Legemets lys ?
Fra : Live4Him

Dato : 31-12-01 19:11

Er der nogen der kan forklare mig hvad Jesus mener med følgende :

"Øjet er legemets lys. Er dit øje klart, er hele dit legeme lyst; men er dit
øje mat, er hele dit legeme mørkt. Hvis nu lyset i dig er mørke ­ hvilket
mørke! " (Matt 6,22-23)

--
mvh. jørgen.
--------------------------

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 31-12-01 19:49

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
dit
> øje mat, er hele dit legeme mørkt. Hvis nu lyset i dig er mørke ­ hvilket

Jeg har alltid sett på dette skriftstedet som at Jesus snakker om vår
ånd.Lever du i avstand fra Gud, ved å leve i synd blir det et mørke som akn
smmenlignes med å leve osm blind i den fysiske verden.

Hva mener andre.

Vennlig hilsen
Grethe

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-12-01 20:26

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
dit
> øje mat, er hele dit legeme mørkt. Hvis nu lyset i dig er mørke ­ hvilket

Well, jeg tror det handler om hele ens indstilling til tilværelsen, lidt hen
ad pessimisme og optimisme: Det samme glas kan være havlt fyldt og havlt
tomt.

Hvis man er pessimist og paranoid kan alt vendes negativt og alle andre
mennesker kan tiltænkes de grummeste motiver.
Verden anskues som stor og ond og farlig.

Hvis man er optimist er det modsatte tilfældet: Alt vendes til det positive,
man ser det bedste i alle mennesker og betragter i det hele taget verden som
et dejligt sted.

Desværre er det blevet lidt moderne at være "hård" eller blot "realistisk",
og det har desværre i mange tilfælde udviklet sig til kold kynisme eller
decideret paranoia.
Hvis man er "idealist" eller "optimist", har det desværre idag en bismag af
at man er et naivt lallende fjols.

Ligesom ordet "religiøs" for mig selv har en lidt negativ bsimag, hvilket I
andre i gruppen også en gang imellem får at mærke.

For at tage et tydeligt eksempel er der den evigt pågående indvandrerdebat i
nabogruppen dk.politik - for nu at tage et lidt fjernere liggende eksempel:
Hvis man ikke er, hvad jeg vil betegne som rablende paranoid, bliver man
hånet for at være naiv.

Her kan man virkelig støde på mennesker som KUN tillægger visse etniske
grupper alle de værst tænkelige motiver, og det er dèn form for opfattelse,
jeg tror Jesus i Sin lignelse kalder "mørke". For det ER en form for
åndsformørkethed.

Det handler om at den "sunde" kynisme, som desværre er nødvendig i et
moderne samfund og som for den enkelte kan have været affødt af nogle reelle
negative oplevelser (skuffelser over at være blevet såret eller bedraget i
den ene eller anden sammenhæng, det være sig alt fra penge og sex til ære og
følelser) pludselig glider over i en generel paranoia, der efter min mening
er lige så lallende åndssvag og naiv i sin form som det er at være
godtroende. Det er den samme "skæve" opfattelse, bare med negativt fortegn.

Men desværre opfatter disse "paranoikere" desværre aldrig deres egen
ynkelige naivitet, fordi de netop hævder at være realister ved i forvejen at
have afskåret sig fra alle former for positive opfattelser og dermed ud fra
deres fordomme også fra positive oplevelser og overraskelser, fordi de
allerede HAR gravet sig ned i deres fordomme og der nærmest skal mirakler
til for at få dem til at ændre denne naive opfattelse.

Der er det immervæk langt stærkere at være godtroende, hvis man har modet
til det og kræfterne til at blive skuffet engang imellem. Og det er også
langt mere frugtbart. Og - lidt egoistisk set - langt mere givende.

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 31-12-01 20:58

On Mon, 31 Dec 2001 19:10:52 +0100, "Live4Him"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>øje mat, er hele dit legeme mørkt. Hvis nu lyset i dig er mørke ­ hvilket

Jeg ville nok sætte det sammen med de foregående vers:

19. Samler eder ikke Skatte på Jorden, hvor Møl og Rust fortære, og
hvor Tyve bryde ind og stjæle;
20. men samler eder Skatte i Himmelen, hvor hverken Møl eller Rust
fortære, og hvor Tyve ikke bryde ind og stjæle.
21. Thi hvor din Skat er, der vil også dit Hjerte være.
22. Øjet er Legemets Lys; derfor, dersom dit Øje er sundt, bliver
hele dit Legeme lyst;
23. men dersom dit Øje er dårligt, bliver hele dit Legeme mørkt.
Dersom nu det Lys, der er i dig, er Mørke, hvor stort bliver
da ikke Mørket!

Noge med at så længe man har evnen til aat modtage Guds åbenbaring
(øjet er i orden) skal man tage imod, sådan at hvis man en dag har
dårligere betingelser (øjet er dårligt) så er der en reservekapital.

Men kryptisk er det.

Lars Erik

Fra : Lyrik

Dato : 01-01-02 01:56

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
dit
> øje mat, er hele dit legeme mørkt. Hvis nu lyset i dig er mørke ­ hvilket

Oversat til nudansk:
De synsindtryk du får, oplyser hele dit legeme. Ser du skarpt, er hele din
sjæl oplyst, -er du blind! Så henlægger din sjæl i mørke. Hvis dit største
lyspunkt er mørke! Så står det slemt til med dig!

--Kan man intet forstå og går rundt med solbriller på altid, og misforstår
al ting, hvis man er blind for alle facts, så er det en mørk og dunkel
skæbne man går i møde.

Jens