Ændring af konto / kontraktnr.
Fra : Ib Larsen

Dato : 30-12-01 10:35

Hej.

Jeg købte noget pc grej i Fona i 2000 og lånte i forbindelse med dette
pengene gennem DanMax finansering, det har også kørt fint indtil i november
2001.
Jeg modtog den 27. oktober et brev fra Danaktiv hvori der stod at DanMax og
Danaktiv var fusioneret, og derfor havde skiftet navn til Danaktiv, der stod
samtidig at jeg havde fået nyt kontonr, og at indbetalinger herefter skulle
indbetales til dem. Det var usansynligt kortfattet.

Det jeg ikke fatter er at da jeg underskrev for lånet af pengene i Fona
havde kontrakten et kontonr. det er så blevet ændret, kan man bare lige gøre
det, for i realiteten hæfter jeg så stadig for gælden på den gamle, for der
står intet om hvilken konto den afløser kun at jeg har fået en ny.
Jeg sendte så en E-mail til Danaktiv den 5-11 hvori jeg ville have svar på
dette og nogle andre spørgsmål. da der kun skyldtes et afdrag af ca 200 kr.
ville jeg alligevel ikke ukritisk indbetale beløbet til Danaktiv, da jeg
syntes at oplysningerne i brevet, som jeg modtog 4 dage før forfald ikke var
særlig fyldestgørende.
Jeg modtog detsværre ikke noget svar på denne mail, og sendte så en ny til
dem den 15-11, hvori jeg stillede de samme spørgsmål og endvidere gjorde
opmærksom på at jeg syntes det var for dårligt, at de ikke havde svaret på
den første mail.
Jeg fik så et svar fra dem den 16-11, hvori jeg fik dette svar.
(citat)
Jeg skal gøre opmærksom på at din kontrakt stadig gælder uanset navnet på
firmaet, og at du vil blive pålagt rykkergebyr såfrem du ikke overholder din
kontrakt.
(citat slut)
Der var ikke svar på et eneste af mine spørgsmål ang lånet, jeg syntes det
mere har karakter af en trussel.

Jeg indbealte så beløbet den 19-11, og den 20-11 kom så rykkeren pålagt 100
kr. i rykkergebyr.
Jeg har så den 28-12 fået et girokort på rykkergebyret + 21 kr eller ialt
121 kr til betaling den 1-1-2002

Mit overordnede spørgsmål er så kan et nyt firma bare sådan lige ændre et
kontonr som jeg har underskrevet og har papirer på, og kan samme firma bare
ukritisk pålægge rykkergebyrer, når de ikke engang har gidet at svare på en
mail

Mvh
Ib Larsen

---

Fra : Jakob Paikin

Dato : 30-12-01 11:17

On Sun, 30 Dec 2001 10:34:46 +0100, "Ib Larsen" <i.la@get2net.dk>
wrote:

>Mit overordnede spørgsmål er så kan et nyt firma bare sådan lige ændre et
>kontonr som jeg har underskrevet og har papirer på,

At et konto/kontrakt-nummer ændres er ikke i sig selv problematisk
rent juridisk.

Blot må det naturligvis fremgå klart, at der faktisk er tale om at det
samme aftaleforhold fremover betegnes på en anden måde.

Hvad står der helt præcist i brevet fra Danaktiv? Normalt ville der
stå et (det nye) kontonummer øverst som "ref.nr." el.lign. Derudove
ville jeg forvente, at der et eller andet sted i brevet henvises til
det tidligere nummer.

Hvis fusionen i øvrigt kan underbygges på anden måde synes der ikke at
være noget problem i at betale på den måde som Danaktiv angiver. (Rent
faktisk er www.danmax.dk og www.danaktiv.dk nu samme side, så noget
tyder på at det er OK).

>og kan samme firma bare
>ukritisk pålægge rykkergebyrer, når de ikke engang har gidet at svare på en
>mail

Det er en udbredt misforståelse, at bare fordi man stiller et
spørgsmål/klager/skriver til kredit, så kan man vente med at betale.
Det er _ALDRIG_ en god ide, at tilbageholde betaling - medmindre man
direkte er uenig i at skulle betale noget som helst.

Du har ikke opfyldt din del af aftalen (betaling af afdrag), og
kreditor er derfor berettiget til at opkræve et rykkergebyr på max.
kr. 100 inkl. moms. Dette følger af en ændring i renteloven pr. 1.7.01
- og der står givetvis også noget om rykkergebyrer i din kontrakt.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-01 12:35

"Ib Larsen" <i.la@get2net.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
bare
> ukritisk pålægge rykkergebyrer, når de ikke engang har gidet at svare på

Ja til begge spørgsmål. Hjemlen for at ændre betingelserne kan bl.a. findes
i Gældsbrevslovens § 3. Se i øvrigt Paikins svar vedr. spørgsmålet om
henstand og rykkergebyr.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/