Lukning af firma ?
Fra : Morten Juel

Dato : 30-12-01 23:32

Hmm hvorn hulen lukker man et firma ?
eller kan jeg skifte navn på det uden at skifte CVR ?
Morten
Golf II GTI
XS400Seca

**som har www+mail plads til salg, kan også bruges med eget domainenavn**

Fra : Karsten Jensen

Dato : 31-12-01 00:10

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> XS400Seca
>
> **som har www+mail plads til salg, kan også bruges med eget domainenavn**

Hvis det er et privat ejet firma - altså ikke et selskab under en eller
anden form, så kan du jo kalde det, hvad du vil, blot du meddeler T&S det.
Det er jo alligevel dig, der hæfter rent personligt.

Du lukker det ved at afmelde momsnr. (SE-Nr. eller CVE-nr.) på særlig
blanket, du kan rekvirere fra T&S, hvorefter moms og evt. B-skat, hvis under
virksomhedsordningen, afregnes med T&S.

Hvis det et selskab, endten anparts- eller aktieselskab, skal beslutning om
selskabets opløsning vedtages på en ordinær eller ekstraordinær
generalforsamling i h.t. vedtægterne. Efter en sådan beslutning meddeles
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen begæring om opløsning, evt. indgivet
skifteretten, hvorefter selskabet kan opløses og aktiver fordeles, ligeledes
i h.t. selskabets vedtægter. Er selskabets kapital konstateret tabt og uden
mulighed for reetablering, afgiver man en erklæring over for Skifteretten,
hvorefter selskabet bliver opløst med omgående virkning.

Ønskes et selskab navneskiftet, er der i realiteten tale om et nyt selskab
og ny kapital, der skal anmeldes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på
dertil indrettede blanketter. Det koster så vidt jeg husker kr. 1700,-.
Samtidig anmeldes det nye selskab til T&S for nyt CVR.nr.

Dertimod kan man på en generalforslamling vedtage et binavn og registrere
det hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Detrte binavn kan man så anvende i
praksis, og på et tidspunkt bytte om med det oprindelige navn.

D u vil sikkert kunne finde yderligere og mere uddybende oplysninger herom -
både på T&S' hjemmeside og på Erhvervs- og Selskabsstyrelsens ditto.

Mvh
Karsten Jensen

Dette indvirker imidlertid ikke på allerede ingåede aftaler og hæftelser
under det stadigt gældende CVR.nr.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 31-12-01 01:15

"Karsten Jensen" skrev:

> evt. B-skat, hvis under
> virksomhedsordningen, afregnes med T&S.

Hertil kan jeg lige tilføje at såfremt opdelingen mellem privat- og
virksomhedsøkonomi opretholdes efter ophør eller frasalg, kan
virksomhedsordningen fortsættes indtil det efterfølgende indkomstår. I det
efterfølgende indkomstår kan indehaveren enten kan starte ny
erhvervsvirksomhed med succesion i den tidligere virksomheds skattemæssige
stilling, eller hæve det opsparede overskud.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Såfremt bedækningen af hoppen sker ved, at en hingst bedækker hoppen
naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er

Fra : Karsten Jensen

Dato : 31-12-01 12:02

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote in message

> [...]
> naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er
> omfattet af momslovens paragraf 17, stk. 1, nr. 3.

Nu er det måske af mere hypotetisk karakter, men ved hævning af det
opsparede underskud skal der vel svares A-skat med den til den tid gældende
træk%?

Mvh
Karsten jensen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 31-12-01 12:31

Karsten Jensen wrote:
klip

> Nu er det måske af mere hypotetisk karakter, men ved hævning af det
> opsparede underskud skal der vel svares A-skat med den til den tid gældende
> træk%?

Nej, det samlede opsparede overskud tillægges al anden indkomst ved
skatteopgørelsen, og den indbetalte skat modregnes (30 - 50%).

Der kan betales frivillig skat som større træk% af A-indkomst, B-skat
(Kræver forskudsregistrering), frivillig indbetalt skat,
eller som restskat.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy