Problemløser/solver...
Fra : Thomas Krath

Dato : 29-12-01 14:52

Hej gruppe...

Jeg har et problem. Hvordan bruger jeg solver-funktionen i MS Excel? Jeg
har forsøgt mig frem med nogle Excel bøger samt eksemplerne i Excel, men det
har ikke hjulpet. er der een i denne gruppe som kunne hjælpe/som havde et
godt eksempel jeg kunne få tilsendt?

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Harald Staff

Dato : 30-12-01 10:06

Hei Thomas

I sin enkleste form:
A1: 10
B1: 10
C1: formel =A1*B1

Start solver. Set "Target cell" C1, velg verdi og set til ønsket C1-resultat
200, "by changing cells" A1. A1 settes nå til 20, og du kan velge å beholde,
resette eller lagre som et scenario.

Solver er nyttig i de tilfeller hvor formelen er kompliceret og/eller flere
celler er involvert. For eksempel "total tilbakebetaling på lån x kroner med
rente y over z år".

Det solver gjør -etter et visst mønster- er å teste forskjellige
celleverdier og cirkle seg inn mot ønsket resultat.

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Thomas Krath

Dato : 30-12-01 10:59

Tak for hjælpen

Det var faktisk en meget god forklaring!

--
Venligst
Thomas Krath