Grønlangkål
Fra : Mirian

Dato : 30-12-01 16:43

hej
Jeg har købt nogle pakker sønderjysk grønlangkål, hvor der bare skal
tilsættes smør og fløde.
Det har jeg gjort, men det smager stadig ikke rigtigt! Er der nogen der kan
fortælle mig hvad jeg skal putte i for at den smager rigtigt??

På forhånd tak
Mirian

Fra : Mai-Brit

Dato : 30-12-01 16:46

"Mirian" <Mirian@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
| fortælle mig hvad jeg skal putte i for at den smager rigtigt??

Jeg koger gerne grønkålen i suppe fra hamburgerryggen. Til sidst laver jeg
en meget stiv opbagning som jeg så jævner kålen med.
Velbekomme
Mai-Brit

Fra : Bess

Dato : 30-12-01 17:48

"Mirian" <Mirian@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
kan
> fortælle mig hvad jeg skal putte i for at den smager rigtigt??

Hej Mirian

Hvis det skal være rigtigt sønderjydsk, som min mor og mormor lavede det, så
skal det være sådan:
Kogt hakket grønkål tøes langsomt op i en tykbundet gryde ved svag varme.
Samme (eller lidt mindre) mængde kogte mosede kartofler røres i. Tilsæt 1½
dl liter fløde eller mælk, 50 - 100 g margarine samt salt og peber efter
smag. Tilsæt suppe fra hamburgerryggen (gerne tilsat en bouillonterning).
Suppen tilsættes til konsistensen er som man vil have den. Til sidst smages
det hele til med salt og peber og måske lidt sukker.

mvh Bess

Fra : Torbenth

Dato : 30-12-01 18:37

Bess skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Suppen tilsættes til konsistensen er som man vil have den. Til sidst smages
>det hele til med salt og peber og måske lidt sukker.

Suppe fra hamburgerryg. Det kan man da kun gøre fra en hjemmelavet
hamburgerryg. Det er næsten ikke til at opdrive (for menneskepenge) en
hamburgerryg uden nitrit og andre tilsætningsstoffer. Så velbekomme.

Mvh.
Torben

Fra : Bess

Dato : 30-12-01 18:59

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message

> Suppe fra hamburgerryg. Det kan man da kun gøre fra en hjemmelavet
> hamburgerryg. Det er næsten ikke til at opdrive (for menneskepenge) en
> hamburgerryg uden nitrit og andre tilsætningsstoffer. Så velbekomme.

Tak - den er skam hjemmelavet

mvh
Bess

Fra : Mirian

Dato : 30-12-01 19:17

Min hamburgerryg er købt ved slagteren og skal bare koges inden servering,
men det vand jeg koger den i, er det ikke lige så godt at bruge??
Hvilken funktion har det at putte kartofler i grønlangkålen, smag eller
konsistens?
MVH Mirian

Fra : Bess

Dato : 31-12-01 12:02

> Min hamburgerryg er købt ved slagteren og skal bare koges inden servering,
> men det vand jeg koger den i, er det ikke lige så godt at bruge??

Jo, det er det vand du skal bruge.

> Hvilken funktion har det at putte kartofler i grønlangkålen, smag eller
> konsistens?
> MVH Mirian

Jeg ved det faktisk ikke. Sådan har vi altid gjort - intelligent svar ikk?

mvh
Bess

Fra : Thom@s

Dato : 30-12-01 18:25

Ja, nu skriver du godtnok at det er sønderjysk grønlangkål du har købt, men
ud fra at der kun skal smør og fløde i lyder det mere som Vendsysselsk
grønlangkål.
Grønkålen tilsættes den smeltede smør, fløde tilsættes så grønlangkålen
bliver tilpas svampet - ikke flydende, herefter smages til med sukker og
salt.

Den sønderjydske kender jeg ikke, men har dog smagt den en gang, hvor jeg
desværre blev svært skuffet, da jeg havde forventet vendsysselsk
grønlangkål, som min mor laver den.

Mvh
Mie

Fra : Gitte

Dato : 30-12-01 19:43

Den er god nok Vi sønderjyder laver grønlangkål med fløde og smør i
.... i alt fald gøres det sådan hos de mange sønderjyder jeg kender.
Derudover ryger der også lige en god portion mosede kaertofler + salt og
peber i... og naturligvis vandet fra hamburgerryggen. vi bruger bare
ikke den der med sukker.
-Gitte

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 31-12-01 12:24

Grønlangkål smager vel altid bedst som "vor mor lavede den".
Uanset hvilken type.
Godt nytår!!!
Mvh. Margit

Fra : ole larsen

Dato : 30-12-01 17:31

Mirian skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Det har jeg gjort, men det smager stadig ikke rigtigt! Er der nogen der kan
>fortælle mig hvad jeg skal putte i for at den smager rigtigt??

Lidt sukker - og så skal det brænde ganske lidt på ( opdaget ved et tilfælde, ja )

Ole

Fra : Emil

Dato : 31-12-01 00:28

On Sun, 30 Dec 2001, Mirian wrote:

>Det har jeg gjort, men det smager stadig ikke rigtigt! Er der nogen der kan
>fortælle mig hvad jeg skal putte i for at den smager rigtigt??

Det er svært at vide hvad du mener med "smager rigtigt".
Kun du selv kan dømme.

Før i tiden tilsmagte man, foruden med salt og sukker, også med
(lidt) reven muskatnød.
Jeg gætter på, at du mangler muskaten.

Nogle steder blev retten drysset med små stegte terninger af
røget flæsk ved serveringen.

Godt nytår, m.v.h. Emil