Rapport og tilbagebetaling af depositum
Fra : Jan Nielsen

Dato : 01-01-02 19:47

Hej gruppe!

Jeg er netop fraflyttet en lejlighed, hvor en ny lejer flytter ind i morgen,
d. 2. januar.

I forbindelse med fraflytningen skal der udfærdiges en rapport om
lejlighedens stand ved overtagelse.

1. Hvornår skal denne rapport være udfærdiget?!

Udlejer er stadig i besiddelse af depositum kr. 7.500,- (svarende til tre
måneders leje). Der er stadig en tvist om lakering af parketgulve samt
maling af paneler, som udlejer uden tvivl vil få forsøgt dækket via
depositum.

2. Hvordan skal man forholde sig nu hvor man som lejer ikke længere er i
stand til at udbedre tvisten, da ny lejer er flyttet ind?!

3. Hvor lang tid kan udlejer tillade sig at tilbageholde depositum?!

Med venlig hilsen

Jan Nielsen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-01-02 22:24

"Jan Nielsen" <jan.bjarke@recite.dk> wrote in message
> [...]
> lejlighedens stand ved overtagelse.
>
> 1. Hvornår skal denne rapport være udfærdiget?!

Senest 2 uger efter indflytningen, men du har ikke pligt til at foretage dig
noge, ud over at give udlejeren adgang til at foretage besigtigelse, i fald
at han ønsker dette, mens du stadig bor i lejligheden.

> 2. Hvordan skal man forholde sig nu hvor man som lejer ikke længere er i
> stand til at udbedre tvisten, da ny lejer er flyttet ind?!

I den nyeste standardlejekontrakt står der, at det er faguddannede
håndværkere, der skal udbedre eventuelle skader, så du har ikke ret til at
gøre det selv. Derfor vil det slet ikke være et problem, at den
forhenværende lejer ikke har adgang til lejemålet længere. Din lejekontrakt
kan naturligvis være anderledes på det punkt.

> 3. Hvor lang tid kan udlejer tillade sig at tilbageholde depositum?!

Det findes der mig bekendt ingen regler for, men så snart som muligt må være
udgangspunktet.

Se i øvrigt lejelovens kap. 15.

Fra : Morten

Dato : 02-01-02 21:37

> [...]
> forhenværende lejer ikke har adgang til lejemålet længere. Din lejekontrakt
> kan naturligvis være anderledes på det punkt.

Det er efterhånden nogle år siden, jeg beskæftigede mig med lejeret, men
dengang var der også tilfælde med den slags bestemmelser i kontrakterne.

En kontraktsbestemmelse om udbedring ved faguddannet håndværker (ofte
udlejers firma blev anset for uholdbar. Så længe lejer kunne præsentere
en repareret/malet lejlighed, hvor arbejdet levede op til faglig standard, måtte
udlejer lade sig nøje hermed.
Mon ikke, samme problem bør løses på samme måde idag? Som i så mange
andre tilfælde skal man som lejer ikke altid honorere de betingelser, man
ellers har skrevet under på.

Mvh.
Morten

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-01-02 23:51

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message
> En kontraktsbestemmelse om udbedring ved faguddannet håndværker (ofte
> udlejers firma

Det store problem i den sammenhæng.

Fra : KC

Dato : 02-01-02 11:54

Der skal ikke nødvendigvis udarbejdes en rapport, blot skal udlejer
reklamere overfor dig inden 14 dage (det lyder til at det allerede er
gjort!!!!). Af bevismæssige hensyn bør reklamationen ske skriftligt, ligesom
det må tilrådes udlejer at indkalde dig til et flyttesyn.

Du kan normalt klage over manglende tilbagebetaling af depositum til
huslejenævnene.

Depositum skal udbetales, når udlejer har mulighed for at bedømme samtlige
krav. Det vil normalt sige ca. 1½ måned efter fraflytningen - når udlejer
har modtaget samtlige regninger fra håndværkere og dit krav kan gøres op.

Derudover kan udlejer tilbageholde depositum til afregning af varmeregnskab
mv. (normalt ca. 1000 kr.)

KC

Fra : Jan Nielsen

Dato : 02-01-02 16:06