Tilbagekalde check efter 5 dage, også med ~
Fra : Klaus G.

Dato : 31-12-01 17:18

Hej!
En check kan man normalvis anulere indenfor 5 bankdage hvor den er blevet
udstedt, men hvad nu hvis man siger at man modtager en pakke og betaler
denne pakke med en check.
Hvis så den pakke ikke indeholder det aftalte indhold, kan man så ikke
anulere checken (self hvis det er indenfor 5 bankdage) og sende pakken
retur?

Tjek "returret mm." for jeg er 89% sikker på han vil hustle mig, ham som jeg
skal handle med.

--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com

Fra : KC

Dato : 01-01-02 15:23

Så vidt jeg ved, kan man tilbagekalde checks indtil checken er blevet
honoreret af banken.

Dette berører imidlertid ikke checkens gyldighed. Modtageren vil derfor
stadig have et krav imod udstederen - et krav som forholdsvis let kan
forfølges ad rettens vej. Dette gælder dog ikke, hvis checken er ugyldig
jfr. de almindelige ugyldighedsregler (se aftaleloven og almindelige
retsgrundsætninger).

Modtageren af checken vil i dette tilfælde være postvæsenet. Postvæsenet er
stort set altid i god tro, når de modtager checken, hvorfor en eventuel svag
ugyldighedsgrund (som modtagelse af mangelfuld ydelse er) ikke kan gøres
gældende overfor postvæsenet (eller en i øvrigt senere ihændehaver af
checken!). Situationen forholder sig imidlertid anderledes, hvis checken
udstedes direkte til afsenderen af varen med tilføjelsen "EJ I ORDRE".

Jeg kan i stedet anbefale, at du aftaler, at betaling først sker efter
modtagelsen af varen. Alternativ kunne det tænkes at postvæsenet - fx. på
posthuset - ville lade dig gennemse indholdet, inden betaling sker pr.
postopkrævning eller lign. Det bedste alternativ til disse løsninger er at
betale med kreditkort, idet det herigennem er betydeligt lettere at få
transaktionen tilbageført. Ligeledes kan der klages over en eventuel
manglende tilbageførsel hos pengeinstituternes ankenævn.

Hvis du er så sikker på, at han vil ikke vil gennemføre handlen på ordentlig
vis, så kan jeg kun anbefale, at du køber dine varer andetssteds!

Returret/fortrydelsesret betegner den situation, hvor kunden netop har fået
den ønskede vare, men alligevel ikke ønsker denne. Jeg kan ikke se at den
har nogen relevans i denne sammenhæng, idet du jo netop er bange for, at du
ikke får den aftalte vare.

Som udgangspunkt har man ingen retur-/fortrydelsesret, men der findes visse
særlige regler herom i forbrugeraftaleloven fsv. angår fjernsalg, ligesom
returret naturligvis kan følge af aftale.

KC