Spørsmål til gruppen
Fra : Willy Brochs

Dato : 01-01-02 11:05

Hvilken lov er det Paulus omtaler i Galaterbrevet?
Willy Brochs

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-01-02 14:25

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse
> Hvilken lov er det Paulus omtaler i Galaterbrevet?
> Willy Brochs

Det er en lang og underholdense historie som begyndte da Gud velsignede
Abraham som hvem vi i troen har som forfader sammen med (GT-) Jøderne.
Abraham havde ingen lov, så kom Moses med stentavlerne og loven, derefter
kom Jesus med Kærlighedens lov som Gud skriver i vore hjerter ved
Helligånden.

Der er ved Gud åbenbaret en ny og bedre vej til Frelsen. Moseloven blev ikke
elsket og overholdt i kærlighed, men blev en trældmester fordi Jøderne ville
af egen kraft og ved hjælp, afstraffelse alle lovbryder og derved opretholde
Moseloven. Gud blev sat ud af spillet som værende Jødernes Gud for Jøderne
begyndte at tilbede Loven i stedet for Gud og alt omkring tempeloffringerne
blev til en værdiløs rutine.

Ezekiel 36 v24 Jeg vil hente jer fra folkene og samle jer fra alle landene
og bringe jer til jeres eget land. v25 Jeg vil stænke rent vand på jer, så
I bliver rene. Jeg renser jer for al jeres urenhed og for alle jeres
møgguder; v26 jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg
fjerner stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød. v27 Jeg
giver jer min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder
mine bud. v28 I skal bo i det land, jeg gav jeres fædre; I skal være mit
folk, og jeg vil være jeres Gud. v29 Jeg vil frelse jer fra al jeres
urenhed. Jeg kalder kornet frem og lader det vokse højt, og jeg sender ikke
hungersnød over jer. v30 Træerne skal bære megen frugt og markerne store
afgrøder, så I ikke mere skal spottes af folkene på grund af hungersnød. v31
Så vil I huske jeres onde færd og jeres slette gerninger og væmmes ved jeres
synder og jeres afskyelige handlinger. v32 Det er ikke for jeres skyld, jeg
gør dette, siger Gud Herren. Det skal I vide! I skal fyldes af skam og
skændsel over jeres færd, Israels hus.--

Vi læser her i Ez 36 at Gud vil kalde et nyt folk til det land Gud gav
Jøderne der kom ud af Ægypten, som Jesus siger det " mit rige er ikke af
denne verden " Derved forstår jeg Jesus således, Hvor du så en er på Jorden
kan du være i Jesus Kristi Kongerige for de det land er åndeligt. -v26 Men
før du kan ændre landet må Gud give dig et nyt hjerte og fratage dig det
gamle ( det gamle var jo tjæner til Verden). -27 Og Gud selv vil skrive sin
lov i dit nye hjerte, og det er den nye lov som Paulus skriver om Åndens
Lov, Jesu Lov eller Livets lov som Gud giver os i vore hjerter. - 28 Gud
lover os det samme land som han lovede Abraham, Moses, Jøderne og nu de
Kristne, det land hvor Jesus altid har været Herrenes Herrer, Kongernes
Konge. -v 30- 32 Guds løfter til det nye folk og hvordan Gud som Fader til
sine nye sønner (de kristne) mener det var en skænsel da Hans sønner Jøderne
(vore fædre i troen på Gud, Gal3v29)

Derfor er den lov Paulus nævner Kærlighedens lov, Åndens lov, Jesu lov, for
nok er Moseloven god hvis man holder den, men kærligheden til Gud, der har
givet Jøderne loven, er stører end loven. Jeg kan måske forklare det
således, - Kong David havde begået hor med en soldats kone, Dertil siger
Moseloven " Utugtige Konge du skal dø ". Men Kongen gik ikke til Templet med
et ofrede til syndsforladelse og forsoning med Gud, som Moseloven også
lovgiver om, Kongen henvendte sig direkte til Gud med en hjertes omvendelse
og oprigtig anger for sit sidespring og i bøn til Gud om tilgivelse.
Denne reaktion fra Kong David kom fra Kongens hjerte og det var Gud til
Behag og Gud tilgav Kongen. SL 51. Havde Jøderne med alle deres problemer
kommet til Gud i stedet for at gå til lovens trældom, havde Gud tilgivet dem
for alle deres fejle og mangler, men de forblev hårdhjertet og bragte Gud
ofringer som betaling for deres synder og derfor forkasteder Gud dem. Som
der står " Ej sagteofer vil jeg - kærlighed vil jeg, ej brændeofer -
kendskab til Gud ", Hos 6v6

Da Jesus kom gående med sit decipel gennem Israel, Var det da også de Jøder
og Hedninger der af kærlighed og omvendelse til Gud oplevede helberdelse og
frelse.

Dette er Livets Ånds Lov. Kærligheden er størst, har du kærligheden og ikke
kræfterne så Hjælper Gud dig.

Jeg håber denne forkortede forklaring kan hjælpe.

Erik L

Fra : Willy Brochs

Dato : 02-01-02 20:21

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i melding

> "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

Erik L,

Takk for ditt innlegg. Det var en god forklaring på overgangen fra lov til
evangelium.

Grunnen til mitt spørsmål er at jeg er oppvokst i en menighet der loven
etter vår lære må ha en svært sentral plass i den kristnes liv.

Når jeg spurte hvilken lov Paulus omtaler i Galaterbrevet, var det fordi de
fleste i min menighet mener at Paulus her ikke omtaler tibudsloven, men det
gjør han jo.

Jeg tror som du, at det er livets Ånds lov, kjærlighetens lov, Jesu Kristi
lov, vi skal følge, og ikke de skrevne lovene. Men jeg må innrømme at jeg
sitter godt fast i de gamle lærdommer, og at jeg har vanskeligheter med å
finne de riktige skriftstedene for å forklare for andre i min menighet, at
det nu ikke lenger er loven vi skal følge, men Guds Hellige Ånden.

Ellers tror jeg du kanskje kan ha misforstått spørsmålet, da jeg forstår det
slik at du mener Paulus omtaler kjærlighetens lov i Galaterbrevet, men det
er vel i hovedsak omskjærelsen han har i tankene i dette brevet; Gal 5:2
"Se, jeg, Paulus, siger eder, at dersom I lade eder omskære, vil Kristus
intet gavne." Men i vers 14 skriver Paulus noe som viser at med ordet
"loven" i Galaterbrevet, inkluderer Paulus også de ti bud; Gal 5:14 "Thi
hele Loven er opfyldt i eet Ord, i det: "Du skal elske din Næste som dig
selv."

Ved gjennomgang av hele NT og alle tekster som omtaler lov, omskjærelse og
bud, finner jeg at både Jesus og disiplene har hele lovsystemet i tankene
når ordet lov forekommer, selv om de nok kan ha en spesiell fokus på en
bestemt del av loven.

Et spørsmål til slutt;

Hvordan kan man forklare at også de ti bud er fra Moses og en del av
Moseloven når Bibelen sier at denne loven som ble skrevet på stentavlene,
skrev Gud selv med sin egen finger?

Broderlig hilsen

Willy Brochs

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-02 20:41

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
>
> Hvordan kan man forklare at også de ti bud er fra Moses og en del av
> Moseloven når Bibelen sier at denne loven som ble skrevet på

Stil disse spørgsmål:

Hvornår har det været tilladt af have andre andre guder?
Hvornår har det været tilladt at tilbede billeder (afbilleder)?
Hvornår har det været tilladt at misbruge Herren din Guds navn?
osv. osv.

Mit svar er: aldrig!

Loven (her: De Ti Bud) er et udtryk for Guds karakter, den karakter vi
skal have for at "Kristus lever i mig", Gal. 2, 20.

Dette indebærer ikke at vi har pligt til at overholde loven for at
blive frelst, - men loven er det spejl der viser os om vi er befængt
med synd. Den viser os at vi er snavsede, - men spejlet (Loven) kan
aldrig vaske os rene. Det kan ku Jesus gøre, kun gennem hans røde blod
kan vi blive vasket hvide som sne og modtage de rene hvide hellige
klæder, som der står omtalt.

"Sætter vi da loven ud af kraft ved troen? Nej, langtfra! vi
stadfæster loven"! Loven er stadig det der dømmer os hvis vi ikke vil
give afkald på vort syndige liv og overgive vort ego og vort selviske
jeg til Jesus Kristus. Har vi "Kristus i vore hjerter" er vi uden for
Lovens rækkevidde, - Loven og dens straf kan ikke længere nå os, men
har vi ikke Kristus i vore hjerter, er vi ikke uden for Lovens
rækkevidde, og Lovens straf vil ramme os.

"Det er altså ikke længere mig der lever (under loven), men det er
Kristus der lever i mig (hvorved jeg ikke længere er under Lovens
rækkevidde)", og således er vi frigjorte fra konsekvenserne af Lovens
bestemmelser, - men kun sålænge vi holder os til Kristus og lader Ham
leve sit liv i os.

"Han den eneste hvori der ikke er fundet synd", det er Ham vi skal
lade leve sit liv i os, for så regnes vi ikke længere for overtrædere,
for "der er ikke fundet synd hos ham".

Se således er det at vi er frelst af nåde ved tro, det skyldes ikke os
selv, Guds er gaven.

Desværre er der alt for mange i det trossamfund du tilhører der har
misforstået, eller ikke er i stand til at forklare, hvad det er Loven
er til for, og hvordan Loven skal bruges, og især hvad den IKKE skal
bruges til.

Må Gud velsigne dig således at du ikke lader dig vildlede af nogle der
har misforstået Lovens hellige og ophøjede natur, og derved vil fange
os af Kristus frigjorte, til igen at leve under trældommens åg, for
den Sønnen har frigjort skal være virkelig fri - ikke til at fortsætte
med at synde, men til at leve et helt nyt liv i Kristus.

Læs iøvrigt mit andet indlæg i denne tråd, og kom gerne med din
kommentar.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Willy Brochs

Dato : 03-01-02 22:46

"Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i melding
> "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

Andreas,

Jeg vil takke deg for at du tok deg tid til å svare så utfyllende som du
gjorde. Jeg synes du gir en god forklaring på mine spørsmål, og jeg tror vi
har samme forståelse selv om jeg kanskje ville bruke andre ord. Det eneste
jeg er usikker på, er om det har betydning å vite hvilken lov Paulus omtaler
i Galaterbrevet. Egentlig er jeg enig med deg i at det ikke er så viktig
hvilken lov han mener, men at det er vår holdning til loven. Det vil likevel
ha betydning for meg i min situasjon, da mine trossøsken gir en fortolkning
i Galaterbrevet som er tilpasset en fariseisk tankegang som jeg er uenig i.
Jeg synes Erik Engelbrecht Larsen sier det fint med å vise til Paulus omtale
av livets Ånds lov (Rom 8:1). Og du gir en fin forklaring på hvordan vi bør
forholde oss til det NT skriver om loven.

Jeg må bare erkjenne at jeg sliter veldig mye med å finne den rette troen,
enda jeg mener at jeg har en sterk og ufravikleig tro, så er det dessverre
slik at tvilen også ofte melder seg. Jeg tviler ikke på at Kristus er Gud
åpenbart i kjød, som også kom for at vi ved Ham kan bli rettferdige for Gud.
Min tvil er memerettet mot meg selv og min egen kamp mot de syndige lyster i
mitt eget kjød. Det er en vanskelig kamp og jeg føler meg på ingen måte
verdig til guds rike. Det er en plagsom og vond følelse å ha, enda jeg vet
at Guds kraft fullendes i skrøpelighet. Jeg ønsker så sterkt å være helt
etter Guds vilje og være Ham til behag i alle ting, men jeg strekker ikke
til. Enda jeg vet at Jesus døde nettopp for syndere som meg, så klarer jeg
ikke å ha den fulle frelsesvisshet som jeg som kristen burde ha. Det er
vondt å vite at jeg ikke klarer å leve opp til den standard Gud har satt for
oss mennesker, for det er ikke noe jeg heller vil enn å være et trofast Guds
barn.

Hilsen

Willy Brochs

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-01-02 15:39

> [...]
> kanskje ville bruke andre ord. Det eneste jeg er usikker på,
> er om det har betydning å vite hvilken lov Paulus omtaler

Jeg tror egentlïg ikke det har så voldsom stor betydning hvilken "lov"
det er Paulus omtaler. Men ét står i al fald sikkert og fast - Paulus
taler ingen steder om at De Ti Bud på noget tidspunkt ikke længere har
gyldighed for de troende.

Og skal vi endelig pejle os lidt ind på hvilken "lov" Paulus taler om
her i Gal. og for den sags skyld også i Rom 14, kan du få et nærmere
indblik i dette ved at læse følgende artikel:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-077.htm

der bl.a. handler om Paulus' udsagn i Rom 14, 5 om at alle dage er
lige.

Jeg er da iøvrigt enig med dig i mange af dine betragtninger og
bekymringer (som jeg har klippet væk i dette indlæg), men lad dig
trøste med de ord en gammel prædikant har sagt: "Jo mere uværdig du
føler dig i samvær med Jesus, jo mere værdig er du, for det er kun den
der er nær Jesus der er i stand til at se sin egen uværdighed, og
denne uværdighed er det jo netop at Jesus ved troen renser bort".

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-01-02 21:54

> [...]
> "loven" i Galaterbrevet, inkluderer Paulus også de ti bud; Gal 5:14 "Thi
> hele Loven er opfyldt i eet Ord, i det: "Du skal elske din Næste som dig

De på tissemanden omskårende Jøder får også en tur i Rom 2 v 28&29 hvor han
påpeger at de der er Jøder under NT, er de der er omskåret på Hjertet med en
omskærelse der er udført af Gud selv ( Kol 2v 11&12)

Men Paulus taler ikke imod Moseloven, det er kun måden Jøderne vil overholde
loven på der er gal, dor Kong David siger til Gud " din retfærsige lovbud
varer evigt ". Der er ingen steder hvor Apostelene ophæver Moseloven, men de
taler alle imod den måde Jøderne vil anvendeloven.

> Hvordan kan man forklare at også de ti bud er fra Moses og en del av
> Moseloven når Bibelen sier at denne loven som ble skrevet på stentavlene,
> skrev Gud selv med sin egen finger?

De ti bud er ikke bibelsk, hvis du læser 2 Mos vil du se at der er mange
flerer, f.eks

Men jeg tror jeg vil tænke over sagen og så komme tilbage med med noget du
måske bedre kan forstå.

Erik L

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-01-02 17:27

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

Guds lov er ikke ny, den er heller ikke forandret, den er heller ikke mere
retfærdig en den altid har været.

Men den Nye Pagt er evigt hvor den gamle pagt i Moseloven kun var et årlig
kontrakt. Men pagten er stadig en gratis Gave for dem der vil tage imod den.

Men Loven som du spørger til er ikke de ti bud, men alle Guds bude og
befalinger. f.eks. det Første bud i den lov Jesus kom med og som Paulus
bringer til de Kristne, " du skal elske Gud af hele dit hjerte og al din
styrke ", og det andet Bud " du skal elske din næste som dig selv " og
overholder man de to bude Overholder du alt det Gud ønsker og derved
opfylder vi Moseloven.

Men at elske Gud er ikke kun en følelse som kommer, når man med lukkede øjne
og med hænderne løftede højt, tilbeder Gud i forsamlingen. Men at elske Gud
kan også være at give afkald på alt det jordiske som ikke har Guds behag,
som 1 Kor 6 hvor Paulus lægger vægten på de ting, som ikke er Gud til
behag, Men siger så i v11 "sådan har nogle af jer også været "

Men i lod jer aftvætte. Her mener jeg at Paulus siger strengt til den
Religiøses Pegefinger " Gud frelser de utugtige der omvender sig, På samme
måde som Gud frelste dig ". Det kommer tydeligere frem i Romerbrevet 2 v 21
hvor Paulus direkte siger til de Kristne, " du som prædiker du må ikke
stjæle, du stjæler " osv. Den løftede pegefinger er ikke fra Gud, men
rammer med tilbageslag de Kristne der bruger denne, " du må ikke; for så
slår jeg dig i hovedet med Bibelens lovebude metode ", fordi der er her tale
om lovtrældom og ikke kærlighed.

Hvad er da kærligheden? Ja den taler Jesus om i Joh 14 v 21 " den som har
mine befalinger og holder dem, han er den som der elsker mig; og den der
elsker mig, skal elskes af min Fader; og jeg skal elske ham og åbenbare mig
for ham" For mig betyder det at holde Guds befalinger lige fra
Dåbsbefalingen til alle andre befalinger; kærlighed til Gud.

Jeg mener ud fra dette, at vi skal elske Gud ved at være lydig til alle Guds
befalinger og ikke på nogen måde løfte pegefingeren mod mennesker der F.eks.
stjæler lever i utugt, men på en ordentlig og civiliseret måde vise disse
mennesker til et bedre liv i Jesus Kristus. Og ikke fokusere på hvad alle
de andre gør forkert, men sørge for selv at gå forest og være et godt
eksempel for andre, ved at give sig selv til Jesus.

Vil vi have Guds vækkelse i vor kirker og lande, starter det med at VI giver
os til Gud, i lydighed til evangeliet viser Gud vores villighed til at tjene
ham i Ånd og Sandhed; - ApG 2 v 42-47. Sådan er Gud i dag, og vi mennesker
er stadig mennesker.

Jeg håber det kan give dig en insperation til at arbejde med Kærlighed
tankerne, så vil Gud ved Helligånden helt sikker se til din villighed. (Joh
14v21)

Erik L

Som Gud siger gennem Hoseas 6 v 6; " ej slagteoffer - kærlighed vil jeg,
ej brændeoffer - men kendskab til Gud! ".

Fra : Willy Brochs

Dato : 03-01-02 22:44

> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Erik E. L.,

Takk for en fylldig og godt svar, Erik.

Jeg har studert den nye pakt som beskrevet hod Jeremia og i Hebreerbrevet.
Jeg forstår den nye pakt dit, at det ikke er en fornyelse av liven som ble
gitt fra Sinai, men at det er den Ånd vi får ved troen på Jesus Kristus, som
er livets Ånds lov, som jeg regner med du henter fra Rom 8:1?

Etter lang tids studie av Guds ord er jeg kommet til at når NT taler om
"lov" så omfatter denne loven, alt Gud har formidlet til oss mennesker
gjennom Moses og sine profeter, og ikke minst, hva Gud har formidlet til oss
gjennom Jesus der Hebreerbrevet sier: Heb 1:1 "Efter at Gud fordum havde
talt mange Gange og på mange Måder, til Fædrene ved Profeterne, så har han
ved Slutningen af disse Dage talt til os ved sin Søn,"

Paulus skriver også om den nye pakt, i det han sier i 2 Kor 3:4: "Men en
sådan Tillid have vi til Gud ved Kristus, 5 ikke at vi af os selv ere
dygtige til at udtænke noget som ud af os selv; men vor Dygtighed er af Gud,
6 som også gjorde os dygtige til at være en ny Pagts Tjenere, ikke
Bogstavens, men Åndens; thi Bogstaven ihjelslår, men Ånden levendegør. 7 Men
når Dødens Tjeneste, med Bogstaver indristet i Sten, fremtrådte i Herlighed,
så at Israels Børn ikke kunde fæste Øjet på Moses's Ansigt på Grund af hans
Ansigts Herlighed, som dog forsvandt, 8 hvorledes skal da ikke Åndens
Tjeneste end mere være i Herlighed?"

Har du noen tanker om hva Paulus mener når har skriver om bokstaven som slir
i hjel? Jeg forstår det slik at han sikter til den skrevene loven. Er det
riktig forstått?

Hilsen

Willy Brochs

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-01-02 07:26

> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i melding

Jeg forstår det således; Har vi Jesus har vi også loven, fordi Jesus er Guds
Ord, Guds løfter og Guds lov, men det er ikke nok at indeholde Jesus i vor
hjerte, for så bliver det kun som Paulud skriver "Bogstaver ", hvis indhold
vi selv skal kæmpe for ar administrer, hvad der er umuligt for mennesker og
derfor føre til overtrædelser og så død.

Men Gud Gud Lever og Lever i Jesus ved den tredie person i treenigheden
Helligånden. Helligånden er som vi ser i Gal 5 drivkraften som får os til at
leve, vandre i Ånden og drives af Ånden.
Lidt billed snak; du køber en ny bil, men den har ingen værdi for dig, før
du fylder benzin på. Sådan er det også med Guds Ord, det er kun bogstaver
i en bog og uden værdi, før Helligånden kommer og levenegører
bogstaverne/Ordet i dit hjerte.

For at sikre sig at Helligånden er tilstede i den kristnes liv, er der
kristne grupper der ligeftem bruger tungetalen som sikkerhed for
Helligåndens tilstedeværelse, men det er dog ingen betingelse at tungetalen
er til stede for at være døbt i Helligånden, men er stor trykhed er det.

Men Guds løfter om Helligånden er i Joh 14 v 17, v 21, 16 v 13 og i 1 Joh 2
v 27, læser vi, at Helligånden vil lærer os om alle ting, fører os til
sandheden.

Jeg håber du kan se forskellen mellem at have "benzin" på eller ikke. Jeg
selv troede at at jeg havde Helligånden til jeg var 36 år gammel, men da
skete det også så kraftigt at hele salen (ca 5-6000 mennesker) væltede i
Åndens kraft, derefter kom der gang i forståelsen af evangeliumet fordi det
var Gud selv der var drivkraften i min kristendom.

Erik l

Fra : Live4Him

Dato : 01-01-02 20:51

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> wrote in message
> Hvilken lov er det Paulus omtaler i Galaterbrevet?
~~~~~~~~~~
Den mosaiske lov. Nogle jøder fra farisæernes parti i Judæa rejste rundt i
de nye menigheder og påstod at hedninge-kristne skulle omskæres og overholde
moseloven for at blive frelst. De påstod endvidere at en hedning, for at
blive en rigtig kristen, måtte leve som en jøde og efterleve gammel
testamentes kodeks.

jørgen.

Fra : Willy Brochs

Dato : 01-01-02 23:45

Jørgen,
Når du skriver; "den mosaiske lov," innbefatter den dekalogen (de ti bud)?
Jeg prøver å finne ut av hva ordet "lov" i NT omfatter, og om det har ulik
betydning i de 27 bøkene i NT. For meg kan det se ut som om omskjærelsen,
alle seremonier og tibudsloven, samlet utgjør betydningen av ordet "lov."
Jeg har så langt funnet at det er umulig - også ut ifra tekstens
sammenheng - å avgjøre nårdet "lov" i NT sikter til tibudsloven, og når den
utelukker den samme. Jeg håper gruppen kan hjelpe meg å finne et svar som
gjør det mulig å identifisere de ulike lover i NT, slik at det kan sies når
det er dekalogen som omtales, og når dekalogen utelukkes.
Broderlig hilsen
Willy Brochs

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-01-02 00:23

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> moseloven for at blive frelst. De påstod endvidere at en hedning, for at
> blive en rigtig kristen, måtte leve som en jøde og efterleve gammel

Jeg mener nu det var Moses der skrev om Moseloven og det var Paulus der
skrev om Livets Ånds Lov i den Herrer Jesus Kristus nåde og barmhjertighed
til Galaterne. (men vores bibeler er jo heller ikke ens)

Men jeg kan da opfordre Willy Brodhs til at læse 3 Mosebog, hvis det var den
lov han spørger til?

Om Livets Ånds Lov han han kun læse i NT og de er ikke kun af Paulus allene,
Johannes, Jakob og Peter hjalp godt til.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-02 13:57

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

> Hvilken lov er det Paulus omtaler i Galaterbrevet?

Nu er der jo allerede kommet et par kommentarer til dig, men alligevel
vil jeg gerne yde mit bidrag også, idet jeg mener der er et element
der endnu ikke er blevet berørt. Og det drejer sig om, at det egentlig
ikke er så meget /hvilken/ lov Paulus taler om, men egentlig langt
mere et spørgsmål, hvilken /holdning/ til loven galaterne blev
præsenteret for at disse "falske brødre" (Gal. 2, 4-5).

Der var jo på denne tid, hvor Paulus skriver dette brev til Galaterne,
opstået den samme problematik som der tidligere havde været i
menigheden i Antokia (se bl.a. 2, 11-14). Og det er denne problematik
Paulus bruger så megen energi på at løse op i sit brev til Galaterne:
Skulle ikke-etniske jøder (altså folk af andre etniciteter) opfylde og
udføre alle de jødiske skikke, ritualer og ceremonier, herunder
specielt de jødiske renheds- og spiseforskrifter (også kaldet "de
gamles overleveringer"), eller kunne de indlemmes i menigheden uden
dette?

Specielt Gal. 4, 21 (især sammenholdt med Gal. 2, 12) viser meget
klart, hvad det var nogle "jøder", og hvilken teologi (lære) de stod
for, som Paulus her går i polemik mod. Der tegner sig faktisk et klart
billede i "urmenigheden" af, at der var en gruppe jøder (til
Kristus-troen omvendte Diasporajøder) i menigheden i Jerusalem, der
ikke rigtig kunne forlige sig med tanken om, at hedningerne ("de
gudfrygtige") skulle kunne optages i menighedsfællesskabet på lige
fod, uden omskærelse OG rituel STRENG overholdelse af Moseloven og
"fædrenes overleveringer (renheds- og spiseforskrifter)" . Paulus
kalder sådanne for "falske brødre" i Gal. 2, 4-5, og i Gal. 2, 12 er
det den selv samme gruppe, som Paulus kalder for "nogle fra Jakob",
hvad vi må tyde derhen, at de gjorde deres synspunkter gældende
(omskærelse og overholdelse af de jødiske ritual-, renselses- og
spiseforskrifter) under påberåbelse af Jakobs autoritet.

De oplysninger som både Apg. og Gal. 2 giver os, viser med al ønskelig
tydelighed, at de IKKE med rette ville kunne påberåbe sig denne
jakobistiske autoritet. Men de var så indflydelsesrige, at de kunne få
Peter over på deres side da han besøgte menigheden i Antiokia (Gal. 2,
11-14), hvorefter Peter ikke ville spise sammen med de omvendte
hedninger, der ikke fulgte de jødiske spise- og renhedsforskrifter.

Peter havde tilsyneladende allerede glemt den belæring og indsigt han
havde fået under episoden med Cornelius (Apg. 10; Gal. 2, 12). Og det
var primært denne episode i Antiokia der var med til at
"fremprovokere" apostelmødet i Jerusalem (Apg. 15) som skulle løse
denne konflikt. Det, der her er særdeles vigtigt at bemærke, er at
Jakob på dette apostelmøde står sammen med Peter, Barnabas og Paulus
over for dette judaistiske "omskærelsesparti".

Som så mange andre steder i Paulus' breve ser vi også her, at det ikke
så meget er et spørgsmål om Loven stadig er gældende eller ophævet,
men at det er et spørgsmål om vi opnår retfærdiggørelse (frelse) ved
overholdelse af loven, eller om denne retfærdiggørelse opnås ved nåde
af tro.

Paulus slår mange steder entydigt fast, at retfæriggørelse (frelse)
kun opnås af Guds nåde ved modtagelse i tro, og her gør hverken etnisk
afstamning eller vore gerninger noget fra eller til. Loven har kun, og
har altid kun, haft det formål at vise os et spejlbillede af Guds
karakter, en karakter vi skal arbejde på at tilegne os. Både GT og NT
taler om at have Loven skrevet i vore hjerter, hvilket er et andet
udtryk for, et andet billede på, det Paulus skriver i Gal. 2, 20: "Så
er det ikke længere mig der levet, men Kristus lever i mig", og videre
i Gal. 3, 13: "Kristus løskøbte os fra lovens forbandelse".

Med andre ord: Det der er såre vigtigt for os at forstå, er hvad der
er lovens formål og hensigt! Nemlig at vise os hvad synd er, og hvad
syndens kontrast er, nemlig Kristi karakter, som vi kan tilegne os ved
at lade Kristus leve sit liv i os. Og når vi har givet Kristus lov til
at leve sit liv i os, da vil vi vel også miste lysten til at gøre hvad
der er Kristus vedstyggeligt! "Thi alle I som blev døbt til Kristus,
har iført jer Kristus", Gal. 3, 27.

Kristus har løskøbt os til frihed, derfor skal vi ikke igen lade os
binde i trældomsåg, vi skal ikke, ikraft af vore egne gerninger,
forsøge at gøre os fortjent til frelsen. Vi skal blot åbne vore
hjerter og der lade Kristus tage bolig, - så er vi virkelige frie. Så
vil vi ikke lade os binde til lovtrældom ved at være forpligtet af "de
gamles overleveringer" ved at skulle udføre en mængde menneskeskabte
ceremonier og ritualer. Vi skal adlyde Gud mere end mennesker, vi skal
ikke lade os forblinde af menneskeskabte falske læresætninger, men vi
skal lade Guds Ord's klare lys skinne på vor vej, være en lygte for
vor fod, så vi ikke farer vild.

Og denne paulinske lære om Lov-forståelse er fuldt ud i tråd med hvad
Jesus lære angående Loven og "de gamles overleveringer".

Håber du kan bruge dette til noget!