finder (mener jeg) og
så straks min egen - øv, kan jeg huske at jeg tænkte, så kan jeg ikke se de
andre alligevel, og gik fra den. Efter en halv time eller sådan vendte jeg
tilbage, og nu var brugsen og de forskellige opgange på...
Sådan er det ikke i min 10.1.2
Er jeg et fjols (i denne sammenhæng altså)?

Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-02 14:47

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> tilbage, og nu var brugsen og de forskellige opgange på...
> Sådan er det ikke i min 10.1.2
> Er jeg et fjols (i denne sammenhæng altså)?

Har du haft instaleret sharity eller dave ? 10.1's smb client kan
desværre ikke browse netværket. Gåør istedet følgende i Finder:

Go -> Connect to server..., skriv smb://stientildinserver

<icq:131382336>

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 04-01-02 15:06

On 04/01/2002 14:47, in article 1f5hq6x.q7h8ntkfshrrN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Har du haft instaleret sharity eller dave ? 10.1's smb client kan
> desværre ikke browse netværket. Gåør istedet følgende i Finder:

Sharity rimer på noget, der var ude i en beta eller sådan - you got me!

> Go -> Connect to server..., skriv smb://stientildinserver

Prøvet, yes. Desværre melder de få jeg kan huske ingen filservices. Men jeg
bygger videre på den viden. Tak, Morten.

/poul

Fra : macsteen

Dato : 04-01-02 20:38

in article B85B7552.D07%skovmand@mac.com, Poul Skovmand Thingholm at
skovmand@mac.com wrote on 04.01.2002 15:05:

> [...]
>
> Prøvet, yes. Desværre melder de få jeg kan huske ingen filservices. Men jeg
> bygger videre på den viden. Tak, Morten.

smb://servernavn/sharenavn # servernavn er ikke dns-navn