Hvordan lysner man afsyret egetræ?
Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 01-01-02 21:06

Hej

Jeg har brugt brunsæbe til at afsyre en egetræs stol. Den brunesæbe har
reageret med træet og dannet mørkere pletter - jeg har senere læst at det
kunne være en udmærket forklaring på det spættede udseende stolen har fået.

Lyst nydeligt egetræ, hvor der sad noget fernis tilbage, som blev slebet
væk. Og mørke grålige skjolder, hvor sæben gik helt i bund. Øv ...

Kan det reddes? Ved nogen hvordan og om man kan lysne træet igen? Den vil
unægtelig være kønnere i mere ensfarvet udgave.

Det er meningen at den skal olieres.

Mvh.
Gitte Tj.

PS. Og godt nytår

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 01-01-02 21:57

Hej

Med salmiakvand
Find selv et acceptabelt blandingsforhold - jeg sjusser.

VH Birgitte

Fra : @m

Dato : 02-01-02 10:13

Du må endelig ikke bruge amoniak/salmiak !
Det er det man bruger når man laver patineret eg og gør egetræet brun/grønt
Nej du skal hellere bruge brintoverilte i en 40% opløsning. det er dog meget
ætsende så brug gummihansker, brug pensel el. svamp, når det er lysnet nok
så skyl efter med vand

mvh

@m

Fra : Ida Nielsen

Dato : 02-01-02 10:26

´Normalt bruger man oxalsyre i en let opløsning.
Du kan ikke fjerne pletterne helt men kun blege dem.
Det er et almindeligt kendt problem.

Venlig Hilsen
Ida
Farvehandler