skorsten´s temperatur - regnvand
Fra : Hans Andersen

Dato : 01-01-02 19:35

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har fået ny kedel til mit oliefyr. Jeg har ny fået en lavere skorstens
temperatur, og når det regner får jeg vand ud af renselemmen.

Min ide´er at lægge en plade over skorsten så at det ikke regner ned. '
arturligvis med en hvis afstand over skorstenen !!

Er det en god ide og hvilke krav stilles der til en sådan plade jeg tænker
her på skorstensfjerer o.s.v.

jeg håber på at nogle af jer har prøvet nogen lignende og og svarer !!

tak

hans

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 04-01-02 18:19

Hej Hans

1) Du kan købe et decideret skorstens-tag, som forhindrer direkte regn ned i
skorstenen. Det kan formentlig fås i de fleste tømmerhandler. Isokern laver
dem vist også som komponent til deres skorstene. Kig på
http://www.isokern.dk/html_dk/index.html. I øvrigt er det en del af en
skorstensfejers kompetence netop at rådgive om den slags - og han skal
formentlig alligevel godkende installationen, så det er nok en idé at ringe
til din skorstensfejer under alle omstændigheder..
2) Du skal være opmærksom på, at der formentlig er stor risiko for løbesod,
fugt gennem loftet (har selv prøvet det!) osv., når din skorstenstemperatur
er lav (kan det i øvrigt tænkes, at det rent faktisk er kondens, og ikke
regnvand, der kommer ud for neden??!). Dette kan heldigvis nemt løses ved at
isætte en foring (isokern), enten fra Isokern (lavet af knust pimpsten)
eller et stålrør. Hvis du i øvrigt skifter til gas på et tidspunkt, og blot
benytter din eksisterende skorsten, er den næsten helt sikker med løbesoden!
1 kbm gas laver én liter vand(damp), hvoraf en stor del vil kondensere på
indersiden af din (kolde) skortsten. Vi støbte selv isokern i vores
brændeovns-skorsten; det kostede ca. 1.000,- i materialer og en weekends
arbejde. En håndværker skal nok have 8.000,- til 15.000,- for dette. Nå ja,
så er der i øvrigt nok også krav til skorstens-lysningens størrelse,
afhængig af din kedel... derfor ville jeg helt klart også tage
skorstensfejeren med på råd vedr. et sådant projekt!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk