bønnens betydning
Fra : Ole Madsen

Dato : 01-01-02 20:35

Kan i sige mig hvad betydning bøn har for andre i den åndelige verden?

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 01-01-02 21:48

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan i sige mig hvad betydning bøn har for andre i den åndelige verden?

> [...]

Et af stederne NT beskriver er Matt. 18,18 Jesus siger: "Sandelig siger jeg
jer: Hvad I binder på jorden, skal være bundet i himlen, og hvad I løser på
jorden, skal være løst i himlen"
Med vores bøn, kan vi løse eller binde i den åndelige verden.
Også Efeserbrevet 6,10:19 er et godt eks. Jesus sidder ved Guds højre hånd
og går i forbøn for os (Rom. 8, 34)
Når vi beder for andre, som måske ikke selv kan, eller ikke er kristne, så
har det efter min tolkning af Bibelen stor effekt i den åndelige verden.
Vores åndelige stridsvåben er bøn.
Godt Nytår
Ernst

Fra : Live4Him

Dato : 01-01-02 23:13

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Når vi beder for andre, som måske ikke selv kan, eller ikke er kristne, så
> har det efter min tolkning af Bibelen stor effekt i den åndelige verden.
> Vores åndelige stridsvåben er bøn.
~~~~~~~~~~~~
Ja. Et af mine favoritsteder om bøn, som viser hvordan Gud besvare bøn ved
hjælp af engle, er Daniel 10 hvor englen bla. siger til Daniel : "Fyrsten
over perserriget har stået mig imod i enogtyve dage, men Mikael, en af de
fornemste fyrster, kom mig til hjælp, da jeg var ladt tilbage dér hos
Persiens konger." (v 13).

Daniels bøn blev altså hørt med det samme, men svaret drøjede fordi det kom
ved engles mellemkomst, engle som måtte slås mod onde engle for at nå frem
til Daniel.

jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-01-02 07:31

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]

kom
> ved engles mellemkomst, engle som måtte slås mod onde engle for at nå frem

Det er sjovt nok noget jeg fornyelig lige har læst

Tak Jørgen

Fra : Live4Him

Dato : 01-01-02 23:20

> [...]

> jorden, skal være løst i himlen"
> Med vores bøn, kan vi løse eller binde i den åndelige verden.
Det mener jeg er en fejltolkning af Matt 18,18 som jeg mener handler om
tilgivelse og relationer. Jeg ved godt der er mange som siger at Matt 18
betyder åndelig autoritet til at løse og binde. Vi binder dit og dat i jesu
navn, og vi løser dit og dat i jesu navn. Men jeg tror det er en
fejltolkning med mindre man kan henvise til skriftsteder der tydeligt viser
at vi som disciple har fået en sådan åndelig autoritet.

Der er mange ledere som i jesu navn løser pengeregn over menigheden, og som
binder al slags sygdom og elendighed. Men er det særlig bibelsk ? Har vi
fået magt som Gud til at herske i den åndelige verden ?

jørgen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 02-01-02 11:34

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> binder al slags sygdom og elendighed. Men er det særlig bibelsk ? Har vi
> fået magt som Gud til at herske i den åndelige verden ?

Det er du da i din gode ret til at mene, men du kører helt af sporet med det
jeg lægger i Matt. 18,18.
Kære Jørgen, hvis der ikke sker en disse når vi beder, og hvis ikke vores
bønner sætter noget igang i den åndelige verden, hvorfor beder du så,
hvilket jeg er sikker på du gør.
Den syge herlighedsteologi du kører mit indlæg ind på, har jeg aldrig
nogensinde gjort mig til talsmand for her i NG.
NT er fyldt med skriftsteder der giver svar på Oles indlæg. Det burde være
unødvendig at remse dem op. Skal vi ikke forsøge at være en "Kristi velduft"
og være hans disciple. Mener du ikke vi som frelste skal gå ud og gøre godt
som Jesus? Har vi ikke bare ret, men også pligt til at efterkomme Lukas
4,18.
Hvis vi ikke tror det flytter noget i den åndelige verden, når vi beder, så
har vi dog et fattigt åndeligt liv.
Godt Nytår
Ernst

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-01-02 12:39

> Hvis vi ikke tror det flytter noget i den åndelige verden, når vi beder,

> har vi dog et fattigt åndeligt liv.

Og "hvis vi har tro som et sennepskorn, skal vi sige til det bjerg, at det
skal flytte sig, og det skal ske"

En retfærdigs bøn har en mægtig virkende kraft

Ole

Fra : Live4Him

Dato : 03-01-02 00:00

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message

> Og "hvis vi har tro som et sennepskorn, skal vi sige til det bjerg, at det
> skal flytte sig, og det skal ske"
~~~~~~~~~~
Ved du hvorfor Danmark er så fladt ? Fordi vi har så meget tro at vi har
flyttet alle bjergene!

jørgen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 03-01-02 00:24

> [...]
> ~~~~~~~~~~
> Ved du hvorfor Danmark er så fladt ? Fordi vi har så meget tro at vi har

Danmark er lige så fladt og lille, som troen er i vor afkristnede,
umoralske, selviske og materialistiske land. I Danmark er mennesket i
centrum istedet for Jesus hos de fleste.
Nå, men det var jo Ole der skulle komm. dit indlæg.

Go' nat og må din Gud være med dig
Ernst

Fra : Ole Madsen

Dato : 03-01-02 09:58

> ~~~~~~~~~~
> Ved du hvorfor Danmark er så fladt ? Fordi vi har så meget tro at vi har
> flyttet alle bjergene!

Jeg tror at der er tale om Guds vidnesbyrd mht til tro

Ole

Fra : Live4Him

Dato : 02-01-02 12:40

> [...]
> 4,18.
> Hvis vi ikke tror det flytter noget i den åndelige verden, når vi beder,

Du snakker udenom.
Spørgsmålet handlede om Matt 18,18 hvor du påstår det betyder vi kan løse og
binde i den åndelige verden med vores bøn.

Jeg vil gerne at du begrunder din påstand og forklare hvad det vil sige at
løse og binde samt hvordan det foregår og hvilke forudsætninger det kræver
(om nogen)? Med andre ord : Har vi som Gud fået autoritet til at herske i
den åndelige verden ?

jørgen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 02-01-02 15:00

> [...]
> (om nogen)? Med andre ord : Har vi som Gud fået autoritet til at herske i

Dette har jo baggrund i vores stilling i Kristus, Jørgen. Men som du ved,
står der skrevet :

Men den onde ånd svarede og sagde til dem: »Jesus kender jeg, og om Paulus
ved jeg besked, men I, hvem er I?« ApG 19,15

--
************
E. Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 02-01-02 19:18

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men den onde ånd svarede og sagde til dem: »Jesus kender jeg, og om Paulus
> ved jeg besked, men I, hvem er I?« ApG 19,15
~~~~~~
Og hvad har det med Matt 18,18 at gøre ?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-02 19:20

> Og hvad har det med Matt 18,18 at gøre ?

Ingen ting, så vidt jeg kan se!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : E.Dalgas

Dato : 03-01-02 14:27

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0visr$rlv$1@sunsite.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

Paulus
> ~~~~~~
> Og hvad har det med Matt 18,18 at gøre ?

Min bemærkning var ikke en kommentar til Matt 18,18, men en komentar til
debatten her i tråden. Autoritet i den åndelige verden er ikke noget der
følger en kristen som en selvfølge (fordi han er en kristen).

--

************
E. Dalgas

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 02-01-02 16:24

> [...]
og
> binde i den åndelige verden med vores bøn.

Jeg snakker aldeles ikke uden om, det er dig der forsøger at insinuere, at
jeg har en kristen holdning der ikke er bibelsk og sammenligner min tro med
det værste i Herlighedsteologien. Det er ikke pænt af dig Jørgen.

> [...]
> (om nogen)? Med andre ord : Har vi som Gud fået autoritet til at herske i

At vi er uenige om Matt. 18,18 er ok for mig. Det er ord Jesus har sagt til
sine efterfølgere, at vi har autoritet til at binde og løse åndelige ting.
Jesus siger
også i Markus 16,16 til dem som skulle bære evangeliet videre: "Og disse
tegn
skal følge dem der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner..........."
Det er måske heller ikke en åndelig autoritet vi som kristne har fået???
Den meget omtalte eksorcisme på Zulu er eet eks. på at løse og binde. Når du
af og til har anmodet om forbøn her i NG, har vi så ikke autoritet - forrang
om du vil, til at løse dig for dit problem?

Du skuffer mig virkelig Jørgen. Jeg har altid synes, at du havde et sundt
syn på kristendom og en god indsigt.

mv.
Ernst

Fra : Live4Him

Dato : 02-01-02 19:17

> [...]
> jeg har en kristen holdning der ikke er bibelsk og sammenligner min tro
Nej jeg gør ej.
Jeg forsøger blot at finde ud af hvad du mener med din kommentar til Matt
18,18, og det har du endnu ikke svaret på.

Du sagde : "Med vores bøn, kan vi løse eller binde i den åndelige verden."

Hvortil jeg spurgte : "Hvad det vil sige at løse og binde,

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 02-01-02 19:32

> [...]
> og hvilke forudsætninger det kræver (om nogen)?
> Med andre ord : Har vi som Gud fået autoritet til at herske i den åndelige

JA

mv.Ernst

Fra : Live4Him

Dato : 02-01-02 23:21

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> JA
~~~~~~~~~~
Det var ligegodt utroligt. Du mener altså at vi kan herske som Gud. Det er
ikke bare herlighedsteologi, men tillige en ekstrem form for
herlighedsteologi. Hvad skal vi med Gud når vi kan herske som Ham ?

jørgen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 03-01-02 10:08

> [...]
> ikke bare herlighedsteologi, men tillige en ekstrem form for
> herlighedsteologi. Hvad skal vi med Gud når vi kan herske som Ham ?

Du har dog en aldeles usympatisk måde at forvanske og manipulere med
mine indlæg. Enhver fornuftig objektiv kristen som har læst denne tråd, vil
ikke være i tvivl om min bibelske holdning.
Mit råd til dig Jørgen, deltag i lidt færre tråde, så du får tid til at læse
indlæggene
ordentlig - og svare ordentlig.
At vi ikke er enige, bekymrer mig ikke, men at du tilsidesætter
Missionsbefalingen Mark. 16,16 som ikke gældende i dag for de kristne, det
er
trist.

Gud har nu en gang bestemt, at han for det meste bruger sin menighed på
jorden
til at udføre sin vilje i praksis. At vi skal lægge hænder på de syge, udfri
de fangne, o.s.v. o.s.v. i Jesu navn.

Må din gud være med dig og min med mig.
Ernst

Fra : Live4Him

Dato : 03-01-02 12:22

> [...]
vil
> ikke være i tvivl om min bibelske holdning.
Det handler om Matt 18,18. Du udlægger det IMHO på en forkert måde, som
intet har med indholdet at gøre. Du bruger mystiske begreber som "løse og
binde ved bøn". Jeg spørger så om du vil begrunde og forklare dette, men
istedet for at forklare hvad du mener, bliver du sur.

Matt 18,18 handler ikke om et abstrakt begreb som løse og binde dit og dat i
bøn. Matt 18,18 handler slet ikke om bøn. Matt 18,18 handler om mennesker,
relationer, og kirkens magt, som det fremgår af hvad der står før Matt
18,18.

Der er en udbredt praksis i mange menigheder med at man istedet for at bede
Gud om hjælp, mener at man selv kan herske i den åndelige verden ved at
tillægge "i Jesu navn" til hvad man end ønsker. Den er denne praksis jeg
anholder og tillader mig at spørge om den er bibelsk. Hvis den er bibelsk og
velbegrundet må man vel være i stand til at argumentere for det.

Det kan vel ikke skade at undersøge om det man tror på, og den praksis man
har, holder vand.

jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-01-02 07:33

> [...]

> har det efter min tolkning af Bibelen stor effekt i den åndelige verden.

Amen, der står også at en retfærdigs bøn har en mægtig virkende kraft

Ole

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-01-02 00:53

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan i sige mig hvad betydning bøn har for andre i den åndelige verden?

Din Åndelige tungetale er nok det der har størst betydning i den Åndelige
verden. Jeg tror ikke din Bøn med forstanden har nogen betydning i den
Åndelige verden, men jeg tror en Bøn fra Hjertet har stor betydning for dig
selv og de personder du beder for.

Skal vor Bøn gøre en forskel i den Åndelige verden, vil der kun lade sig
Gøre fordi de mennesker der beder har vundet Guds nåde eller har af Gud fået
en ekstra kraft. Joh 14, 15 og 16 spicielt Joh 14 v 21 har et enestående
løfte om at blive elsket tilbage af Gud, Men her har de fleste Økumeniske
interesserede Kristne allerede droppet dåbsbefalingen og derfor også mistet
Guds kærlighed og forbliver kraftløse.

Erik L