Hvad er rollespil?
Fra : Bent Jensen

Dato : 31-12-01 08:19

Undskyld, jeg har været en tid væk fra Danmark. Hvad er rollespil? Er
det det samme som skuespil?

Jeg er interesseret i sprog og har gjort mig mange overvejelser over,
hvordan man bedst lærer fremmedsprog. Jeg er kommet til den
opfattelse, at den bedste metode vil være, at eleverne opfører små
skuespil på det fremmede sprog, de skal lære. Det betyder, at de forud
skal lære deres linier på det fremmede sprog. Grunden er den, at
sprogtilegnelse i virkeligheden består i opbygning af reflekser. Det
vil være en fordel, at indfødte talere af det fremmede sprog deltager.

Jeg vil gerne høre, hvad man mener herom.

Bent

Fra : morten lund

Dato : 31-12-01 09:45

Hejsa!

Rollespil er analogt med skuespil; men ligeså nært beslægtet med rolleleg
(typifiseret ved 4-6 åriges legen far-mor-børn).

Ligheden med skuespil stopper ved typen af narration. Hvor skuespil er
fastlagt på den måde at der er faste replikker og handlingen er fastlagt på
forhånd, er Rollespil dynamisk; på den måde at der er, som minimum en ramme
hvor rollespillet foregår (en beskrivelse af omverdenen og den overordnede
situation, f.eks, den første bog af Ringenes Herre, omkring hobbitrup), men
at den præcise handling opstår i spillernes interaktioner med verden, og er
altså ikke fastlagt på forhånd.

For at holde styr på hvad der foregår, og administrere hvilke handlinger der
kan lykkes og hvilke der ikke kan, er der en spiller der ikke har samme
plads som de andre. Spillederen fungerer som en slags dommer, og holder rede
på de regler (rollespilssystemet, der giver retningslinier for hvordan man
beskriver spilpersonernes egenskaber og færdigheder, og hvordan disse kan
komme til udtryk igennem spillet), og er ansvarlig for alle entiteter i
spillet, der ikke er spilpersonerne (de entiteter spillerne spiller, analoge
med roller).

Rollespil vil sikkert kunne hjælpe dig med det du gerne vil. Men der er
næppe nogen grund til at begynde at rode med rollespilsystemer. I stedet kan
du tænke på Rollespil som små situationsskuespil, der ikke har nogen faste
regler ud over situationen og at man skal tale dansk under forløbet:

[Du skal finde hen til banegården, hvordan vil du spørge en person du møder
på gaden om vej?]

Det her blev noget rodet; håber du kan hitte rede i det!

/Morten

Fra : Morten Kay

Dato : 01-01-02 22:20

"Bent Jensen" <translat@loxinfo.co.th> wrote in message

> Undskyld, jeg har været en tid væk fra Danmark. Hvad er rollespil? Er
> det det samme som skuespil?

Prøv: http://www.sleipner.dk/rollespil.php

/Morten Kay