/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returret mm.
Fra : Klaus G.


Dato : 31-12-01 13:46

Nogen jeg kender har bestilt noget over internettet, og da det er den
forkerte var de har fået(noget der overhovedet ikke kan bruges), vil de ha
returneret varen. Ejen af butikken siger at der vil komme et gebyr på, og da
min kammerat spurgte hvor meget sagde manden bare, "Kan jeg ikke fortælle
dig, og så har vi lukket nu, duut duut duut duut".

Hvad skal man gøre i sådan en situation, og hvad "rettigheder" har min
kammerat som forbruger? Håber i kan hjælpe da her snakkes om et beløb på
over 3000kr..



--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com



 
 
//Overby (31-12-2001)
Kommentar
Fra : //Overby


Dato : 31-12-01 14:04

> Nogen jeg kender har bestilt noget over internettet, og da det er den
> forkerte var de har fået(noget der overhovedet ikke kan bruges), vil de ha
> returneret varen. Ejen af butikken siger at der vil komme et gebyr på, og
da
> min kammerat spurgte hvor meget sagde manden bare, "Kan jeg ikke fortælle
> dig, og så har vi lukket nu, duut duut duut duut".
>
> Hvad skal man gøre i sådan en situation, og hvad "rettigheder" har min
> kammerat som forbruger? Håber i kan hjælpe da her snakkes om et beløb på
> over 3000kr..

Jeg forstår det som om, sælger har sendt en forkert vare. I givet fald må
det være helt for hans regning returneringen foregår.

Er der mon en, der kan supplere med paragraffer....

Daniel



Klaus G. (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 31-12-01 14:22

> Jeg forstår det som om, sælger har sendt en forkert vare. I givet fald må
> det være helt for hans regning returneringen foregår.
>
> Er der mon en, der kan supplere med paragraffer....
>

ja tak det vil være godt, jeg har undersøgt lidt hvor mange det er som er
blevet "snydt" og det vist en 4-5stykker, og 1000-4000kr. hver gang... og nu
synes jeg lige der skal gøres noget ved det, men jeg vil lige være sikker på
jeg ikke dummer mig, så derfor spørger jeg her. Jeg har nemlig selv bestilt
noget ved ham, venter på pakken. Derfor!


--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com



Christian R. Larsen (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Christian R. Larsen


Dato : 31-12-01 16:22

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:TAZX7.7632$Zm5.859516@news000.worldonline.dk...
> ja tak det vil være godt, jeg har undersøgt lidt hvor mange det er som er
> blevet "snydt" og det vist en 4-5stykker, og 1000-4000kr. hver gang... og
nu
> synes jeg lige der skal gøres noget ved det, men jeg vil lige være sikker

> jeg ikke dummer mig, så derfor spørger jeg her. Jeg har nemlig selv
bestilt
> noget ved ham, venter på pakken. Derfor!

Det letteste er at skrive til ham, og meddele, at du agter at kontakte
Forbrugerstyrelsen, hvis han ikke sender dig den vare, du har krav på, eller
returnerer hele det indbetalte beløb inden for 8 dage. Sker det ikke, kører
du en sag gennem forbrugerstyrelsen. Det koster 80 kr., og dem får du igen,
hvis du vinder.



Klaus G. (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 31-12-01 16:43

> Det letteste er at skrive til ham, og meddele, at du agter at kontakte
> Forbrugerstyrelsen, hvis han ikke sender dig den vare, du har krav på,
eller
> returnerer hele det indbetalte beløb inden for 8 dage. Sker det ikke,
kører
> du en sag gennem forbrugerstyrelsen. Det koster 80 kr., og dem får du
igen,
> hvis du vinder.
>
Ok, men ville nu være godt med nogle paragraffer... :)


--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com



Christian R. Larsen (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian R. Larsen


Dato : 01-01-02 12:35

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:3F%X7.7931$Zm5.871326@news000.worldonline.dk...
> > Det letteste er at skrive til ham, og meddele, at du agter at kontakte
> > Forbrugerstyrelsen, hvis han ikke sender dig den vare, du har krav på,
> eller
> > returnerer hele det indbetalte beløb inden for 8 dage. Sker det ikke,
> kører
> > du en sag gennem forbrugerstyrelsen. Det koster 80 kr., og dem får du
> igen,
> > hvis du vinder.
> >
> Ok, men ville nu være godt med nogle paragraffer... :)

Det følger af almindelige aftaleretlige principper, at når du betaler kr. X
med forventning om at modtage ydelsen Y, så har din modpart pligt til at
levere ydelsen Y.



Bertel Lund Hansen (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 31-12-01 16:46

Klaus G. skrev:

>Nogen jeg kender har bestilt noget over internettet, og da det er den
>forkerte var de har fået(noget der overhovedet ikke kan bruges), vil de ha
>returneret varen.

Man har også ret til at returnere den rigtige inden fjorten dage
(hvis man f.eks. fortryder).

>Ejen af butikken siger at der vil komme et gebyr på, og da
>min kammerat spurgte hvor meget sagde manden bare, "Kan jeg ikke fortælle
>dig, og så har vi lukket nu, duut duut duut duut".

Lov om visse forbrugeraftaler:

§ 12 c.   Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b,
   kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende
   aftalen gældende mod forbrugeren.

Den er meget klar. Der må *ikke* opkræves nogen som helst form
for gebyr. Paragraffen fortsætter:

Stk. 2.   Har forbrugeren betalt helt eller delvis, skal den
   erhvervsdrivende tilbagebetale det modtagne, når
   forbrugeren træder tilbage fra aftalen. I de i § 12 a,
   stk. 3,   nævnte tilfælde skal tilbagebetaling ske, så
   snart den erhvervsdrivende har modtaget varen og haft
   lejlighed til at undersøge den. I de i § 12 a, stk. 5, og
   § 12 b nævnte tilfælde skal tilbagebetaling ske snarest
   muligt efter, at forbrugerens underretning om
   tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende,
   og § 9, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

[bemærk "det modtagne"]

Stk. 3.   Beløb, som den erhvervsdrivende ikke har tilbagebetalt
   senest efter 30 dage, skal af den erhvervsdrivende
   forrentes efter reglerne i lov om renter ved forsinket
   betaling m.v. Fristen regnes i de i § 12 a, stk. 3,
   nævnte tilfælde fra den dag, den erhvervsdrivende har
   modtaget varen, og i de i § 12 a, stk. 5, og § 12 b
   nævnte tilfælde fra den dag, forbrugerens underretning om
   tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende.

§ 12 handler om en vare der er købt og leveret korrekt. I det
tilfælde du omtaler, er der ovenikøbet leveret noget forkert, så
der er slet ikke noget at diskutere. Henvis til
"forbrugeraftalelovens § 12".

>Hvad skal man gøre i sådan en situation, og hvad "rettigheder" har min
>kammerat som forbruger? Håber i kan hjælpe da her snakkes om et beløb på
>over 3000kr.

Hvis han har betalt med dankort uden pinkode og underskrift, kan
han returnere varen og forlange beløbet tilbageført.

Hvis han har betalt på en anden måde, kan han gå til en advokat
og få hjælp hvis ikke butikken makker ret.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Klaus G. (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 31-12-01 17:00

Mange tak!


--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:fi113u0dc0ne6ivog6a2a8pkrp095ajkdc@news.telia.dk...
> Klaus G. skrev:
>
> >Nogen jeg kender har bestilt noget over internettet, og da det er den
> >forkerte var de har fået(noget der overhovedet ikke kan bruges), vil de
ha
> >returneret varen.
>
> Man har også ret til at returnere den rigtige inden fjorten dage
> (hvis man f.eks. fortryder).
>
> >Ejen af butikken siger at der vil komme et gebyr på, og da
> >min kammerat spurgte hvor meget sagde manden bare, "Kan jeg ikke fortælle
> >dig, og så har vi lukket nu, duut duut duut duut".
>
> Lov om visse forbrugeraftaler:
>
> § 12 c. Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b,
> kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende
> aftalen gældende mod forbrugeren.
>
> Den er meget klar. Der må *ikke* opkræves nogen som helst form
> for gebyr. Paragraffen fortsætter:
>
> Stk. 2. Har forbrugeren betalt helt eller delvis, skal den
> erhvervsdrivende tilbagebetale det modtagne, når
> forbrugeren træder tilbage fra aftalen. I de i § 12 a,
> stk. 3, nævnte tilfælde skal tilbagebetaling ske, så
> snart den erhvervsdrivende har modtaget varen og haft
> lejlighed til at undersøge den. I de i § 12 a, stk. 5, og
> § 12 b nævnte tilfælde skal tilbagebetaling ske snarest
> muligt efter, at forbrugerens underretning om
> tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende,
> og § 9, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
>
> [bemærk "det modtagne"]
>
> Stk. 3. Beløb, som den erhvervsdrivende ikke har tilbagebetalt
> senest efter 30 dage, skal af den erhvervsdrivende
> forrentes efter reglerne i lov om renter ved forsinket
> betaling m.v. Fristen regnes i de i § 12 a, stk. 3,
> nævnte tilfælde fra den dag, den erhvervsdrivende har
> modtaget varen, og i de i § 12 a, stk. 5, og § 12 b
> nævnte tilfælde fra den dag, forbrugerens underretning om
> tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende.
>
> § 12 handler om en vare der er købt og leveret korrekt. I det
> tilfælde du omtaler, er der ovenikøbet leveret noget forkert, så
> der er slet ikke noget at diskutere. Henvis til
> "forbrugeraftalelovens § 12".
>
> >Hvad skal man gøre i sådan en situation, og hvad "rettigheder" har min
> >kammerat som forbruger? Håber i kan hjælpe da her snakkes om et beløb på
> >over 3000kr.
>
> Hvis han har betalt med dankort uden pinkode og underskrift, kan
> han returnere varen og forlange beløbet tilbageført.
>
> Hvis han har betalt på en anden måde, kan han gå til en advokat
> og få hjælp hvis ikke butikken makker ret.
>
> --
> Bertel
> http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Mickey (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Mickey


Dato : 01-01-02 03:04

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Man har også ret til at returnere den rigtige inden fjorten dage
> (hvis man f.eks. fortryder).

for hvis regning ? (porto)


--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?
- lav en traceroute på http://trace.susie.dk


Bertel Lund Hansen (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-01-02 13:49

Mickey skrev:

>> Man har også ret til at returnere den rigtige inden fjorten dage
>> (hvis man f.eks. fortryder).

>for hvis regning ? (porto)

Man kan returnere ved at undlade at afhente en pakke. Så bliver
det hele på sælgers regning.

Da sælger skal returnere "det modtagne", kan han ikke tage sig
betalt for portoen for fremsendelsen. Der findes divergerende
meninger om dette punkt. Nogle betragter en fjernhandel som to
aftaler, hvilket jeg finder meningsløst.

Jeg er i tvivl om hvem der skal betale udgiften ved at varen skal
returneres normalt.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter G C (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 01-01-02 15:46

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:qrb33uggr0mgabm1avlhv0d0tv5nkil6kj@news.telia.dk...

[klip]

> Jeg er i tvivl om hvem der skal betale udgiften ved at varen skal
> returneres normalt.

Hvis sælger særskilt opkræver et beløb for at sende varen til køber, som
herefter fortryder i henhold til forbrugeraftalelovens regler, da skal køber
have købesummen tilbage, men ikke beløbet for at fremsende varen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Mickey (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Mickey


Dato : 01-01-02 17:13

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:a0si2t$drv$1@tux.netsite.dk...

> > Jeg er i tvivl om hvem der skal betale udgiften ved at varen skal
> > returneres normalt.
>
> Hvis sælger særskilt opkræver et beløb for at sende varen til køber, som
> herefter fortryder i henhold til forbrugeraftalelovens regler, da skal
køber
> have købesummen tilbage, men ikke beløbet for at fremsende varen.

men hvad med portoen for at returnere varen ?


--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?
- lav en traceroute på http://trace.susie.dk


Bjørn Jørvad (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-01-02 17:23


"Mickey" <003@susie.dk> skrev i en meddelelse
news:a0snd7$6pr$1@egon.worldonline.dk...

KLIP

> men hvad med portoen for at returnere varen ?

.....eller kørepenge såfremt jeg skal bruge min dyt for at returnere varen?

mvh
Bjørn



Morten Bjergstrøm (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 01-01-02 17:53

"Mickey" <003@susie.dk> skrev:

> men hvad med portoen for at returnere varen ?

Forbrugeren. Se Forbrugeraftalelovens §12a stk. 4

Stk. 4. Omkostningerne ved at sende varen tilbage til den
erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i
henhold til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende
vare som helhed ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne ved
tilbagesendelse dog den erhvervsdrivende.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Bjørn Jørvad (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-01-02 17:56


"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9189B5D66D92E.miljokemi.dk@130.226.1.34...

KLIP

> Forbrugeren. Se Forbrugeraftalelovens §12a stk. 4

Shit - og jeg som ellers beregner mig kr. 4,85 pr. kørt kilometer. Der røg
den forretningsmodel.

mvh
Bjørn



Mickey (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Mickey


Dato : 01-01-02 18:57

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Stk. 4. Omkostningerne ved at sende varen tilbage til den
> erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i
> henhold til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende
> vare som helhed ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne ved
> tilbagesendelse dog den erhvervsdrivende.

dvs.:
returnering : kundens regning
ombytning : sælgers regning

??

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?
- lav en traceroute på http://trace.susie.dk


Henning Makholm (02-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 02-01-02 01:18

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk>
> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> > Jeg er i tvivl om hvem der skal betale udgiften ved at varen skal
> > returneres normalt.

> Hvis sælger særskilt opkræver et beløb for at sende varen til køber, som
> herefter fortryder i henhold til forbrugeraftalelovens regler, da skal køber
> have købesummen tilbage, men ikke beløbet for at fremsende varen.

Med fare for at genstarte en gammel flamewar: dette forudsætter vel at
der er en selvstændig aftale om betaling for levering. Sælger kan ikke
efter aftalen er indgået ensidigt omdefinere noget af den aftalte pris
til at være leveringsomkostninger - det skal mindst være fremgået
allerede af det grundlag som køber har accepteret handlen på.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Bjørn Jørvad (02-01-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 02-01-02 01:54


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:yahk7v1mwql.fsf@embla.diku.dk...

KLIP

> Med fare for at genstarte en gammel flamewar: dette forudsætter vel at
> der er en selvstændig aftale om betaling for levering. Sælger kan ikke
> efter aftalen er indgået ensidigt omdefinere noget af den aftalte pris
> til at være leveringsomkostninger - det skal mindst være fremgået
> allerede af det grundlag som køber har accepteret handlen på.

Her er jo en oplagt mulighed for at få varer til gennemsyn - helt gratis.
Her kan spares kørepenge.

En "ligetil" ny forretningsmodel....

mvh
Bjørn



Peter G C (02-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 02-01-02 07:29

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yahk7v1mwql.fsf@embla.diku.dk...

[klip]

> det skal mindst være fremgået
> allerede af det grundlag som køber har accepteret handlen på.

Ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste