Rabatkuponer og visning
Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 01-01-02 13:01

På nogle restauranter har man mulighed for at spare op på rabatkort til en
gratis middag, andre gange uddeler man kuponer til en gratis middag som et
reklamefremstød. Typisk er de forsynet med en tekst i retning af "kuponen
skal forevises før bestilling".

Kan de lovligt kræve det? Hvis kuponen gælder for den menu, man har bestilt?

Årsagen til, at jeg spørger, er at man jo let får den tanke, at de kunne
finde på at yde en lidt dårligere service, eller lave en lidt mindre
portion, når man er "gratist". Sådan noget kan man jo aldrig bevise, men
hvad skulle formålet ellers være? Og hvis kuponen gælder en given menu, så
giver den vel ret til den pågældende menu i fuld størrelse og med samme
service?

Spørgsmålet er altså, om de virkelig kan nægte at godtage en kupon, som
ellers er gyldig, men som man først foreviser, når der skal betales.

Hilsen

Jesper M. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Peter G C

Dato : 01-01-02 15:51

"Jesper M. Larsen" <jesper-m@larsen.dk> wrote in message

[klip]

> Kan de lovligt kræve det?

Ja - når det står i betingelserne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 01-01-02 19:04

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper M. Larsen" <jesper-m@larsen.dk> wrote in message
>
> [klip]

> Ja - når det står i betingelserne.

Tak for det uddybende svar.

Men der er jo mange eksempler på, at man ikke kan aftale sig ud af en given
lov, hvis det er til ulempe for køberen, så det er vel ikke et så indlysende
spørgsmål? Der kan jo næppe findes en saglig grund til, at reglen er der,
andet end chikane (=mulighed for at tvingen kunden ind og spise endnu en
gang pga. sin forglemmelse) eller for at yde et mindre godt produkt end
lovet.

Hvad hvis der med bittebittesmå bogstaver stod: "For at benytte kuponen skal
man spontant begynde at synge en julesang, når man træder ind ad døren,
ellers er kuponen ugyldig og kan konfiskeres af personalet ved
forevisningen". Det står jo i betingelserne...

Hilsen

Jesper V. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-02 20:28

Jesper M. Larsen skrev:

>Men der er jo mange eksempler på, at man ikke kan aftale sig ud af en given
>lov, hvis det er til ulempe for køberen

Nej, det er der sådan set ikke. Det drejer sig om nogle konkrete
paragraffer. Men købeloven handler ikke om alle mulige andre
aftaler som man kan indgå. Købet er én ting, rabatten er en anden
aftale.

> [...]
>andet end chikane (=mulighed for at tvingen kunden ind og spise endnu en
>gang pga. sin forglemmelse) eller for at yde et mindre godt produkt end

Det er juraen uvedkommende. Hvis du opfatter det som chikane, så
handl et andet sted.

>Hvad hvis der med bittebittesmå bogstaver stod: ...

Så er det et spørgsmål om det er så skjult at der ikke foreligger
en gyldig aftale.

>"For at benytte kuponen skal
>man spontant begynde at synge en julesang, når man træder ind ad døren,
>ellers er kuponen ugyldig og kan konfiskeres af personalet ved
>forevisningen". Det står jo i betingelserne...

Men hvis det stod tydeligt nok, ville det også være lovligt.

(bortset fra at "spontan" og et fastsat tidspunkt ikke passer
sammen, men det er et sprogligt problem)

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 01-01-02 19:51

Jesper M. Larsen <jesper-m@larsen.dk> skrev

> Årsagen til, at jeg spørger, er at man jo let får den tanke, at de kunne
> finde på at yde en lidt dårligere service, eller lave en lidt mindre
> portion, når man er "gratist".

Ja, det lyder vældig sansynligt, først uddeler man kuponer for at få gæster,
når man så har fået dem ind af døren, leverer man så ringe en service, at
man er sikker på de ikke kommer igen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 01-01-02 21:46

> [...]
gæster,
> når man så har fået dem ind af døren, leverer man så ringe en service, at

Det er jo ikke sikkert, det er en så mærkbar forskel, at man ikke kommer
igen, selvom den kunne være dårligere/mindre end den samme ret til dem, der
betaler (eller senere serveret).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-02 23:17

Jesper M. Larsen skrev:

>Det er jo ikke sikkert, det er en så mærkbar forskel ...

Hvorfor så ikke servere den billige mad for alle kunderne?

Men lad os holde os til juraen.

--
Bertel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-01-02 21:09

> [...]
> giver den vel ret til den pågældende menu i fuld størrelse og med samme

Det kunne jo også være fordi de har et dårligt kasseapparat, som skal vide
om det er et rabatmåltid inden de taster ind - det er jeg i hvert fald støt
på.

Mvh Maria