Skilsmisse/delebørn.
Fra : Mic

Dato : 30-12-01 22:14

Hejsa.

Hvad er reglerne for forældre der skilles, men har delt forældremyndighed?
Kan man:
Begge have begge børn registreret på bopælsadressen? Altså således at
børnene reelt har TO folkeregisteradresser?
Eller lave en juridisk bindende aftale om at selv om hver forælder har et
barn registreret på bopælsadressen, må børnene ikke skilles ad fysisk? Altså
således at begge forældre er garanteret at begge børn bor sammen hele tiden?
Og hvad er reglerne for gensidigt børnebidrag? Skattemæssigt m.v.?

Mic

Det er noget vrøvl at påstå at computerspil kan påvirke børns opvækst. Hvis
det virkelig var tilfældet med f.eks. PacMan, ville vi i dag have en stor
gruppe af utilpassede unge, der indtog masser af små piller, medens de
bevægede sig rundt i helt mørke lokaler, lyttende til monoton musik.

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-01 22:15

"Mic" <mico@12move.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> Begge have begge børn registreret på bopælsadressen? Altså således at
> børnene reelt har TO folkeregisteradresser?

Nej. - ikke så vidt jeg ved.

> [...]
Altså
> således at begge forældre er garanteret at begge børn bor sammen hele

Det kan man ikke aftale. Børnene har altså medbestemmelsesret - i hvert fald
når de er over 12 år - så vidt jeg husker.

> Og hvad er reglerne for gensidigt børnebidrag? Skattemæssigt m.v.?

Fradrag (i kommuneskatten så vidt jeg husker). Skal indtægtføres fuldt ud
hos modtager.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mic

Dato : 30-12-01 22:23

> Nej. - ikke så vidt jeg ved.

Pokkers. Og der er ikke mulighed for dispensation?

> Det kan man ikke aftale. Børnene har altså medbestemmelsesret - i hvert
fald
> når de er over 12 år - så vidt jeg husker.

Ungerne er et og tre år gamle. kan man så?

> Fradrag (i kommuneskatten så vidt jeg husker). Skal indtægtføres fuldt ud
> hos modtager.

Så hvis men betaler gensidigt bidrag (altså begge har et barn registreret)
kan begge så trække fra i skat???

Takker for svarene

Mic

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-01 22:24

"Mic" <mico@12move.dk> wrote in message

[klip]

> Så hvis men betaler gensidigt bidrag (altså begge har et barn registreret)
> kan begge så trække fra i skat???

Jeps - og begge skal indtægsføre beløbene.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-12-01 00:01

Peter G C skrev:

>Jeps - og begge skal indtægsføre beløbene.

De skulle indtægtsføres hos barnet, da jeg var i den situation. Er det
ændret?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 31-12-01 00:47

"Kaj Svenningsen" skrev:

> De skulle indtægtsføres hos barnet, da jeg var i den situation. Er det
> ændret?

Nej - såfremt barnet er under 18 år og bidraget ikke overstiger 10.980 kr.
(i 2001) er børnebidraget ikke skattepligtigt for barnet.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Såfremt bedækningen af hoppen sker ved, at en hingst bedækker hoppen
naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 31-12-01 07:17

Morn.

> Nej - såfremt barnet er under 18 år og bidraget ikke overstiger 10.980 kr.
> (i 2001) er børnebidraget ikke skattepligtigt for barnet.

Gælder det stadig, at kvinder skal betale mindre end mænd i børnebidrag?
--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : ab

Dato : 31-12-01 07:11

klip

>Fradrag (i kommuneskatten så vidt jeg husker). Skal indtægtsføres fuldt ud
>hos modtager.

klap

klip (igen)

> Jeps - og begge skal indtægsføre beløbene.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com/

klap (meget lille)

Børnebidrag skal ikke indtægtsføres hos den, der betaler bidraget, men hos
barnet (vogt dig for såkaldte "ekspert-udtalelser").

I øvrigt er mange ikke klar over, at delt forældremyndighed kan stille en
part dårligere end, hvis man havde afgivet forældremyndigheden.

MVH ab

Fra : Lotte M

Dato : 31-12-01 15:28

"ab" <abc_ab@tdcadsl.dk> skrev

> I øvrigt er mange ikke klar over, at delt forældremyndighed kan stille en
> part dårligere end, hvis man havde afgivet forældremyndigheden.

Hvad tænker du på?

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-12-01 18:19

In article <a0psn5$7ap$1@sunsite.dk>, "Lotte M" <info@lotte-m.dk>
wrote:

> Hvad tænker du på?

Man kan fx ikke gå til politiet og bede dem om at assistere en med at få
den anden forælder til at overholde samkvemsretten.

Hvis man er flyvende uvenner, er delt forældremyndighed nok ikke nogen
god ide.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Bess

Dato : 31-12-01 08:38

> [...]
> Begge have begge børn registreret på bopælsadressen? Altså således at
> børnene reelt har TO folkeregisteradresser?

Nej, barnet kan kun have én folkeregisteradresse.

> [...]
Altså
> således at begge forældre er garanteret at begge børn bor sammen hele

Hvis I har fælles forældremyndighed kan I jo aftale dette. I fælles
forældremyndighed ligger der jo netop det at I _skal_ være enige om hvor
barnet (børnene) opholder sig o.s.v.

> Og hvad er reglerne for gensidigt børnebidrag? Skattemæssigt m.v.?

Man kan ikke betale gensidigt børnebidrag. Hverken hvis man har begge børn
på skift eller hver forælder har et (fælles)barn boende.

mvh
Bess

Fra : Bess

Dato : 31-12-01 09:33

> [...]

barnet (børnene) opholder sig o.s.v.

> Og hvad er reglerne for gensidigt børnebidrag? Skattemæssigt m.v.?

Gensidigt børnebidrag vil være en skattemæssig fordel for begge forældre.
Kan dog kun anvendes hvis hver forælder har et barn boende. Gælder f.eks.
ikke hvis et barn bor lige meget hos begge forældre.

mvh
Bess