hjælp mig lige med denne..
Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-01 19:27

Hvad gør jeg, hvis jeg gerne nemt og enkelt, vil have
en lille <pre> 'tabel' ind på midten, men selve teksten skal
stå i højre side? ...er gået helt død..

Thomas

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 29-12-01 20:32

"Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote in news:3c2e0acb$0$89109
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hvad gør jeg, hvis jeg gerne nemt og enkelt, vil have
> en lille <pre> 'tabel' ind på midten, men selve teksten skal
> stå i højre side? ...er gået helt død..

Jeg har ikke testet noget, men mon ikke noget i retning af følgende burde
virke?

pre.minTabel {
   margin:0em auto;
   text-align:right;
}

Eller har jeg misforstået dit problem?

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-01 20:46

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke testet noget, men mon ikke noget i retning af følgende burde
> [...]

Hmm, det virker ikke ...
Jeg vil bare have teksten stående i midten af skærmen, men
den skal flyde ud til venstre (en fejl jeg skrev højre før

Og jeg skal lave virkelig mange små sider, med et billede øverst i midten,
og så 8 liniers tekst i <pre> neden under, som skal centreres under
billedet.
men hvis jeg bruger "center" bliver teksten jo ikke venstrejusteret
Kan jeg ikke gøre det, uden at lave tabeller?

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 29-12-01 22:15

"Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote in

> [...]
> men hvis jeg bruger "center" bliver teksten jo ikke venstrejusteret
> Kan jeg ikke gøre det, uden at lave tabeller?

Skal teksten stå som <pre> eller som almindelig tekst?

Anyway, dette burde virke.

Her skal dine 8 linjer stå

Og så i din CSS fil.

div.tekst {
   width:auto;
   margin:0em auto;
   text-align:left;
}

Det vil virke i browsere der understøtter CSS1 fuldt. Uheldigvis er IE5.x
ikke en af dem. For at IE5.x viser siden korrekt skal du også have følgende
med i din CSS

body {
   text-align:center;
}

Det er lidt (meget) irriterende at vi skal til at lave krumspring fordi
hovederne i Microsoft ikke kan finde ud af at lave browsere, men sådan er
det nu engang...

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : mola

Dato : 29-12-01 22:18

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men hvis jeg bruger "center" bliver teksten jo ikke venstrejusteret
> Kan jeg ikke gøre det, uden at lave tabeller?

http://mola.homepage.dk/css/precenter.html

Håber jeg har forstået dig ret (?)

mvh
mola

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-01 00:15

Tak for hjælpen, men jeg har kogt lidt sammen af de ting der er blevet sagt

Det var nemlig noget lign. dette jeg havde tænkt mig
www.thhe.dk/facts/bmw850csi.htm

Min CSS ser sådan ud:
-----------
..box {width:100%; text-align:center; background-color: #C8C8C8;}

img { border-width: 0;}

h1 { font-family: verdana;
font-size: 17px;
font-style: italic;
text-decoration: underline;
color: #000000;
background-color: #C8C8C8;}

pre { color: #000000;
font-size:12px;
margin:auto;
width:110px;
text-align:left;
background-color: #C8C8C8;}
----------

width i "pre" kan jeg faktisk sætte til 0%, så omslutter den selv den tekst
der står......bare ikke i Opera 6,0 !
Så den må jeg lave fast, og så ændre den lidt, hvis noget fylder mere.

I øvrigt, er "../thhe3.css" den rigtige måde at skrive det på, hvis den
ligger uden for den dir. html'en ligger?

Sig til hvis det er helt håbløst.
Thomas H.

Fra : mola

Dato : 30-12-01 02:59

> Sig til hvis det er helt håbløst.
> Thomas H.

Prøv http://validator.w3.org/ og få dokumenteret, at det er langt fra det
håbløse. Husk også at validere CSS. Du er meget tæt på.

Hvis du fjerner styling af scroll-bars fra body er siden endda anvendelig i
min NN4.03DA. Hvis du gerne vil beholde styling af samme, så indsæt det i et
ekstra stylesheet med @import reglen:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/cascade.html#at-import
Ældre browsere (som førnævnte) kender ikke denne metode, og forsøger derfor
ikke at (fejl-)fortolke den pågældende styling. Stort udbytte for en ringe
indsats...

Du kan roligt angive den mere "strikse" version af html:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Se evt. http://www.w3.org/TR/html401/sgml/dtd.html.

Så alt i alt ser det jo godt ud!

mvh
mola

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-12-01 03:24

Sun, 30 Dec 2001 02:58:50 +0100, skrev "mola"
<mola@vip.cybercity.dk>:

>Hvis du fjerner styling af scroll-bars fra body er siden endda anvendelig i
>min NN4.03DA.

Hvad sker der, når de der er defineret farvede scrollbar i den
Netscapeversion?

Går den ned, eller?

Andre browsere, heller ikke de Netscape 4 versioner, som jeg har
set sådanne sider (herunder min egen) med, ignorerer dem blot.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-01 11:41

> Andre browsere, heller ikke de Netscape 4 versioner, som jeg har
> set sådanne sider (herunder min egen) med, ignorerer dem blot.

Ja det mener jeg nu også!
Det samme gælder alle IE under version 5,5
og Opera

Thomas

Fra : mola

Dato : 30-12-01 17:20

--
> med venlig hilsen
> Knud
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/

Ja, nu var det jo lidt sent (eller nærmere tidligt) på dagen da jeg kiggede
på siden 2. gang. Her er screendump af NN4.03DA fra url'en:
http://mola.homepage.dk/css/originalcss.gif (hvor billede og tekst dog vises
mens siden loader, for derefter at forsvinde - se
http://mola.homepage.dk/css/loadoriginalcss.gif)

og så efter jeg havde rearrangeret lidt på css'en, herunder smidt
scroll-baren væk:
http://mola.homepage.dk/css/modificeretcss.gif

Jeg kan nu konstatere, at NN4.03da alligevel viser siden selv om jeg sætter
scroll-bar tilbage i det rearrangerede css, hvorfor det så umiddelbart kan
tænkes at være en anden faktor i stylesheetet der udløser fænomenet. Jeg
kigger lidt nærmere på det og vender tilbage (forhåbenligt med en god
forklaring).

mvh
mola

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-01 17:48

"mola" <mola@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tænkes at være en anden faktor i stylesheetet der udløser fænomenet. Jeg
> kigger lidt nærmere på det og vender tilbage (forhåbenligt med en god

Hmmm, underligt!
Men jeg har før set problemer selv i NS6,0 hvis rækkefølgen ikke er rigtig,
i CSS'en ....men jeg aner intet om, hvilke rækkefølge man skal skrive det
i.
Er der nogle regler på det område?

Fra : mola

Dato : 30-12-01 21:31

> Hmmm, underligt!

.... specielt fordi det kun sker når filerne bliver præsenteret af
originalserveren at NN4.03DA ikke vil fremvise siden. Det går fint bare
originalfilerne er placeret på pws eller hos CC. De er selvfølgelig slettet
igen.

Måske det er min opsætning der er noget galt med...?

> [...]
rigtig,
> i CSS'en ....men jeg aner intet om, hvilke rækkefølge man skal skrive det

Prøv fx. med lidt god gammel CSS1:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#css1-conformance (specielt hele kap. 7)

Det er dog altid en god ide at forsøge at strukturere sin css. Gør det
nemmere for en selv på et senere tidspunkt, kan endda være til stor glæde
for andre.

mvh
mola

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-01 11:49

> Prøv http://validator.w3.org/ og få dokumenteret, at det er langt fra det
> håbløse. Husk også at validere CSS. Du er meget tæt på.

Ork ja, men det var nu mere måden at gøre det på, jeg tænkte på.
Altså om i ville lave det anderledes.

> [...]
derfor
> ikke at (fejl-)fortolke den pågældende styling. Stort udbytte for en ringe

Hmmm, det virker mig lidt besværligt synes jeg
Og browsere der ikke kan vise stylede scrollbars, laver
dem da bare i alm. farve, så jeg forstår ikke hvorfor siden
ikke skulle være anvendelig?

> Du kan roligt angive den mere "strikse" version af html:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
> Se evt. http://www.w3.org/TR/html401/sgml/dtd.html.

Hmm, njaa jeg tror jeg holder mig til den første

> Så alt i alt ser det jo godt ud!

Takker.
Thomas

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 30-12-01 12:35

"Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote in

> width i "pre" kan jeg faktisk sætte til 0%, så omslutter den selv den
> tekst der står......bare ikke i Opera 6,0 !
> Så den må jeg lave fast, og så ændre den lidt, hvis noget fylder mere.

Som jeg nævte i et tidligere eksempel så er den korrekte måde:

width:auto;

Når du angiver en fast bredde så giver det da kun mening at browseren
bibeholder denne faste bredde. Faktisk så gør Opera præcis som du har bedt
den om.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-01 12:57

> Som jeg nævte i et tidligere eksempel så er den korrekte måde:
>
> width:auto;

Jaa det er muligt, men så kommer den altså ikke ind på midten

> Når du angiver en fast bredde så giver det da kun mening at browseren
> bibeholder denne faste bredde. Faktisk så gør Opera præcis som du har bedt
> den om.

Præcis, derfor tester jeg også altid lige på Opera og Netscape, inden jeg
råber
alt for meget hurra

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 30-12-01 17:25

"Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote in

> Jaa det er muligt, men så kommer den altså ikke ind på midten

Nej, selvfølgelig gør den ikke det. Du beder jo bare om at definere bredden
af boksen udfra dens indhold. For at centrere boksen skal du derudover
tilføje (som jeg også tidligere har nævt):

margin:0em auto;

Men som sagt så understøtter IE ikke standarden og du skal have gang i en
workaround som jeg også beskrev tidligere.

> Præcis, derfor tester jeg også altid lige på Opera og Netscape, inden
> jeg råber
> alt for meget hurra

Hvis du følger standarderne og bruger Opera til at tjekke med første gang
så kan du være sikker på at siden virker i alle browsere der understøtter
standarden. Dermed slipper du for at sidde og rode med siden bagefter. Bare
lige en idé...

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 30-12-01 17:51

> [...]
>
> Men som sagt så understøtter IE ikke standarden og du skal have gang i en
> workaround som jeg også beskrev tidligere.

Hmm, men det du beskrev tidligere virkede ikke, derfor gjorde
jeg ikke mere ud af det

> [...]
> så kan du være sikker på at siden virker i alle browsere der understøtter
> standarden. Dermed slipper du for at sidde og rode med siden bagefter.

Ja det gør jeg for så vidst også, men kigger dog stadig i alle tre

Thomas