Centrale ritualer i Kristendommen
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-01-02 03:04

Godt nytår!

Der har så vidt jeg kan se været en længere debat om ritualer i
Kristendommen, heriblandt dåben.

Jeg har set at Erik Larsen alene og gennem længere tid har argumenteret for
"dåben af vand" med andre, der er tilhængere af "Helligåndens dåb" (ved Guds
Ord) her i Gruppen.

Jeg vil nok selv mene at det er Nadveren, som er et centrale element i
Kristendommen.

Dåben udøvedes netop allerede lang tid før Kristus, men Nadveren er IMHO
"festmåltidet".

Dåben er ganske vist en forberedelse til hellighed, en renselse, men jeg
mener at det er med Nadveren, at vi for alvor bliver kristne. Det er hin
skærtorsdag aften, Jesus for alvor smider masken og afslører Sin sande
Messiasidentitet og som ypperstepræst OG offerlam giver Sit kød og blod til
vore synders forladelse. Før Han korsfæstes og rent fysisk udgyder Sit eget
blod.

Og uden Nadveren er dåben (begge slags) IMHO ikke ret meget værd.

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 01-01-02 11:04

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c311849$0$5457$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Godt nytår!

I lige måde

> [...]
for
> "dåben af vand" med andre, der er tilhængere af "Helligåndens dåb" (ved

Erik Larsen og hans "modstandere" er tilhængere af både dåb i vand og dåb i
Ånd

> Dåben udøvedes netop allerede lang tid før Kristus, men Nadveren er IMHO
> "festmåltidet".

Eksisterede "festmåltidet" ikke i GT?

> Og uden Nadveren er dåben (begge slags) IMHO ikke ret meget værd.

Hvorfor ikke?

Mr. D

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-01-02 13:51

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Guds
>
> Erik Larsen og hans "modstandere" er tilhængere af både dåb i vand og dåb

Fordi det IMHO reelt er med Nadveren at Jesus giver syndernes forladelse.

Som jeg skriver synes dåben blot - ligesom hos præsterne - at være en slags
indledende renselse til selve Nadveren.

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 01-01-02 13:55

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c31afde$0$62882$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Èt af dine argumenter for nadveren som det centrale ritual er, at dåben var
en gammel forteelse og udøvedes allerede i GT, mens "festmåltidet" var en
helt ny ting. Ovenstående spørgsmål svarede du ikke på: Eksisterede
"festmåltidet" ikke i GT?

> Som jeg skriver synes dåben blot - ligesom hos præsterne - at være en
slags
> indledende renselse til selve Nadveren.

Interessant tanke. år du skriver "synes blot", hvor synes det så henne? Kan
vi få nogle uddrag - ikke af din påstand, men - af det Skriftsmateriale, som
taler om dette?

Mr. D