Er Borgeren retsløs i forhold til Kommunen~
Fra : Danevang

Dato : 31-12-01 18:14

Mit spørgsmål er, om man er totalt retsløs i Danmark i forhold til hvordan
ens Kommune forvalter Loven, når man som jeg har været nødsaget til at få
hjælp af min Kommune p.g.a. Sygdomme - Fejlbehandlinger og en Ulykke ?

Mit mareridt startede i 1993 med en Fejldiagnose.

Alt hvad der har været nødvendigt for mig at få hjælpemidler til, har så
godt som alle skulle igennem en anke, førend jeg fik ret, el. tildelt det
fornødne !

Min mand har efter bedste evne passet mig i alle disse år og har meget mod
sin vilje måtte gå ud af arbejdsmarkedet og gå på efterløn, fordi har ikke
har villet svigte mig !

Et eks.

I 1996 blev jeg Trakeostomeret, (jeg fik indopereret en 7 cm lang dobbelt
sølvkanyle ind i luftrøret, foran på halsen) for at kunne trække vejret, da
mit luftrør var blevet blødt, så jeg ikke kunne trække vejret ved belastning
uden at blive kvalt !

Skaden var sket p.g.a. fejlbehandling !

Til Trakeostomien er det nødvendigt, at jeg har et Elektrisk Sug, der kan
suge sekret (slim) op af Trakeostomien, da jeg ellers vil blive kvalt !

Fra Sygehuset bliver jeg hjemsendt med et Sug til 220v, hvilket bevirkede ,
at jeg ikke kunne bevæge mig længere væk end hvor Suget kunne række !

Hvilket betød, at jeg blev UFRIVILLIG ISOLERET på vores gård !!

Jeg/vi søgte øjeblikkeligt Kommunen om et opladeligt - transportabelt Sug.

Det blev afvist

Ved hjælp af min mand og vores læge, lykkedes det at få Kommunen til at
bevilge et opladeligt - transportabelt Sug, så jeg kunne komme væk fra
gården og "ud i verdenen igen".

Jeg havde da været i UFRIVILLIG ISOLATION på vores gård i 48 DAGE !!!!

Et andet eks.

I 1997 var min mand på mine vegne til et møde på Kommunen med
Socialinspektøren og en Socialrådgiver, hvor han spurgte om de havde noget
på "skrift" om mine Rettigheder og hjælp fra Kommunen !

Svaret var: At det havde de ikke, men vi kunne bare spørge !!!

I foråret 1998 kom jeg ud for en ulykke, hvorefter jeg er blevet
kørestolsbruger !
Kommunen udlåner mig en "tilfældig" kørestol, som passer mig dårligt og de
laver nogle midlertidige ændringer i hjemmet !

Kommunen har ALDRIG henvendt sig til mig om hvilke behov jeg måtte have !

Jeg har nu været i behandling på et Smertecenter i 1 ½ år. Hvor de forsøger
at skaffe mig den hjælp som jeg er berettiget til, efter Den Social
Servicelov fra 1998.

Den Lov har vi IKKE haft mulighed for at være bekendt med !!!!

Det er indtil videre blevet til, at jeg har fået en el-kørestol som passer
mig og personlig hjælp efter §77.

Der har INGEN ÆNDRING været i min situation siden sommeren 1998 !

Har jeg nogen mulighed/ret til erstatning af - at klage - anke - stævne el.
andet Kommunen, for bl.a. de 48 DAGE I UFRIVILLIG ISOLATION og DE 3 ½
ÅR Kommunen har UNDDRAGET AT HJÆLPE mig/os efter Den Social Servicelov
fra 1998 ????

Eller er der "bare ærgerligt", at borgeren ikke kender loven og dermed får "
en lang næse" ?

Venlig hilsen
Susanne Winther Andersen.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-02 06:02

> [...]
> Servicelov fra 1998.
>
> Den Lov har vi IKKE haft mulighed for at være bekendt med !!!!

Hvis det er til nogen hjælp i jeres forsatte kamp mod kommunen og hele systemet i
det hele taget, ville det nok være rart om i kendte Serviceloven, som kan findes
www.retsinfo.dk.

Vælg retsinformation

Tryk søgning

I feltet "søgning i alle felter" skriver du: Bekendtgørelse af lov om social
service

Så skulle der gerne komme 2 dokumenter, vælg den største og du kommer ind på
Serviceloven.

Håber at det kan hjælpe dig i din videre kamp!

MVH

Emil

-- Sendt via http://www.123bil.dk - danmarks private bilmarked

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-01-02 12:33

"Danevang" <danevang@post.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg/vi søgte øjeblikkeligt Kommunen om et opladeligt - transportabelt Sug.
>
> Det blev afvist

Reglerne om personlige hjælpemidler findes især i Lov om social service §§
97-197. I dit tilfælde er det efter min opfattelse § 97, der er interessant.

"Kommunen yder støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet
1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte
funktionsevne,

2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller

3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv."

Så er det en vurderingssag, om pkt. 1 og 2 er opfyldt. Med i betragtningen
kommer naturligvis, at du allerede har et hjælpemiddel, der virker, når du
er i hjemmet. Derfor er pkt. 2 nok ikke relevant. Pkt. 1 derimod kan man vel
godt sige er relevant.

> [...]
> på "skrift" om mine Rettigheder og hjælp fra Kommunen !
>
> Svaret var: At det havde de ikke, men vi kunne bare spørge !!!

Dine rettigheder står jo i princippet i landets love, og det er altså ikke
sådan lige at levere en anden oversigt end dem over, hvad du har ret til og
krav på.

> [...]
> laver nogle midlertidige ændringer i hjemmet !
>
> Kommunen har ALDRIG henvendt sig til mig om hvilke behov jeg måtte have
!

Du skal selv ansøge om disse ydelser.Kommunen har ikke pligt til at være
opsøgende.

> [...]
> Servicelov fra 1998.
>
> Den Lov har vi IKKE haft mulighed for at være bekendt med !!!!

Jo du har. Alle landets love publiceres i lovtidende, og derfor har du
faktisk i princippet pligt til at kende dem.

> Har jeg nogen mulighed/ret til erstatning af - at klage - anke - stævne
el.
> andet Kommunen, for bl.a. de 48 DAGE I UFRIVILLIG ISOLATION

Næppe. Nogle steder har man borgere, der venter i flere måneder på
eksempelvis kørestole, som naturligvis er 100% nødvendige for, at de kan
komme uden for hjemmet.

Kan jeg ikke lige vurdere.