/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Nu blev det jul (var: *Ny bærbar til jul~
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 30-12-01 00:17


Kære Macvenner
Nu _blev_ det jul. Blandt gaverne var de obligatoriske sokker (grå,
mærkevare, lækre, jeg har dem på)
Men jeg har osse leget julemand overfor mig selv (egoist!?!) jeg har
fået anskaffet mig en tiBook 550/DVD m. 256Mb RAM. Prisen taler vi ikke
om, vel? Det gør man ikke i 'pæne' familier - og sådan en er edb.mac jo.
Tak for alle jeres gode råd i tråden (*Ny bærbar ...), men det var altså
for fristende at springe på en tiBook som nævnte. Udslaget var dels at
prisen blev sat ned. Dels at jeg altid har haft gode erfaringer med at
gå efter den bedste skærm. Og den _er_ god (læses med tonefaldet fra
'det _er_ jul' (CWC). Den klarer en flot skarphed i alle opløsninger.
Jeg har brugt mange timer i dag på at blive lidt i familie med dyret.
Altså tiBook'en. Den kom med MacOS X (build ???) og MacOS 9.2.1
installeret. I butikken var den sat op med 9.2.1. som start. Det ser jo
vældig kendt ud (fra OS 8.6), man kan finde frem til de sædvanlige ting
som udvidelser og kontrolpaneler å' sån't.
Men jeg har osse fået den til at fryse / lukke / bryde sammen i 9.2.1.
Allerede.
Har siden kigget på OS X (v. 10.1 ?), det ser lækkert ud, men det nu
noget svært at finde frem til tingene .... som i de klassiske systemer.
Tilgiv mig denne mail, for der er ikke noget specifikt spørgsmål med.
Men der kommer sikkert myriader af dem :), som jeg håber, at I vil
hjælpe med.
Jeg skal nok bryde et af mine principper (RTFM) og læse på vedlagte
lille tryksag. Jeg skal osse nok læse den vejledning, som jeg har hentet
på nettet for flere uger siden - i det lønlige håb, at .....
Men jeg har helt sikkert brug for hjælp. Den ved jeg, at I er i stand
til og villige til at levere!

Lige nu står den 'små' og sover. Mens den bliver fuldt opladet på
batteriet. Har kørt batteriet i bund ved brug og satte den smarte
oplader til ... nu skal den vist vente i ca. 16 timer (har jeg læst og
hørt) ved første opladning.
Det skal den have lov til på vågeblus ... det er vel OK? Eller skal den
slukkes (lukkes ned)?

Høps, så kom der alligevel et spørgsmål.

PS. dette er sendt fra den gamle ven (PB 1400), for jeg kan ikke få den
nye på nettet i OS X .... og jeg har heller ikke fået lagt suppen over
på den endnu .... er på en slags juleferie langt fra skiverne med
backup.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

 
 
Jesper Møller-Fink (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 30-12-01 00:29

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Kære Macvenner

> ...

Stort tillykke! Det var da en knáldhamrende god nyhed! :)


--
mojn, Jesper

Henrik Münster (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 30-12-01 01:07

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Stort tillykke! Det var da en knáldhamrende god nyhed! :)

...skråstreg overraskelse.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Michael Holm (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 30-12-01 00:32

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

>
> PS. dette er sendt fra den gamle ven (PB 1400), for jeg kan ikke få den
> nye på nettet i OS X .... og jeg har heller ikke fået lagt suppen over
> på den endnu .... er på en slags juleferie langt fra skiverne med
> backup.

Tak for en lille hyggelig godnat historie, og tillykke med den lille
og bare se at få fyret op under X

--
Michael Holm *<:O>
http://ki-aikido.homepage.dk
9 dage til....
http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf02/

Morten Reippuert Knu~ (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 30-12-01 10:01

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Har siden kigget på OS X (v. 10.1 ?), det ser lækkert ud, men det nu
> noget svært at finde frem til tingene .... som i de klassiske systemer.
> Tilgiv mig denne mail, for der er ikke noget specifikt spørgsmål med.
> Men der kommer sikkert myriader af dem :), som jeg håber, at I vil
> hjælpe med.

start med at læses denne pdf:

<http://homepage.mac.com/rgriff/files/osxguide2.pdf>

så kan du droppe din foruroligende ide om at læse manualen

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Mich. Ottosen (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 30-12-01 19:55

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> start med at læses denne pdf:
>
> <http://homepage.mac.com/rgriff/files/osxguide2.pdf>
Citat: Jeg skal osse nok læse den vejledning, som jeg har hentet
på nettet for flere uger siden - i det lønlige håb, at ..... (citat
slut)
Det er vist netop den ... :)
> så kan du droppe din foruroligende ide om at læse manualen

Undskyld , men jeg har sat mig ind i den vedlagte, men der giver sgu'
ikke meget klarhed. Enten er den ringe formuleret eller også er jeg
noget fordummet efter julen ?

Et mere principielt spørgsmål (to):

- er der nogen bestemt fordel (stabilitet?) i at partitionere HD'en i to
(tre?) partitioner. Lægge MacOS X på én og MacOS 9.x på en anden - og
programmer og dokumenter på den tredie?

- den kom formatteret som HFS (tror jeg), er der nogen fordele / bagdele
ved at formattere i HFS+ (det er jo pladsbesparende, men med 20 Gb er
det næppe nødvendigt, det er tords alt ti gange så meget som på denne
PB, hvor jeg kun har brugt ca. 1,2 Gb .... i HFS+)
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

N/A (30-12-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 30-12-01 22:56



Peter Kiil (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 30-12-01 22:56

in article 1f591wg.rjc9g6nv37m0N%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 30/12/01 22:18:

> Men en ny Mac _må_ da være HFS+ formateret. Apple kalder det
> vist for Mac OS Udvidet. Jeg tror ikke, der er blevet brugt HFS på nye
> Mac i mange generationer.

Det er rigtigt at alle nye Mac'er kommer HFS+ formatteret, men det er stadig
muligt, f.eks i forb. med brug af de medfølgende restore CD'er at komme til
at vælge HFS.

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )


Henrik Münster (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 31-12-01 00:18

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Det er rigtigt at alle nye Mac'er kommer HFS+ formatteret, men det er stadig
> muligt, f.eks i forb. med brug af de medfølgende restore CD'er at komme til
> at vælge HFS.

Du tror da vel ikke, at formanden for vores "brugergruppe" er så
klodset?
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Morten Reippuert Knu~ (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 31-12-01 02:25

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Du tror da vel ikke, at formanden for vores "brugergruppe" er så
> klodset?

"Esbjerg superdisk brugergruppe" ?

Hvis man kan komme til at købe et superdisk drev, kan man vel også komme
til at fjolle med formateringen

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

David Blangstrup (31-12-2001)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 31-12-01 08:47

On 31.12.2001 2:24, in article 1f59bu4.1n4ddsh1gkt1kwN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
>> Du tror da vel ikke, at formanden for vores "brugergruppe" er så
>> klodset?
>
> "Esbjerg superdisk brugergruppe" ?
>
> Hvis man kan komme til at købe et superdisk drev, kan man vel også komme
> til at fjolle med formateringen
Hov hov hovŠ! Og ho ho ho
- David
--
http://david.blangstrup.dk


Michael Holm (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 31-12-01 10:29

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> On 31.12.2001 2:24, in article 1f59bu4.1n4ddsh1gkt1kwN%spam@reippuert.dk,
> "Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> >> Du tror da vel ikke, at formanden for vores "brugergruppe" er så
> >> klodset?
> >
> > "Esbjerg superdisk brugergruppe" ?
> >
> > Hvis man kan komme til at købe et superdisk drev, kan man vel også komme
> > til at fjolle med formateringen
> Hov hov hovŠ! Og ho ho ho
> - David
hov hov vi er jo mange superdisk-evangelister


--
Michael Holm *<:O>
http://ki-aikido.homepage.dk
7 dage til....
http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf02/

Christian Bech (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 03-01-02 20:35

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Du tror da vel ikke, at formanden for vores "brugergruppe" er så
> > klodset?
>
> "Esbjerg superdisk brugergruppe" ?
>
> Hvis man kan komme til at købe et superdisk drev, kan man vel også komme
> til at fjolle med formateringen

Hvordan går det med dit DVD-drev?


Med yderst venlig hilsen

Christian

Morten Reippuert Knu~ (03-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-01-02 20:49

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> > Hvis man kan komme til at købe et superdisk drev, kan man vel også komme
> > til at fjolle med formateringen
>
> Hvordan går det med dit DVD-drev?

Det virker fint når det sættes til master og jeg fjerner HD'en fra
Ibook'ens ATA bus.
Problemet var at jeg vold-fjollede med ATA kablets stik til HD'en. (som
i øvrigt virker fint, både i FW kabinet og når den tilsluttes G4'erens
ATA bus)

Jeg har iøvrigt solgt DVD drevet igen, der var ikke meget ved det, når
jeg alligevel skulle sætte HD'en i et eksternt kabinet. Hvorfor faen ka'
man ikke boote fra sine DVD film?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-01-02 12:46

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvis man kan komme til at købe et superdisk drev, kan man vel også komme
> til at fjolle med formateringen

Så kunne Apple file'me lade være med at promovere SuperDisk
dengang iMac var ny. I alle nyhedsbreve nævnte de SuperDisk-drevet,
Epson Stylus 740 printeren og nogle få andre ting som eksempler på alle
de gode apparater, der kunne bruges til USB. Der var jo ikke mere end en
håndfuld dengang. SuperDisk blev altid nævnt længe før Zip-drevet. Det
var svært at få andet indtryk, end at SuperDisk var fremtiden.
Jeg er jo lige flyttet og har i den forbindelse haft mit
edb-udstyr skilt af. Jeg kunne ikke lade være med at blive imponeret
over Imation SuperDisk-drevet. Det er så flot lavet med stik og
ledninger matchende til den bondi-blue iMac fra dengang og med en pæn
lille transformator til stikkontakten, frem for de store, kantede sorte
kasser som alle andre apparater incl. mit lille ethernet-hub bruger.
Nu hvor en af vores Mac-brugere her i Esbjerg er skiftet til
Windows (og jeg nævner ikke navne, Erik Aalund), så køber min svigerinde
hans gamle iMac incl. SuperDisk-drev. Og hun bor i Valby. Så pas på: Der
er et SuperDisk-drev på vej til en lejlighed nær dig.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

David Blangstrup (04-01-2002)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 04-01-02 13:35

On 4.1.2002 12:46, in article 1f5hey9.i16y8f1bjfcseN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Hvis man kan komme til at købe et superdisk drev, kan man vel også komme
>> til at fjolle med formateringen
>
> Så kunne Apple file'me lade være med at promovere SuperDisk
> dengang iMac var ny. I alle nyhedsbreve nævnte de SuperDisk-drevet,
> Epson Stylus 740 printeren og nogle få andre ting som eksempler på alle
> de gode apparater, der kunne bruges til USB. Der var jo ikke mere end en
> håndfuld dengang. SuperDisk blev altid nævnt længe før Zip-drevet. Det
> var svært at få andet indtryk, end at SuperDisk var fremtiden.
> Jeg er jo lige flyttet og har i den forbindelse haft mit
> edb-udstyr skilt af. Jeg kunne ikke lade være med at blive imponeret
> over Imation SuperDisk-drevet. Det er så flot lavet med stik og
> ledninger matchende til den bondi-blue iMac fra dengang og med en pæn
> lille transformator til stikkontakten, frem for de store, kantede sorte
> kasser som alle andre apparater incl. mit lille ethernet-hub bruger.
> Nu hvor en af vores Mac-brugere her i Esbjerg er skiftet til
> Windows (og jeg nævner ikke navne, Erik Aalund), så køber min svigerinde
> hans gamle iMac incl. SuperDisk-drev. Og hun bor i Valby. Så pas på: Der
> er et SuperDisk-drev på vej til en lejlighed nær dig.
Bravo! Giv dem kanylen! Jeg har haft stor glæde af min 120 MB Superdisk,
også da jeg skulle opgradere en vens MacOS 9.0.4 DK til 9.1 DK. Næste gang
tager jeg også mit iMation SuperDisk drev med og plugger den i hans iMac,
for update'n 9.2.1-->9.2.2 kan også lige være der. Jeg kender endda en
inkarneret pc nørd, der har et iMation Superdisk drev!
Og som du siger: Den er en glæde for øjet. Ærgerligt, at jeg nåede at købe
min Epson 740 før den fik transparent låg!
- David
(SuperDisk Rules!)
--
http://david.blangstrup.dk


Morten Reippuert Knu~ (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-01-02 13:45

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Så pas på: Der er et SuperDisk-drev på vej til en lejlighed nær dig.

hvis det forholdt sig omvendt, ville jeg med glæde overtage drevet til
ågerkarls pris.

(læs: der er en lejlighed på vej til et superdisk-dev nær dig)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Michael Tysk-Anderse~ (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 04-01-02 19:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Så pas på: Der er et SuperDisk-drev på vej til en lejlighed nær dig.
>
> hvis det forholdt sig omvendt, ville jeg med glæde overtage drevet til
> ågerkarls pris.

Pas på! Det starter nok så uskyldigt med et Superdisk drev - men før man
ved af det er man er man PC-bruger!

"Nu hvor en af vores Mac-brugere her i Esbjerg er skiftet til
Windows (og jeg nævner ikke navne, Erik Aalund), så køber min
svigerinde hans gamle iMac incl. SuperDisk-drev"

Message-ID: <1f5hey9.i16y8f1bjfcseN%henrik@muenster.dk>

og
"Jeg kender endda en inkarneret pc nørd, der har et
iMation Superdisk drev!"

Message-ID: <B85B6011.916B%david@blangstrup.dk>
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Christian Bech (08-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-01-02 15:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Så pas på: Der er et SuperDisk-drev på vej til en lejlighed nær dig.
>
> hvis det forholdt sig omvendt, ville jeg med glæde overtage drevet til
> ågerkarls pris.
>
> (læs: der er en lejlighed på vej til et superdisk-dev nær dig)

Du skal måske spørge lidt mere direkte, hvis du gerne vil vide om
doktorens svigerinde er single.

--
Christian

Henrik Münster (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-01-02 00:46

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Du skal måske spørge lidt mere direkte, hvis du gerne vil vide om
> doktorens svigerinde er single.

Jeg kan da lægge et billede ud på nettet, hvis nogen er
interesserede. Vi vil faktisk gerne have hende afsat.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Morten Reippuert Knu~ (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-01-02 02:21

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jeg kan da lægge et billede ud på nettet, hvis nogen er
> interesserede. Vi vil faktisk gerne have hende afsat.

hvor gammel er objektet, er det slidt og hvor stor er medgiften ?

hvor befinder det sig, kan du levere over alt i landet?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Christian Bech (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 09-01-02 14:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Jeg kan da lægge et billede ud på nettet, hvis nogen er
> > interesserede. Vi vil faktisk gerne have hende afsat.
>
> hvor gammel er objektet, er det slidt og hvor stor er medgiften ?
>
> hvor befinder det sig, kan du levere over alt i landet?

Så vidt jeg husker på Henriks tildligere svigerinde-beklagelser her i
gruppen, så vil han spare en del på, at du kan overtage Mac-supporten,
så mon ikke du burde kunne forhandle dig frem til fx resultatet af en
weekends ultralydsscanninger?

--
Christian

Morten Reippuert Knu~ (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-01-02 21:01

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Så vidt jeg husker på Henriks tildligere svigerinde-beklagelser her i
> gruppen, så vil han spare en del på, at du kan overtage Mac-supporten,
> så mon ikke du burde kunne forhandle dig frem til fx resultatet af en
> weekends ultralydsscanninger?

kun én

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (09-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-01-02 23:47

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Så vidt jeg husker på Henriks tildligere svigerinde-beklagelser her i
> > gruppen, så vil han spare en del på, at du kan overtage Mac-supporten,
> > så mon ikke du burde kunne forhandle dig frem til fx resultatet af en
> > weekends ultralydsscanninger?
>
> kun én

Så så, du har da hørt, hvor høj løn vi får, ikke?
--
Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 10-01-02 01:56

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> > > Så vidt jeg husker på Henriks tildligere svigerinde-beklagelser her i
> > > gruppen, så vil han spare en del på, at du kan overtage Mac-supporten,
> > > så mon ikke du burde kunne forhandle dig frem til fx resultatet af en
> > > weekends ultralydsscanninger?
> >
> > kun én
>
> Så så, du har da hørt, hvor høj løn vi får, ikke?

Jo, men jeg går ud fra at hr. Phillipsen ikke kan slippe af sted med at
udbetale jyske penge

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 10-01-02 12:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jo, men jeg går ud fra at hr. Phillipsen ikke kan slippe af sted med at
> udbetale jyske penge

Vi er gået over til Euro. D-mark findes jo ikke mere. Desuden
bor og arbejder jeg jo i Ribe amt, og vores amtsborgmester hedder
Lauritz Tørnæs (V). Han er far til den kendte Ulla. Det vil måske
interessere dig, at han cykler en del. I 2000 kørte han således
Århus-København. Jeg så ham ikke på deltagerlisten i 2001, men jeg har
set ham træne engang i foråret 2001.
--
Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 10-01-02 13:33

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> > Jo, men jeg går ud fra at hr. Phillipsen ikke kan slippe af sted med at
> > udbetale jyske penge
>
> Vi er gået over til Euro. D-mark findes jo ikke mere.

Jeg tænkte nu: jyske penge = skattefrie penge.

> Desuden bor og arbejder jeg jo i Ribe amt, og vores amtsborgmester hedder
> Lauritz Tørnæs (V).

plonk -> Morten.

> Han er far til den kendte Ulla.

ak ja, hun er (desværre) blevet undervisningsmenister...

> Det vil måske interessere dig, at han cykler en del. I 2000 kørte han
> således Århus-København. Jeg så ham ikke på deltagerlisten i 2001, men jeg
> har set ham træne engang i foråret 2001.

sejt... jeg har taget 10 kilo på siden efteråret 2000, hvor min racer
blev trashet af en jeep i februar/marts begynder jeg til gængæld at
ro, det forhåbenligt mindre farligt...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (12-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 12-01-02 22:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > > Jo, men jeg går ud fra at hr. Phillipsen ikke kan slippe af sted med
> > > at udbetale jyske penge
> >
> > Vi er gået over til Euro. D-mark findes jo ikke mere.
>
> Jeg tænkte nu: jyske penge = skattefrie penge.

Det er ellers meget sjovt, nu vi taler om jyske penge. Vi plejer
at spøge med, at vi får vores løn udbetalt i bananer. Da jeg så kom på
arbejde fredag; og det er ikke engang lyv; så lå der en frysepose halvt
fyldt med ris i min postbakke. Jeg blev godt nok lidt klam ved tanken
om, at vi nu skulle have vores løn udbetalt i ris. Det viste sig så, at
de var blevet til overs ved at sammenskudsgilde, vi holdt sidste fredag,
og en af mine kolleger havde så taget dem med. Sig ikke, at jyder ikke
er nøjeregnende.

> sejt... jeg har taget 10 kilo på siden efteråret 2000, hvor min racer
> blev trashet af en jeep i februar/marts begynder jeg til gængæld at
> ro, det forhåbenligt mindre farligt...

Der kan du jo drukne. Sådan en racerrobåd er meget smal og
kæntrer let. Jeg kan i øvrigt trøste dig med, at jeg ikke har fået
trænet i to måneder, så jeg ser heller ikke for godt ud. Det er utroligt
besværligt at flytte. Vores hus er først nu ved at være færdigt, og vi
farer rundt og hænger lamper op, rydder op og laver alt muligt andet.
Men jeg har fået et dødlækkert cykelværksted på vist nok 30 kvm. I
sidste uge satte jeg et køkkenbord og et par underskabe fra HTH
Gør-det-selv op som arbejdsbord. I dag har jeg sat nogle cykelholdere,
som jeg har købt hos <http://www.tuskstore.com>, op på væggen. Nu har
jeg en væg fuld af cykler. Det er bare dejligt
--
Henrik Münster <henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 13-01-02 00:39

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Sig ikke, at jyder ikke er nøjeregnende.

LOL, man kan altid bruge en håndfuld ris - havde han vejet det af i lige
store poser? Tjekkede i at han ikke beholdt størstedelen selv?

> > sejt... jeg har taget 10 kilo på siden efteråret 2000, hvor min racer
> > blev trashet af en jeep i februar/marts begynder jeg til gængæld at
> > ro, det forhåbenligt mindre farligt...
>
> Der kan du jo drukne. Sådan en racerrobåd er meget smal og
> kæntrer let.

Ja, men jeg får ikke asfalteksem Desuden forgår de første måndeder
indedøre.

> Men jeg har fået et dødlækkert cykelværksted på vist nok 30 kvm. I
> sidste uge satte jeg et køkkenbord og et par underskabe fra HTH
> Gør-det-selv op som arbejdsbord. I dag har jeg sat nogle cykelholdere,
> som jeg har købt hos <http://www.tuskstore.com>, op på væggen. Nu har
> jeg en væg fuld af cykler. Det er bare dejligt

det lyder fedt, jeg drømmer også om at få et "rigtigt" værksted med plad
s til sykler, høvlbænk og computere

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 13-01-02 15:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> LOL, man kan altid bruge en håndfuld ris - havde han vejet det af i lige
> store poser? Tjekkede i at han ikke beholdt størstedelen selv?

Nej, det var noget der var tilover fra en pose, jeg havde haft
med.

> Ja, men jeg får ikke asfalteksem Desuden forgår de første måndeder
> indedøre.

Skal I ikke ud på isen? Jeg troede, man brugte isbåde til den
slags.

> det lyder fedt, jeg drømmer også om at få et "rigtigt" værksted med plad
> s til sykler, høvlbænk og computere

Computeren står i et lille "kontor" ved siden af køkkenet. Det
er mere centralt. Så bliver tasterne heller ikke beskidte af mine
oliefingre. Og hvad skal jeg med en høvlebænk? Høvl er noget, man får på
landevejen, når de andre cykler fra en. Det kender jeg kun alt for godt

--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>
Esbjerg, Danmark

Morten Reippuert Knu~ (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 31-12-01 02:36

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> - er der nogen bestemt fordel (stabilitet?) i at partitionere HD'en i to
> (tre?) partitioner. Lægge MacOS X på én og MacOS 9.x på en anden - og
> programmer og dokumenter på den tredie?

Ikke mht. til stabilitet, men med henblik på nem vedligeholdelse. Hvis
du "fucker" noget op i Mac OS X, kan du ikke bare genetablere med
træk-og-slip fra en backup, det kræver en geninstallation.
(Jeg går ud fra at du ikke har styr på hver enkelt Mac OS X fils "file
permission")

Jeg vil anbefale dig at lave:

En partition på +3GB til Mac OS X + en minimal Mac OS 9 systemmappe
(til at boote Classic).

En partition til dit Mac OS 9 miljø. Hvis du nøjes med at holde de
programmer Mac OS 9 installerer på partitionen, kan du holde den på
1.5GB - 2GB hvis der også skal være plads til VM (der skal også være nok
plads til et midlertidigt 700MB disk image til Discburn).

En partition til /Users mappen (eller til /Users/dit_navn). Du skal lave
et symbolic link fra din Users mappe på den separate partition til
/Users. (gammeldags Mac OS 9 genvej duer ikke)

Installer alle dine "ikke-apple" programmer i
/Users/dit_navn/Applications. (også dine Mac OS 9 programmer).

Du kan evt. også vælge at lægge din classic mappe i din user mappe.

Husk også at kopierer eventuelle 3 parts programmers emner i
/Library/bla,bla,bla til /Users/Library/dit_navn/bla,bla,bla - eks.
Prefrencespanes, CMM, Appliacationsupport, QuickTime codecs osv., så de
ikke skal geninstalleres efter en geninstallation af Mac OS X.

Hvis du planlægger at installere Unix programmer, bør du bruge "fink"
der installerer dem uden for Apples installation i /sw. Det kan være
fornuftigt at holde sw mappen på sin egen partition eller på samme
partition som Users. (igen, opret et symbolic link fra til sw mappen til
/sw)

På den vis kan du genetablerer Mac OS X på under et kvarter, ved at
slette hele partitionen, geninstallere Mac OS X, udfylde
netværksoplysninger/oprette bruger og oprette et sybolic link til din
/Users/dit_navn mappe

> - den kom formatteret som HFS (tror jeg), er der nogen fordele / bagdele
> ved at formattere i HFS+ (det er jo pladsbesparende, men med 20 Gb er
> det næppe nødvendigt, det er tords alt ti gange så meget som på denne
> PB, hvor jeg kun har brugt ca. 1,2 Gb .... i HFS+)

Jeg er ganske sikker på at den kom med HFS+, Mac OS X kan slet ikke
afvikles fra HFS, da HFS ikke understøtter file permissions.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>


René Frej Nielsen (31-12-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 31-12-01 04:02

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Husk også at kopierer eventuelle 3 parts programmers emner i
> /Library/bla,bla,bla til /Users/Library/dit_navn/bla,bla,bla - eks.
^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^

Det er /Users/ditnavn/Library

yes, en fejl!!!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Morten Reippuert Knu~ (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 31-12-01 09:43

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det er /Users/ditnavn/Library
>
> yes, en fejl!!!

/Library/bla,bla,bla til /Users/dit_navn/Library/bla,bla,bla

hvad skal jeg sige? - undskyld, det skal gentage sig

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

N/A (30-12-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 30-12-01 21:45



Peter Kiil (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 30-12-01 21:45

in article 1f58tzl.3t1wn81we6sgcN%mich.ottosen@post5.tele.dk, Mich. Ottosen
at mich.ottosen@post5.tele.dk wrote on 30/12/01 19:55:

> - den kom formatteret som HFS (tror jeg), er der nogen fordele / bagdele
> ved at formattere i HFS+ (det er jo pladsbesparende, men med 20 Gb er
> det næppe nødvendigt, det er tords alt ti gange så meget som på denne
> PB, hvor jeg kun har brugt ca. 1,2 Gb .... i HFS+)

Der er den fordel at du kan installere OS X på HFS+. Det kan du ikke på en
HFS disk.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.



Henrik Münster (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 30-12-01 22:19

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1f58tzl.3t1wn81we6sgcN%mich.ottosen@post5.tele.dk, Mich. Ottosen
> at mich.ottosen@post5.tele.dk wrote on 30/12/01 19:55:
>
> > - den kom formatteret som HFS (tror jeg), er der nogen fordele / bagdele
> > ved at formattere i HFS+ (det er jo pladsbesparende, men med 20 Gb er
> > det næppe nødvendigt, det er tords alt ti gange så meget som på denne
> > PB, hvor jeg kun har brugt ca. 1,2 Gb .... i HFS+)
>
> Der er den fordel at du kan installere OS X på HFS+. Det kan du ikke på en
> HFS disk.

Men en ny Mac _må_ da være HFS+ formateret. Apple kalder det
vist for Mac OS Udvidet. Jeg tror ikke, der er blevet brugt HFS på nye
Mac i mange generationer.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

N/A (31-12-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 31-12-01 00:44



Peter Kiil (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 31-12-01 00:44

in article 1f597h7.puf5i1u392m8N%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 31/12/01 0:18:

> Du tror da vel ikke, at formanden for vores "brugergruppe" er så
> klodset?

Næh, det skal jeg ikke kunne udtale mig om

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )


Mich. Ottosen (31-12-2001)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 31-12-01 01:27

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:
> > Der er den fordel at du kan installere OS X på HFS+. Det kan du ikke på en
> > HFS disk.
>
> Men en ny Mac _må_ da være HFS+ formateret. Apple kalder det
> vist for Mac OS Udvidet. Jeg tror ikke, der er blevet brugt HFS på nye
> Mac i mange generationer.

Øps. Det er nok mig der ikke er ordentlig orienteret. Det er lige det
der med at kunne finde frem til "systemprofiler" i MacOS X ... :) Det
kan jeg ikke. Men jeg kender det jo heller ikke så godt endnu. Det er jo
det der med at tænke på en anderledes måde (efter at have været OS
bruger siden .... tjah? Sys 7.1.1 var mit foretrukne i mange år?!)

Og til Morten: jeg læser skam på lektien! Håber på et gennembrud.

Men OK, det er fint med mig, at det er HFS+. Bår' dæjlig'

Men hvad med partitionering? Har I et bud?

Der kommet en fedtfinger (ikke min, men en af niecerne, der absolut
skulle pege på et flot bilede) på skærmen, det ser slet ikke godt ud.
Hvad er det nu man renser med? Har kigget i det trykte, men .... ikke
noget resulat. Jeg vil jo gerne bevare det flotte, matsorte så længe som
muligt. Denne her gamle PB ser ud som om, der er en eller anden der har
tværet en leverpostejmad ud over skærmen. Så jeg kan ikke lære noget "af
mig selv", vel?

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

René Frej Nielsen (31-12-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 31-12-01 02:24

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:
> > > Der er den fordel at du kan installere OS X på HFS+. Det kan du ikke på en
> > > HFS disk.
> >
> > Men en ny Mac _må_ da være HFS+ formateret. Apple kalder det
> > vist for Mac OS Udvidet. Jeg tror ikke, der er blevet brugt HFS på nye
> > Mac i mange generationer.
>
> Øps. Det er nok mig der ikke er ordentlig orienteret. Det er lige det
> der med at kunne finde frem til "systemprofiler" i MacOS X ... :) Det
> kan jeg ikke. Men jeg kender det jo heller ikke så godt endnu. Det er jo
> det der med at tænke på en anderledes måde (efter at have været OS
> bruger siden .... tjah? Sys 7.1.1 var mit foretrukne i mange år?!)

/Applications/Utilities/Apple System Profiler

--
Mvh.
René Frej Nielsen

hanne hertzog (02-01-2002)
Kommentar
Fra : hanne hertzog


Dato : 02-01-02 01:27

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Kære Macvenner
> Nu _blev_ det jul. Blandt gaverne var de obligatoriske sokker (grå,
> mærkevare, lækre, jeg har dem på)
>

Jamen, Køre Mich,

Hjertelig tillykke med sokkerne

Og så lige med den nye blærbare. Du er vel nok heldig og du har den vel
næsten med i seng?

Rigtig godt nytår ønskes din kone, dig selv og din TiBook

bedste hilsen Hanne

Mich. Ottosen (02-01-2002)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 02-01-02 23:54

hanne hertzog <hanne.hertzog@get2net.dk> wrote:

>
> Hjertelig tillykke med sokkerne
- som jeg skrev: De er grå og passer fint til mine Dockers
(fødselsdagsgave! fra samme kilde) .....
>
> Og så lige med den nye blærbare. Du er vel nok heldig og du har den vel
> næsten med i seng?
- najh da. Hanne dog, hvad er det for tanker, du gør dig? Mig og en
(min) Macintosh i samme seng? Jeg kan sagtens komme i tanker om mere
interessante alternativer

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Henrik Münster (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-01-02 12:46

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> - najh da. Hanne dog, hvad er det for tanker, du gør dig? Mig og en
> (min) Macintosh i samme seng? Jeg kan sagtens komme i tanker om mere
> interessante alternativer

Det kommer vel an på, hvilke hjemmesider, man ligger og kigger
<http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=148718>
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Morten Reippuert Knu~ (04-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-01-02 13:45

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det kommer vel an på, hvilke hjemmesider, man ligger og kigger på
> <http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=148718>

står Luna stadig i et rum for sig selv, eller er konen på arbejde?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

<icq:131382336>

Henrik Münster (05-01-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 05-01-02 23:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Det kommer vel an på, hvilke hjemmesider, man ligger og kigger på
> > <http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=148718>
>
> står Luna stadig i et rum for sig selv, eller er konen på arbejde?

He-he - begge dele, da jeg skrev. Nu er konen hjemme igen, men
hun sidder i stuen. Der er skam store fordele ved ikke at have Airport.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

hanne hertzog (05-01-2002)
Kommentar
Fra : hanne hertzog


Dato : 05-01-02 14:57

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:
Altså Mich, læs nu ordentligt. Jeg skrev "næsten"

De første dage jeg havde min Pismo, så havde jeg den med op og satte ved
siden af sengen. Jeg både klappede og aehede den, strøg blidt og
beundrende på den

Jeg blev syg 2 dage efter jeg havde fået den og jeg hentede en
krydsfinér plade, hvor den kunne stå på og hvor jeg kunne have min lille
tegneplade på. Når jeg ellers kunne se ud af øjnene, så arbejdede jeg på
den. Jeg halvvejs sad og lå med den på maven. Prøveinstallerede
programmer osv. Da de første dage var overstået, så fik jeg at en lang
telefonledening op ovenpå i soveværelset, så kunne jeg sende og modtage
mails. Jeg er stadig helt wild med min Pismo, nu godt 15 mdr. efter)
Indrømmer at jeg er tosset, men det er ikke noget jeg sørger over.

Bedste hilsen Hanne

> Og så lige med den nye blærbare. Du er vel nok heldig og du har den vel
> > næsten med i seng?
> - najh da. Hanne dog, hvad er det for tanker, du gør dig? Mig og en
> (min) Macintosh i samme seng? Jeg kan sagtens komme i tanker om mere
> interessante alternativer
>
> --

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste