Krav på et domænenavn?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 29-12-01 19:49

Hejsa

Jeg kan se, at der tidligere har været en tråd der minder noget om den jeg
starter her. Desværre kan je gikke se alle indlæggene i den tråd, så jeg har
ikke fået svar på mit spørgsmål;

Hvis vi antager, at person A ejer et domæne xxyyzz.dk og at jeg hedder
xxyyzz til efternavn, mens A ikke har noget som helst med navnet xxyyzz at
gøre, kan jeg så gøre krav på det domæne? Specielt når nu domænet (Eller i
hvert fald ikke hjemmesiden) har haft noget som helst de sidste par år.

Med håb om oplysning / forklaring og med håb om en glædelig jul og et godt
nytår.

--
Eliasen Jr.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 29-12-01 20:00

On Sat, 29 Dec 2001 19:48:53 +0100, "Jan Eliasen" <jan@eliasen.com>
wrote:

>Hvis vi antager, at person A ejer et domæne xxyyzz.dk og at jeg hedder
>xxyyzz til efternavn, mens A ikke har noget som helst med navnet xxyyzz at
>gøre, kan jeg så gøre krav på det domæne?

Næppe - medmindre du anvender dit (forudsætningsvis meget specielle)
efternavn erhvervsmæssigt.

Varemærkeloven er den sædvanligvis relevante lov vedrørende tvister om
domænenavne i strikt juridisk sammenhæng. DIFO (der behandler tvister
om domænenavne) har muligvis en lidt mere praktisk orienteret/lempelig
holdning, men udgangspunktet er dog formentlig stadig
varemærkerettigheder mv.

--
Jakob Paikin

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-12-01 20:31

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Næppe - medmindre du anvender dit (forudsætningsvis meget specielle)
>efternavn erhvervsmæssigt.

....og selv da kan domænets ejer vel sagtens anvende det til mange
ting, der ikke krænker firmanavnet?

Ligesom "Hansen Møbler" nok ikke er en krænkelse af navnet "Hansen
VVS" - selv hvis VVS-installatøren har registreret navnet som
varemærke - så vil det vel heller ikke nødvendigvis være en krænkelse,
at man køber en hel stribe efternavn.dk-domæner og f.eks. anvender dem
til en mailserver, hvor folk kan få mailadressen fornavn@efternavn.dk.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-12-01 20:01

"Jan Eliasen" <jan@eliasen.com> wrote:

>Specielt når nu domænet (Eller i
>hvert fald ikke hjemmesiden) har haft noget som helst de sidste par år.

Nu gætter jeg naturligvis helt vildt:

host eliasen.dk
eliasen.dk has address 194.255.87.101
eliasen.dk mail is handled (pri=10) by www.mail-login.dk

Så noget tyder på, at domænet eliasen.dk - hvis det var det domæne, du
havde i tankerne - faktisk bruges til mail.

--
Allan Olesen, Lunderskov.