kørsel uden kørekort?
Fra : Bo

Dato : 30-12-01 14:03

hvad sker der hvis man bliver taget? ( og der ikke er andre forhold fx.
kørt for hurtig, spritkørsel mm ).
1. gang
2. gang
osv.?
mvh
bo

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 30-12-01 14:17

> hvad sker der hvis man bliver taget?

Bøde på 5000,-

Fra : Jakob Paikin

Dato : 30-12-01 14:21

On Sun, 30 Dec 2001 14:02:42 +0100, "Bo" <slettet@slet.dk> wrote:

>hvad sker der hvis man bliver taget? ( og der ikke er andre forhold fx.
>kørt for hurtig, spritkørsel mm ).

Se
http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf
der angive følgende VEJLEDENDE retningslinjer:

"
Kørsel uden at have erhvervet eller generhvervet kørekort.
Ifølge bemærkningerne til færdselslovens § 117, stk. 5, 2. pkt., der
blev indsat ved lov nr. 468 af 10. juni 1997, skal der ved udmålingen
af bøde for overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, anvendes
følgende
strafpositioner:
1. gang 5.000
2. gang 6.000
3. gang 7.500
4. gang 10.000
5. gang 7 dages hæfte
"

At der er tale om vejledende retningslinjer indebærer, at konkrete
omstændigheder kan medføre at der nedlægges påstand om højere bøde
eller om frihedsstraf før 5. gang.

--
Jakob Paikin

Fra : Mickey

Dato : 30-12-01 16:40

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> At der er tale om vejledende retningslinjer indebærer, at konkrete
> omstændigheder kan medføre at der nedlægges påstand om højere bøde
> eller om frihedsstraf før 5. gang.

Kan der ikke også blive tale om f.eks. fratagelse af retten til at erhverve
kørekort, konfiskering af bil ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-12-01 17:39

"Mickey" wrote:

> Kan der ikke også blive tale om f.eks. fratagelse af retten til at
erhverve
> kørekort, konfiskering af bil ?

Jf. færdselslovens § 133a kan man konfiskere køretøjet ved særlig grove
eller gentagne overtrædelser af færdselsloven. Men den § bliver næppe
anvendt i forbindelse med kørsel uden kørekort. Det er primært spiritus- og
promillekørsel den sigter på.

--
Reino

Fra : izeqb

Dato : 30-12-01 18:29

On Sun, 30 Dec 2001 17:38:49 +0100, "Reino Andersen"
<reino@gettwonet.dk> wrote:

> [...]
>eller gentagne overtrædelser af færdselsloven. Men den § bliver næppe
>anvendt i forbindelse med kørsel uden kørekort. Det er primært spiritus- og

Jeg har ikke kørekort, men lad os sige at jeg har en bil, som jeg
bliver stoppet i, af politiet.

Hvad gør de så?
De giver mig en bøde, men får jeg lov til at køre videre?

Fra : Mickey

Dato : 30-12-01 18:50

"izeqb" <izeqb@secret.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke kørekort, men lad os sige at jeg har en bil, som jeg
> bliver stoppet i, af politiet.
>
> Hvad gør de så?
> De giver mig en bøde, men får jeg lov til at køre videre?

du får en bøde og du får ikke lov at køre videre nej, der bliver sikker
sørget for at du bliver afhentet f.eks. af forældre

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-01 01:54

> du får en bøde og du får ikke lov at køre videre nej, der bliver sikker
> sørget for at du bliver afhentet f.eks. af forældre

Jeg havde aldrig taget kørekort, og blev stoppet af politiet. De spurgte til hvem
som ejede bilen, for ejeren af bilen kan også sigtes for at have overladt bilen
til mig som ikke har kørekort.... Men da det var min kærestes bil og vi havde boet
sammen i over to år, kunne hun som ejer af bilen ikke sigtes. (Kender ikke den
lov/regel).

Så hvis du kører i en vens bil uden at have erhvervet kørekort, får du en bøde på
5000,- kr og vennen (bilejeren) bliver sigtet (straf kendes ikke?). Desuden får du
IKKE lov til at køre videre. I min tilfælde havde jeg en ven med i bilen som havde
kørekort, han førte bilen videre for mig (politiet tjekkede lige om han havde
kørekort før vi fortsatte!

Derefter fulgte en nervøs venten på et brev fra politiet. For dengang havde jeg
hørt at man desuden ikke måtte tage kørekort i 2 år udover bøden.
På "gerningstidspunktet" var jeg netop midtvejs i køreskole forløbet. Brevet kom,
med en bøde på KUN 5000,- kr.

Anonym

-- Sendt via http://www.123bil.dk - danmarks private bilmarked

Fra : Mickey

Dato : 31-12-01 02:19

<Anonym> skrev i en meddelelse

> [...]
som havde
> kørekort, han førte bilen videre for mig (politiet tjekkede lige om han

jepper - det er noget med at den der overlader dig nøglerne skal sikre sig
at du rent faktisk må køre bilen (sådan sagde min kørerlærer i hvert fald),
kender dog ikke lige §

> [...]
> hørt at man desuden ikke måtte tage kørekort i 2 år udover bøden.
> På "gerningstidspunktet" var jeg netop midtvejs i køreskole forløbet.

der er da vist noget med at bøden kan nedsættes med henvisning til at du er
ved at tage kortet og derfor må forventes at være "mindre farlig" i
trafikken end en helt "grøn" billist.

Fra : Reino Andersen

Dato : 31-12-01 12:51

"Mickey" wrote:

> jepper - det er noget med at den der overlader dig nøglerne skal sikre sig
> at du rent faktisk må køre bilen (sådan sagde min kørerlærer i hvert
fald),
> kender dog ikke lige §

§ 65, stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed
over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der
ikke lovligt kan føre køretøjet.

> der er da vist noget med at bøden kan nedsættes med henvisning til at du
er
> ved at tage kortet og derfor må forventes at være "mindre farlig" i
> trafikken end en helt "grøn" billist.

Det er korrekt. Hvis man har modtaget et "ikke uvæsentligt antal
undervisningstimer før gerningstidspunktet" kan bøden nedsættes. Hvor mange
timer det drejer sig om kan jeg ikke svare på. Hvis man er under 18 år kan
bøden nedsættes til kr. 2000, og hvis man er over 18 år kan den nedsættes
til kr. 3000.

--
Reino

Fra : Mickey

Dato : 31-12-01 13:16

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mange
> timer det drejer sig om kan jeg ikke svare på. Hvis man er under 18 år kan

jeg vil tro det vurderes fra gang til gang om antallet af timer er "stort
nok" til en nedsættelse - det har vel også noget at gøre med hvordan man
kører, altså hvad man har lært!

Fra : Peter Hansson

Dato : 31-12-01 09:34

<Anonym> wrote in message
> [...]
havde boet
> sammen i over to år, kunne hun som ejer af bilen ikke sigtes. (Kender ikke

Den ville jeg også gerne se. Hun burde da være den nærmeste til at vide, at
du ikke har kørekort!

PH

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-12-01 10:35

In article <3c30229a$0$89062$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote:

> Den ville jeg også gerne se. Hun burde da være den nærmeste til at vide, at
> du ikke har kørekort!

Når man bor sammen har man tilgang til bilnøglerne, og behøver derfor
ikke at låne dem af nogen.
Man kan også formode at bilen er fælles ejendom, og der er derfor heller
ikke tale om tyveri.

Går ud fra at det er den slags der er taget hesyn til i loven.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 31-12-01 10:56

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote in message
> [...]
> ikke tale om tyveri.
>
> Går ud fra at det er den slags der er taget hesyn til i loven.

Det er netop hvis der er tale om tyveri/uberretiget brug d.v.s. uden ejerens
vidende, at ejeren ikke sigtes også.
Det er kæresten der er ejeren (jvf. spørgerens indlæg), og man kan vel ikke
pr. automatik sige at hun ikke vidste at han ville tage bilen.
Har hun derfor bevidst overladt ham nøglerne vidende at han ikke har
kørekort, bør hun også sigtes.

PH

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-12-01 15:26

In article <3c3035ae$0$55553$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> Det er kæresten der er ejeren (jvf. spørgerens indlæg), og man kan vel ikke
> pr. automatik sige at hun ikke vidste at han ville tage bilen.

Da jeg var 16 begyndte jeg at køre rundt i mine forældres bil, det kom
som en overraskelse for dem da jeg fortalte dem det mange år efter.

> Har hun derfor bevidst overladt ham nøglerne vidende at han ikke har
> kørekort, bør hun også sigtes.

Skal en forhandler så også sigtes hvis han sælger en bil til en uden
kørekort?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 31-12-01 16:48

> In article <3c3035ae$0$55553$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote:
>
> Skal en forhandler så også sigtes hvis han sælger en bil til en uden
> kørekort?

Nej. Han overlader ikke køretøjet. Han sælger det. Hvis han, mens han stadig
ejer/besidder køretøjet overlader det til en han ved ikke har kortet kan han
også sigtes.

PH

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-12-01 16:23

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pr. automatik sige at hun ikke vidste at han ville tage bilen.
> Har hun derfor bevidst overladt ham nøglerne vidende at han ikke har

Man sidestiller plg. med en ægtefælle, og der har man vedtaget, at man ikke
inden for et ægteskab skal stå til regnskab for, hvad den anden render og
laver. Det hænger nok også lidt sammen med vidnefritagelsesgrunde m.m.
Mickey mente, at man får rabat, hvis man er ved at tage kørekort.
Det gjorde man tidligere, men samtidig med at bøderne blev sat væsentligt
op, bortfaldt denne regel.

Kurt

Fra : Peter Hansson

Dato : 31-12-01 16:50

"Kurt B. Andersen" <kurta@iname.com> wrote in message

> [...]
> inden for et ægteskab skal stå til regnskab for, hvad den anden render og
> laver. Det hænger nok også lidt sammen med vidnefritagelsesgrunde m.m.

Det ville jeg gerne se en hjemmel for. Jeg er ikke så meget inde i FÆL så
det kan måske godt være rigtigt.

PH

Fra : Peter Hansson

Dato : 31-12-01 17:02

> [...]
ikke
> inden for et ægteskab skal stå til regnskab for, hvad den anden render og

Det er ikke det der står i FÆL§65stk. 2.

Som det mindste skal ægtefællen eje vognen i sameje, ellers falder hammeren.

Karnov note til §65.stk2:
(303) Bestemmelsen rammer derfor også en chaufførs overladelse af føringen
til vognens ejer, U 1930 395. U 1964 440U 1964 440 (udlånt vogn uden at
sikre sig at føreren havde førerbevis. Kaskoforsikringsselskab frifundet
under hensyn til policebestemmelse). -

U 1970 547U 1970 547 (en hustrus overladelse af føringen af en bil, der var
indregistreret i hustruens navn, men tilhørte ægtefællerne i lige sameje,
idet de hver betalte halvdelen af de månedlige afdrag, omfattedes ikke af §
16, stk 3, eller § 21, stk 2 i færdselsloven 1955).

U 1979 186U 1979 186 (T, der i april 1978 var fundet skyldig til straf efter
færdselslovens § 117, stk 4, jf strfl § 23, for overtrædelse af
færdselslovens § 65, stk 2, ved i 9 tilfælde at have overladt føringen af
sin personbil til sin forlovede, hvem førerretten var frakendt, havde påny i
tiden 18. maj til 11. juli s å i 11 tilfælde gjort sig skyldig til straf
efter de nævnte bestemmelser. T idømtes hæfte i 7 dage, og T's bil blev i
medfør af strfl § 75, stk 2, jf § 76, stk 2, konfiskeret).

PH

Fra : Reino Andersen

Dato : 01-01-02 13:02

"Kurt B. Andersen" wrote:

> Mickey mente, at man får rabat, hvis man er ved at tage kørekort.
> Det gjorde man tidligere, men samtidig med at bøderne blev sat væsentligt
> op, bortfaldt denne regel.

Det er jeg ikke helt sikker på. Prøv at kigge på Rigsadvokatmeddelse nr.
4/2000, hvor der netop står, at man får rabat.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 31-12-01 12:44

<Anonym> wrote:

> Så hvis du kører i en vens bil uden at have erhvervet kørekort, får du en
bøde på
> 5000,- kr og vennen (bilejeren) bliver sigtet (straf kendes ikke?).

Vennen får en bøde på kr. 500,-

--
Reino