Hvilken nytårsdessert?
Fra : Martin Larsen

Dato : 30-12-01 12:31

Hej alle sammen

Nytårsaften bliver vi seks personer. Vi skal have helstegt oksemørbrad
med rødvinssauce som hovedret. Forretten bliver sikkert noget med
skaldyr. Men vi mangler ideer til desserten!

Har I nogle forslag til en god dessert som passer til den kraftige
hovedret?

Venlig hilsen
Martin

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 30-12-01 13:40

On Sun, 30 Dec 2001 12:31:04 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

>Har I nogle forslag til en god dessert som passer til den kraftige
>hovedret?

Hvad med en let "champagne"-sorbet i dagens anledning.

200 gr sukker
4,5 dl vand
skal af en citron
Halv flaske champagne/mousserende vin (ikke tør)r

Kog en lage af sukkeret og vandet. Skræl citronen meget tyndt og lad
skallen trække i den varme lage. Når sukkerlagen er helt kold, fjernes
citronskallen og champagnen tilsættes.
Sæt sorbeten i fryseren og rør i den et par gange undervejs (eller
brug din ismaskine).

Server evt. frisk mynte og et par stykker kraftig chokolade

vh
Lars

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 30-12-01 15:13

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skaldyr. Men vi mangler ideer til desserten!
>
> Har I nogle forslag til en god dessert som passer til den kraftige

Om det passer til hovedretten ved jeg ikke, men jeg serverer vaniljeis med
flamberede figener:

En klat smør smeltes i en pande og der tilsættes brun farin, et par stykker
hel kanel samt mandelsplitter.
Tilsæt en dåse syltede hele figener og vend dem godt rundt i snasken.
Flamber med pernod og server til is (2-3 figener pr. person alt efter
størrelse).

Mvh. Daniel