Moses støbte en dåbsgrav!
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-12-01 16:56

2 Krøn 4 v2 Så støbte han Havet, ti alen fra kant til kant, cirkelrundt;
det var fem alen højt, og det målte tredive alen i omkreds. v3 Under kanten
var der afbildninger af okser hele vejen rundt; de sad i en kreds hele vejen
rundt om Havet, ti på en alen; okserne sad i to rækker, støbt i ét med
Havet. v4 Det stod på tolv okser, tre vendte mod nord, tre mod vest, tre
mod syd og tre mod øst; Havet stod oven på dem, og deres bagkroppe vendte
indad. v5 Det var en håndsbredde tykt, dets kant var lavet som kanten af et
lotusblomst-bæger; det rummede tre tusind bat. v6 Han lavede ti bækkener og
stillede dem op, fem til højre og fem til venstre. De blev anvendt til
afvaskning; i dem skyllede man det, der skulle bruges til brændofferet, mens
Havet blev anvendt af præsterne til afvaskning.

GT Præster skulle i dåbsgraven og vaskes, før de kunne tjæne Herren,
nøjagtigt det samme skal de Kristne i dag.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-01 20:41

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:JJGX7.73$FC4.1932@news.get2net.dk...

> 2 Krøn 4, 2-6 [ ... ]
>
> GT Præster skulle i dåbsgraven og vaskes, før de kunne tjæne
> Herren, nøjagtigt det samme skal de Kristne i dag.

Hvor i teksten læser du at de skulle "I DÅBSGRAVEN" og vaskes førend
de kunne tjene Herren? Mig bekendt foreligger der ingen tekster
overhovedet der kunne tolkes i den retning at præsterne skulle op i
"Havet" i forbindelse med den symbolske rituelle renselse der foregik.
Og hvis du endelig vil bruge dette "Kobberhav" som forbillede for
dåben, så var der jo her tale om en rituel symbolhandling, hvilket jo
så også viser at dåben har en rituel symbolbetydning, og at det derfor
ikke er selve handlingen i sig selv (sakramental), men det handlingen
symboliser, der har betydning.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 30-12-01 23:09

"Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet der kunne tolkes i den retning at præsterne skulle op i
> "Havet" i forbindelse med den symbolske rituelle renselse der foregik.

Der var heller ingen vand da Moses gik gennem havet, men Faros hær druknede
aligevel og Jøderne blev døbt til Moses 1 Kor 10.

> [...]
> så også viser at dåben har en rituel symbolbetydning, og at det derfor
> ikke er selve handlingen i sig selv (sakramental), men det handlingen

Ikke lige et forbilled på dåben, men en renselse i vand ved at de lod sig
vaske rene. Mår Gud renser et menneske fra sygdomme pålægger han dem at gå
og vaske deres tøj, legeme med vand helt op til 7 gange. Gud bruger også
Havet til at vaske præsterne og vandet til at vaske vores sjæl.
(samvitighed)

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-01 23:24

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:lhMX7.129$FC4.7179@news.get2net.dk...
> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Der var heller ingen vand da Moses gik gennem havet, men Faros
> hær druknede aligevel og Jøderne blev døbt til Moses 1 Kor 10.

Og denne "dåb til Moses" formåede alligevel ikke at frelse dem! Hvor
mange af dem der "gik gennem havet" kom egentlig ind i det forjættede
land?

Og da der ingen vand var da Moses og folket gik gennem havet, blev
disse altså døbt i vand der ikke var tilstede! Og fordi disse blev
døbt i ikke-tilstedeværende vand, udleder du at dåbsvandet idag er i
besiddelse af mytiske hemmelige kræfter?

Men jeg spurgte dig hvor du ser at "kobberhavet" som Moses skulle lade
lave, var et dåbsbassin? DÈT svarede du ikke på!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 31-12-01 01:15

> "Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en

> Men jeg spurgte dig hvor du ser at "kobberhavet" som Moses skulle lade
> lave, var et dåbsbassin? DÈT svarede du ikke på!

Størelsen, den var stor nok til en svømmetur, Hvorfor skulle den være så
stor hvis kun hænder og føder skulle vaskes??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-12-01 08:15

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:x1OX7.140$FC4.8157@news.get2net.dk...

> Størelsen, den var stor nok til en svømmetur, Hvorfor skulle
> den være så stor hvis kun hænder og føder skulle vaskes??

Vis mig en tekst hvor der står at de tog sig en svømmetur, og at det
var det "kobberhavet" var beregnet til!

Og du sprang let og elefant over mine bemærkninger om Moses og folkets
"dåb" i det ikke-tilstedeværende vand i havet, hvorved deres "dåb" jo
netop ikke kan være andet end en symbolsk rituel handling med noget
symbolsk vand.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-01-02 01:18

> [...]
> "dåb" i det ikke-tilstedeværende vand i havet, hvorved deres "dåb" jo
> netop ikke kan være andet end en symbolsk rituel handling med noget

Der står Jøderne blev døbt til Moses i sky og i hav, 1 Kor 10 v 2, jeg
samligner det med vores dåb der sker i Ånd og i Vand.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-02 13:57

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:Je7Y7.146$%H5.3081@news.get2net.dk...
> [...]

> Der står Jøderne blev døbt til Moses i sky og i hav, 1 Kor 10 v 2,
> jeg samligner det med vores dåb der sker i Ånd og i Vand.

Ja, DU sammenligner med vores dåb, men hvor er det bibelske grundlag
for at sige at præsterne i GT dagligt lod sig døbe i det kobberkar
Moses lod fremstille?

Og deres "dåb" i "sky og hav" var jo en "dåb" i noget
ikke-eksisterende vand, idet de gik TØRSKOET gennem Det Røde Hav.

Så jeg venter stadig på svar angående min bemærkning øverst i dette
indlæg.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-01-02 20:04

> [...]
>
> Og deres "dåb" i "sky og hav" var jo en "dåb" i noget
> ikke-eksisterende vand, idet de gik TØRSKOET gennem Det Røde Hav.

Ja der kan du selv se, dåben frelser ingen, men at man tager turen gennem
haver eller dåben er af stor betydning for både lydighed og frelse. Havde
Jøderne ikke gået gennem havet , ville de stadig være i Ægypten og Går de
kristne ikke gennem dåben forbliver de også i Ægypten (i deres gamle liv i
trældom).

Og det siger meget om dåben som Peter omtaler i 1 Pet 3v21, " et billed på
det vand som nu frelser også Jer, nemlig dåben " Hvor troen på Gud er, at
Gud frelser os når lydigheden til at udøve Hans Dåbsbefaling er til stede og
at vi gennem dåben starter et nyt liv med kristus, på samme måde Jøderne
gennem havet startede et nyt liv med Gud

Jødernes gamle liv under Faros trældom er jo druknet i havet og kan ikke
komme tilbage fordi Faro er død. Sådan er det også med de kristne det gamle
liv ender i dåben og et nyt begynder efter dåben. Og hvis du ikke har været
gennem vandmasserne (dåben) er du stadig i dit gamle liv og intet er blevet
nyt (fordi Faro lever stadigvæk). Endda i Noas dage blev den gamle
syndigeverden druknet i vandmasserne og Noa kunne ikke komme tilbage til sit
gamle liv, et nyt var begyndt.

Gud har altid brugt vand til at drukne synden med og blod til at betale
døden med.

> Så jeg venter stadig på svar angående min bemærkning øverst i dette
> indlæg.

Det gør du altid?

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-01-02 21:55

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:ACJY7.1041$Gy.9700@news.get2net.dk...
> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Det gør du altid?

Ja, jeg venter stadig på dit svar på, hvor der står at præsterne i GT
blev "døbt" i det "kobberhav" Moses lod fremstille!

Men du erkender måske at et sådant skriftsted ikke findes i Bibelen?

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-01-02 00:36

> [...]
>
> Ja, jeg venter stadig på dit svar på, hvor der står at præsterne i GT
> blev "døbt" i det "kobberhav" Moses lod fremstille!

2 Mos 29 v4 Så skal du lade Aron og hans sønner træde frem ved indgangen
til Åbenbaringsteltet og vaske dem med vand.

2 Mos 30 v17 Herren talte til Moses og sagde: v18 Du skal lave et
bronzebækken og et bronzefodstykke til det til afvaskning, og du skal stille
det mellem Åbenbaringsteltet og alteret og komme vand i. v19 Aron og hans
sønner skal vaske deres hænder og fødder i det; v20 når de går ind i
Åbenbaringsteltet, skal de vaske sig med vand, så de ikke dør, og når de
nærmer sig alteret for at gøre tjeneste og bringe ofre til Herren, v21 skal
de vaske deres hænder og fødder, så de ikke dør; det skal være en eviggyldig
pligt for dem, for ham og hans efterkommere i slægt efter slægt.

2 Mos 40 v11 Du skal salve bækkenet og fodstykket til det og hellige det.
v12 Så skal du lade Aron og hans sønner træde frem ved indgangen til
Åbenbaringsteltet og vaske dem med vand.

Læser du aldrig Bibelen??? fordi det er KUN børnelærdom og ikke for voksne
kristne at forstå afvaskningen af syndige legemer.
Heb 6 v1 Derfor vil vi nu lade begynderundervisningen om Kristus ligge og
gå videre til en undervisning for voksne og ikke én gang til lægge grunden
med omvendelse fra døde gerninger og tro på Gud, v2 med lære om dåb og
håndspålæggelse, om dødes opstandelse og evig dom.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-01-02 15:39

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:fPMY7.1091$Gy.11726@news.get2net.dk...
> [...]

> Læser du aldrig Bibelen??? fordi det er KUN børnelærdom og ikke
> for voksne kristne at forstå afvaskningen af syndige legemer.

Der står stadig intet i de citerede skriftsteder om at denne
afvaskning foregik ved neddykkelse i dette kar!

> [...]
> til lægge grunden med omvendelse fra døde gerninger og tro på
> Gud, v2 med lære om dåb og håndspålæggelse, om dødes

Hvor er læren om at Moses skulle lade præsterne døbe blevet af?

Dette svarede du heller ikke på!

Fra : E.Dalgas

Dato : 02-01-02 15:00

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Der står Jøderne blev døbt til Moses i sky og i hav, 1 Kor 10 v 2, jeg
> samligner det med vores dåb der sker i Ånd og i Vand.

Nå ! Gør du det. En sådan sammenligning er da meget fantasifuld Erik L, men
så er alt vist også sagt om den konklusion du gør dig her.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-01-02 20:57

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> så er alt vist også sagt om den konklusion du gør dig her.

Du er ikke kun blind, men også fuld af Herlighedslærens skånselsløse hånen
af folk som de ikke kan forstå i deres kraftanstrengelse for at herliggøre
sig selv, ved at diskremenere alle andre. Men jeg tilgiver dig, ubetinget!

Da Jødernes trældmester, kaldt Faro, satte efter Jøderne gennem havet for at
tilbage fange dem til deres gamle Ægyptiske trællekår, lod Gud vandmasserne
vælte ned over Faro og hans Hær og druknede dem alle. Og først fra den dag
var Jøderne frie til at tjene Herren, de var et nyt folk. Havde Jøderne
ikke gået gennem Haver havde Faro kunne hente dem helt oppe på nordpolen
hvis han ville, derfor måtte Faro dø. (kalder du det fantasifuld?)

På samme måde dør vi fra Satan klør når vi går gennem dåben og opstår til et
nyt liv med kristus friet fra Satans klør.
Er du ikke gået gennem vandet/dåben er du stadig i dit gamle syndige liv,
uden at have fået syndsforladelse eller Helligånden gave og du tjener stadig
den gamle tandløse løjner.

Men nok om det, jeg vil ikke diskutere med en person der forud har bestemt
sig til at tro på Jesus Kristus, Guds Ord = vand! Hvor du så læser det i
Bibelen er mig ubegribeligt da summen af Guds Ord = sandheden og ikke vand.
Sl 119 v160.
Hvor jeg selvføligt tror at Dåben og dåbsbefalingen også er med i summen af
Guds ord.

Erik L

ES 43 v 14-21.