/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
reklamationsret
Fra : Kasper Norre


Dato : 30-12-01 18:09

Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr reklamationsret på alt
hardware man køber

Hilsen Kasper



 
 
Thomas Alexander Fre~ (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 30-12-01 18:19

Kasper Norre wrote:

> Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr
> reklamationsret på alt hardware man køber
<snip>

Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
køber, ikke kun hardware.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.

Kenneth Bon (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Kenneth Bon


Dato : 30-12-01 18:55

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
news:3c2f4f5d$0$17213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kasper Norre wrote:
>
> > Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr
> > reklamationsret på alt hardware man køber
> <snip>
>
> Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
> køber, ikke kun hardware.

Jeps - det er i hvert fald fremsat som forslag i folketinget og er nået
gennem 1. behandling. Alle partier er dog positive omkring det, så det
forventes vedtaget næste år med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2002.

fyi :
http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=11791416&host_id=1&page_id=49&
query=reklamationsret&hiword=REKLAMATIONSRET+REKLAMATIONSRETTEN+

/Kenneth



Bachelor (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Bachelor


Dato : 01-01-02 13:54


"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> skrev i en meddelelse news:3c2f54d1$0$94871$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> news:3c2f4f5d$0$17213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Kasper Norre wrote:
> >
> > > Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr
> > > reklamationsret på alt hardware man køber
> > <snip>
> >
> > Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
> > køber, ikke kun hardware.
>
> Jeps - det er i hvert fald fremsat som forslag i folketinget og er nået
> gennem 1. behandling. Alle partier er dog positive omkring det,

Mon dog, så vidt jeg ved er det et EU direktiv som skal vedtages
(som så mange andre). Det træder i kraft fra Nytår, men har dog
ikke været igennem hele den danske proces endnu, men det
er en ren ekspeditionssag.


Thomas Damgaard (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 30-12-01 18:58

>
> Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
> køber, ikke kun hardware.
>

Vel ikke _alt_? Det er vel kun "hårde" ting. Man får vel ikke 24mdrs garanti
på fx. en CD, som blir ridset eller lign.(?)



Thomas Alexander Fre~ (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 30-12-01 19:05

Thomas Damgaard wrote:

>>
>> Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad
>> du køber, ikke kun hardware.
>>
>
> Vel ikke _alt_? Det er vel kun "hårde" ting. Man får vel ikke
> 24mdrs garanti på fx. en CD, som blir ridset eller lign.(?)

Hvis du ridser en cd er der ikke længere tale om korrekt brug,
og så bortfalder din reklamationsret. Reklamationsretten går i
øvrigt SVJH kun på fabrikationsfejl o.l.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.

Kenneth Bon (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Kenneth Bon


Dato : 30-12-01 19:06

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote in message
news:3c2f5537$0$94856$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
> > køber, ikke kun hardware.
> >
>
> Vel ikke _alt_? Det er vel kun "hårde" ting. Man får vel ikke 24mdrs
garanti
> på fx. en CD, som blir ridset eller lign.(?)

Jo som udgangspunkt gør du. Og det er ikke 'garanti' - men
'reklamationsret'. En ridset CD vil typisk være en misviligeholdelse som du
selv er skyld i (ikke en mangel på produktet).

Så som udgangspunkt gælder det alle nye ting, du køber ved en
erhvervsdrivende.

/Kenneth




The X (01-01-2002)
Kommentar
Fra : The X


Dato : 01-01-02 14:06

En CD er vel software når det kommer til stykket???
"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev i en meddelelse
news:3c2f5537$0$94856$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Ja, efter nytår får du 24 mdrs. reklamationsret på /alt/ hvad du
> > køber, ikke kun hardware.
> >
>
> Vel ikke _alt_? Det er vel kun "hårde" ting. Man får vel ikke 24mdrs
garanti
> på fx. en CD, som blir ridset eller lign.(?)
>
>



Bachelor (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Bachelor


Dato : 01-01-02 14:11


"The X" <andy-x@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:a0sc30$2r6p$1@news.cybercity.dk...
> En CD er vel software når det kommer til stykket???

Nej, kun hvis den er købt med software på.
Selve CD'en kunne vel godt tænkes at være
behæftet med en fejl, så den blev ulæselig
om f.eks. 11/2 år ?


Andrew (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Andrew


Dato : 30-12-01 20:18

definition på "reklamationsret": ?


"Kasper Norre" <kasper.norre@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3c2f49ee$0$5491$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr reklamationsret på alt
> hardware man køber
>
> Hilsen Kasper
>
>



Kenneth Bon (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Kenneth Bon


Dato : 30-12-01 20:49

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
news:3c2f6863$0$89090$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> definition på "reklamationsret": ?

[klip]

Dette må være det tætteste man kommer herpå i Købeloven :

§83. Har køberen ikke inden et år efter salgsgenstandens overgivelse til ham
meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere
gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for
genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig
hæderlighed

-> Det er så her man nok vil ændre ordlyden til "inden to år" vil jeg gætte
på...

/Kenneth




Troels Nielsen (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Troels Nielsen


Dato : 30-12-01 23:59

Som Kenneth rigtigt skriver er den nuværende tidsfrist for reklamation et år
for genstande købt af en forbruger. Det var planen, at den to-årige
reklamationsret skulle gælde fra 1.Januar 2002, men om det er kommet på
plads efter regeringsrokaden er uvis. Der er dog ingen tvivl om at det snart
bliver indført, da den to-årige reklamationsrets inførelse stammer fra et EU
direktiv.

I de tilfælde man kan benytte sig af reklamationsretten skal der foreligge
en mangel, jf. kbl §83 nedenfor, ved den genstand man har købt.
Ved en mangel forståes følgende:

1) At den købte genstand var fejlbehæftet allerede ved købet, men som
måske først senere viser sig for køberen eller

2) Genstanden ikke lever op til f.eks. brochuren eller de egenskaber
sælgeren ved købet lover genstanden har.

Opdager man en sådan mangel kan i fremtiden, formentlig efter 1. Januar
2002, reklamere over manglen til sælgeren og kræve afhjælpning af manglen.
Det er denne reklamation som man efter 1. Januar 2002 kan gøre gældende
overfor en sælger to år frem i tiden istedetfor det ene år, som det er nu.

Håber det gav bedre forståelse af begrebet.

Mvh TN

> Dette må være det tætteste man kommer herpå i Købeloven :
>
> §83. Har køberen ikke inden et år efter salgsgenstandens overgivelse til
ham
> meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere
> gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for
> genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig
> hæderlighed
>
> -> Det er så her man nok vil ændre ordlyden til "inden to år" vil jeg
gætte
> på...
>
> /Kenneth
>
>
>



Steen (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 01-01-02 20:26

On Sun, 30 Dec 2001 18:08:31 +0100, "Kasper Norre"
<kasper.norre@adslhome.dk> wrote:

>Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr reklamationsret på alt
>hardware man køber
>
>Hilsen Kasper
>
>
Det er ikke vedtaget endnu, og det er ikke sikkert det bliver det.
man kan heller ikke lovgive med tilbagevirkende kraft, tænk på
konsekveserne hvis det var legalt
/steen

Bachelor (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Bachelor


Dato : 01-01-02 20:44


"Steen" <steen-b@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c320ce4.253277473@sunsite.auc.dk...
> On Sun, 30 Dec 2001 18:08:31 +0100, "Kasper Norre"
> <kasper.norre@adslhome.dk> wrote:
>
> >Er det rigtigt, at efter nytår, så får man 24 mdr reklamationsret på alt
> >hardware man køber
> >
> >Hilsen Kasper
> >
> >
> Det er ikke vedtaget endnu, og det er ikke sikkert det bliver det.
> man kan heller ikke lovgive med tilbagevirkende kraft, tænk på
> konsekveserne hvis det var legalt

Vel kan man da så, det sker da hvert år. En lov gælder
med de vilkår den er vedtaget i folketinget.
Desuden er den med de 24mdr. trådt i kraft fra i dag,
det er et EU direktiv, som det danske folketing skal
vedtage og ophøje til dansk lov. Det slags "love" har
den danske befolkning mange hundrede af hvert år,
man hører bare ikke så meget til det.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste