Hvorledes faster man?
Fra : Dennis

Dato : 30-12-01 11:31

Hejsa

Hvorledes faster man "bibelsk korrekt"? Må man intet indtage eller må man kun drikke vand eller hvad?

Dennis

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-12-01 11:46

"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> wrote in message
Hejsa

Hvorledes faster man "bibelsk korrekt"? Må man intet indtage eller må man
kun drikke vand eller hvad?

Jeg har hørt at man skal søge for at der er vitamin C i vandet, men citron

Ole

Fra : Live4Him

Dato : 30-12-01 13:28

"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> wrote in message
Hejsa

Hvorledes faster man "bibelsk korrekt"? Må man intet indtage eller må man
kun drikke vand eller hvad?
~~~~~~~~~~
I Esters bog er beskrevet en fuld faste: »Gå hen og sammenkald alle jøder,
der befinder sig i Susa, så I kan faste for min skyld; I må hverken spise
eller drikke nat eller dag i tre døgn; på samme måde vil også jeg og mine
piger faste. Derefter vil jeg gå til kongen, selv om det er mod loven. Skal
jeg dø, så lad mig dø!« Est 4,16

Jesus fastede som bekendt i 40 dage : "Jesus vendte tilbage fra Jordan fyldt
af Helligånden, og ført af Ånden var han ude i ørkenen i fyrre dage og blev
fristet af Djævelen. Han spiste ikke noget i de dage, og da de var gået, led
han sult." Luk 4,1-2

En faste kan både være fuld (ingen mad og ingen drikke) Eller delvis (ingen
mad men drikke, eller lidt mad og drikke). Det siger sig selv at den fulde
faste kan man kun gennemføre i få dage, da man ellers dør af tørst. Den
fatse hvor man intet spiser men godt må drikke vand, kan derimod strække sig
til 40 dage.

Er man nybegynder er det en god ide at købe en bog om emnet, så man ikke gør
noget forkert. En faste der varer mere end to tre dage skal nemlig
planlægges, man må ikke bare begynde brat på en faste og afslutte den brat.

En faste har tre faser :
1. den indledende hvor man trapper ned på maden og kun spiser lidt frugt den
sidste dag før faste (spiser man kød ligger det og rådner i maven og man
bliver dårlig og brækker sig)
2. selve fasten, hvor du intet spiser men drikker vand eller juice
3. og så den sidste fase som er den sværeste, hvor du starter op med at
spise igen og hvor sulten for alvor vågner.

Længden på fase 1 og fase 3 er afhængig af hvor længe du har fastet (fase
to). Faster du kun en`dag behøver du ikke den indledende og afsluttende
fase, men faster du lang tid er det vigtigt at vide hvad man gør ellers kan
man ødelægge sin mave.

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-12-01 15:32

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> [...]
> fatse hvor man intet spiser men godt må drikke vand, kan derimod strække sig

Vi havde engang en taler på besøg, hvis menighed i en eller anden
sammenhæng havde fastet og bedt i 40 dage. Af vestlig magelighed havde
de delt fasten op i 8-timers vagter, som blev fordelt blandt
menighedens medlemmer.

Det "sjove" var, at de trods denne lidt "billige" faste alligevel
oplevede stor velsignelse.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-12-01 18:15

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>En faste kan både være fuld (ingen mad og ingen drikke) Eller delvis (ingen
>mad men drikke, eller lidt mad og drikke). Det siger sig selv at den fulde
>faste kan man kun gennemføre i få dage, da man ellers dør af tørst.

Ja, tre dage er endda i overkanten af, hvad man bør begive sig ud i.

>Den fatse hvor man intet spiser men godt må drikke vand, kan derimod
>strække sig til 40 dage.

Nej. Bibelen siger også, at Jesus gik på vandet, men det betyder ikke,
at folk normalt kan gå på vandet. Fyrre dage på vand alene er
livsfarligt. Det kan til nød overleves, hvis man har tilstrækkeligt med
fedtdepoter, men kroppens homøostase vil hurtig hæmmes, celler og
muskler generelt vil nedbrydes og der vil efter et par uger kun være
energi til de allermest nødvendige livsopretholdelsesprocesser - man vil
ikke kunne andet end at ligge aldeles kraftløs og gispe efter vejret.

> [...]
>noget forkert. En faste der varer mere end to tre dage skal nemlig
>planlægges, man må ikke bare begynde brat på en faste og afslutte den brat.

Ja. Dertil kan det kraftigt anbefales at konsultere sin læge for at
finde ud af, om man har fysiske skavanker, der bør tages i betragtning
førend man indlader sig på en faste.

Gravide eller folk med sukkersyge bør under ingen omstændigheder faste.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Gud døde dengang mennesker fandt det fornødent at bevise hans existens,
han blev begravet da de opdagede, at der ikke var noget der talte mod

Fra : Live4Him

Dato : 30-12-01 19:01

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> energi til de allermest nødvendige livsopretholdelsesprocesser - man vil
> ikke kunne andet end at ligge aldeles kraftløs og gispe efter vejret.
~~~~~~~~~~~~
Du overdriver. Der er mange kristne over hele verden der faster 40 dage. Jeg
mener at bla. Moses Hansen har fastet i 40 dage. Man ligger ikke og gisper
efter vejret hvis man er i ordentlig form, men kan bevæge sig rundt selvom
alt foregår lidt roligere. Prøv at læs lidt om de kristne der faster og sæt
dig ordentlig ind i emnet, det du siger er noget vrøvl.

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-12-01 20:48

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>Du overdriver.

Nej.

>Der er mange kristne over hele verden der faster 40 dage.

Ja, men de indtager også anden føde end bare vand. Den mest kendte er
den katolske og ortodokse fastetid på fyrre dage, men under denne faste
er det (ganske som under Ramadanen) tilladt at indtage føde, blot ikke i
vanligt omfang. I den katolske kirke måtte man indtage ét vegetarisk
måltid om dagen og under Ramadanen må man spise efter solnedgang.

>Prøv at læs lidt om de kristne der faster og sæt
>dig ordentlig ind i emnet, det du siger er noget vrøvl.

De protestantiske kristne, der i moderne tid gennemfører
fyrredagsfaster, som nu f.eks. beskrevet på den hjemmeside, du henviste
til i et andet indlæg, begrænser sig sjældent til vand alene. Den faste,
der er beskrevet af gutten på hjemmesiden, forbyder tilsyneladende alene
fast føde - han anbefaler f.eks., at man under fasten indtager juicer,
supper og lignende. Heri ligger hele forskellen, da man netop gennem
disse flydende næringskilder får de livsnødvendige elementer, der ville
mangle i en faste, der alene tillader indtagelse af vand.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»Personligt tror jeg også, der var en såkaldt UFO indblandet,
som måske kan have trukket ham væk fra jorden og fløjet ham væk.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-12-01 16:28

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Du overdriver. Der er mange kristne over hele verden der faster 40 dage. Jeg
> mener at bla. Moses Hansen har fastet i 40 dage.

Husker jeg ret - og det kan jeg ikke love - så holder han sig til en
fasteform, hvor han spiser meget lidt af nogle få udvalgte madvarer,
men altså: Han spiser lidt for at holde kroppen i gang.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 31-12-01 13:39

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev...

> Gravide eller folk med sukkersyge bør under ingen omstændigheder
faste.

Jeg tør godt skrive under på, at de færreste af førstnævnte overhovedet
skænker faste en tanke. Særligt ikke i december!

Christina

Fra : Mark Langdahl

Dato : 31-12-01 21:33

Fra : Mark Langdahl

Dato : 31-12-01 21:41

Ups, undskyld fuseren længere nede...

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> Gravide eller folk med sukkersyge bør under ingen omstændigheder faste.

Hvad angår gravide har du helt sikkert ret. Hvad os sukkersyge angår, så
tror jeg dog udmærket, det kan lade sig gøre. Men man bør helt sikkert
snakke med sin læge inden. Man bør sandsynligvis nøjes med én dag eller
endnu mindre. Men umuligt tror jeg næppe, det er. Insulin er heldigvis på
sprøjteform, så man kan ændre lidt i planen, når man er tilpasset. Men det
skal bestemt ikke være reglen, men undtagelsen. Der er dog også andre
muligheder for kreativ faste, hvor man stadig drikker og spiser til at få
dækket sit energibehov. Jeg kender ikke selv så meget til de konkrete
muligheder, men ved blot, at de findes.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-01 13:34

"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorledes faster man "bibelsk korrekt"? Må man intet indtage
> eller må man kun drikke vand eller hvad?

Først og frremmest ved at indstille dit program til ikke at brue
quoted printable.

Dernæst læs følgende fra Es. kap. 58:

"v1 Råb af fuld hals, spar ikke på stemmen,
løft din røst som hornet!
Forkynd mit folk dets overtrædelse
og Jakobs hus dets synder.
v2 Mig søger de dag efter dag,
de ønsker at kende mine veje;
som et folk, der øver retfærdighed
og ikke svigter sin Guds bud,
spørger de mig om lov og ret,
de ønsker at være Gud nær.
v3 »Hvorfor ser du ikke, når vi faster,
og ænser ikke, at vi spæger vort legeme.«

På fastedagen driver I handel,
og jeres arbejdere jager I med.
v4 I faster i kiv og strid
og kaster med sten i ondskab.
Når I faster, som I nu gør,
bliver jeres bøn ikke hørt i himlen.
v5 Tror I, det er den faste, jeg ønsker,
at mennesket spæger sit legeme,
hænger med hovedet som et siv
og ligger i sæk og aske?
Er det det, I kalder faste,
en dag til Herrens behag?
v6 Nej, den faste, jeg ønsker,
er at løse ondskabens lænker
og sprænge ågets bånd,
at sætte de undertrykte i frihed,
og bryde hvert åg;
v7 ja, at du deler dit brød med den sultne,
giver husly til hjemløse stakler,
at du har klæder til den nøgne
og ikke vender ryggen til dine egne.
v8 Da skal dit lys bryde frem som morgenrøden,
og dit sår skal hurtigt læges;
din retfærdighed går i spidsen for dig,
og Herrens herlighed er bag dig.
v9 Da kalder du, og Herren vil svare,
da råber du om hjælp, og han siger: Her er jeg!

Hvis du fjerner åget
og holder op at pege fingre og tale ondt,
v10 rækker den sultne dit brød
og mætter den forkuede,
så skal dit lys bryde frem i mørket
og dit mulm blive til højlys dag.
v11 Herren vil altid lede dig,
selv i øde egne vil han mætte dig.
Han vil styrke din krop,
så du bliver som en frodig have,
som et kildevæld,
hvis vand ikke svigter.
v12 Dine ruiner fra fortiden skal genopbygges,
du skal rejse tidligere slægters grundvolde.
Du skal kaldes den, som tætner revner,
den, som gør det nedrevne beboeligt.

v13 Hvis du tager dig i vare på sabbatten
og ikke driver handel på min hellige dag,
hvis du kalder sabbatten frydefuld
og Herrens hellige dag ærværdig,
hvis du ærer den ved ikke at gøre, som du plejer,
drive handel og træffe aftaler,
v14 så skal du glæde dig over lykken hos Herren.
Jeg vil føre dig frem over landets høje
og lade dig nyde godt af din fader Jakobs ejendom.
Herren selv har talt."

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 31-12-01 00:03

"Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> skrev i en meddelelse
> "Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Først og frremmest ved at indstille dit program til ikke at brue
> quoted printable.
>
> Dernæst læs følgende fra Es. kap. 58:

klip............

> [...]
> og Herrens herlighed er bag dig.
> v9 Da kalder du, og Herren vil svare,
> da råber du om hjælp, og han siger: Her er jeg!

klip........

Sjovt nok, da jeg læste Dennis's startspm. i tråden var min første
indskydelse
Esajas 58. Det fandt jeg så at du havde skrevet. Jeg tror virkelig det er en
faste
der "rykker".

mv.
Ernst

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-12-01 00:26

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[ ... ]
> Sjovt nok, da jeg læste Dennis's startspm. i tråden var min
> første indskydelse Esajas 58. Det fandt jeg så at du havde
> skrevet. Jeg tror virkelig det er en faste der "rykker".

Meget enig, og det var naturligvis også derfor jeg citerede netop
denne tekst.

Tomme ritualer og ceremonier er ikke til nogen værdi, - men aktiv
handling der udspringer af tro, er det Gud ønsker af os.

Fra : Live4Him

Dato : 31-12-01 17:34

"Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> wrote in message

> Tomme ritualer og ceremonier er ikke til nogen værdi, - men aktiv
> handling der udspringer af tro, er det Gud ønsker af os.
~~~~~~~~~~~~
Det er ikke faste i sig selv som Gud taler imod i Es 58, men det er en
forkert faste Han taler imod. En faste med et forkert motiv, og udført på en
forkert måde.

Jesus siger i Matt 6,16-18 :

Når I faster, må I ikke gå med dyster mine som hyklerne. For de gør deres
ansigt ukendeligt, for at det skal være kendeligt for mennesker, at de
faster. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du faster, så
salv dit hoved og vask dit ansigt, så du ikke faster synligt for mennesker,
men for din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det
skjulte, skal lønne dig.

Altså er der her et løfte vi kan stå på når det gælder faste; faster vi for
Gud, med de rette motiver, så vil Gud lønne os.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-12-01 17:37

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det er ikke faste i sig selv som Gud taler imod i Es 58, men det
> er en forkert faste Han taler imod. En faste med et forkert motiv,

[ ... ]

Så er vi altså enige, vi sagde det samme på hver vores måde!

Godt nytår.

Fra : Live4Him

Dato : 31-12-01 19:06

> Så er vi altså enige, vi sagde det samme på hver vores måde!
>
> Godt nytår.
~~~~~~~~
Tak lige måde, Andreas.

jørgen.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 01-01-02 12:55

> [...]

for
> Gud, med de rette motiver, så vil Gud lønne os.

Nu ved jeg jo godt hvad der står i Bibelen om faste og er enig både med
begge jeres synspunkter og jeg ved også godt, at det jeg her vil tilføje
ikke står direkte i Bibelen.
Faste j.v.f. mange steder i NT og GT er jo afsavn af mad og drikke, for at
lutre legemet og komme tæt ind til Gud gennem bøn og tilbedelse. Hvis man så
siger faste= afsavn (bibelsk - mad), så vil nogle med garanti have lettere
ved denne form for faste, end hvis man siger faste= afsavn af det man er
afhængig af - lige som mad og drikke - f.eks. ens elskede røg, TV-serie,
computer, o.s.v.
Motivet skal være i orden, men hvad med nævnte afsavn?

Et velsignet Nytår til alle
Ernst

Fra : Live4Him

Dato : 30-12-01 13:51

[...]

Der er iøvrigt en god hjemmeside om faste på :
http://www.fastingprayer.com/HowToFast/guide.htm
her beskrives bla. forskellige former for frugt faste og hvordan man
forbereder en faste. Der er også en liste over hvilke mennesker der aldrig
burde indlede en faste uden professionelt opsyn.

jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-12-01 15:05

"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> wrote in message
Hejsa

Hvorledes faster man "bibelsk korrekt"? Må man intet indtage eller må man
kun drikke vand eller hvad?

Dette er sand faste for Herren, at fri de fangne, og hjælpe de faderløse

Ole