Vedr. at finde og fjerne linje i tekst fil~
Fra : bopo

Dato : 29-12-01 10:09

Hej

Jeg skal finde og fjerne nogle linjer i en tekst file og gemme filen igen,
hvordan gør jeg det ?
Jeg bruger VB 4

På forhånd tak

Bo

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 29-12-01 11:44

"bopo" <bopo@vip.cybercity.dk> skrev i melding
> Hej
>
> Jeg skal finde og fjerne nogle linjer i en tekst file og gemme filen
igen,
> hvordan gør jeg det ?
> Jeg bruger VB 4

Fjerne linje nummer 3 :

DeleteLine = 3
a = 0
MyFile = "c:\autoexec.bat"

Open "file.txt" For Input As #1

Do Until EOF(1)

a = a + 1
Input #1, Temp

If Not a = DeleteLine Then NewFile = NewFile & vbNewLine &
Temp

Loop

Close #1

Open MyFile For Output As #1

Print Mid(NewFile, Len(vbNewLine) + 1))

Close #1

Håper det fungerer. Det er skrevet uten bruk av VB ... ;)

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Thomas

Dato : 02-01-02 19:16

Hej Erlend,

Hvis du har tid, må du meget gerne forklare lidt nærmere hvad der sker i den
kode du har skrevet.

Jeg har ofte forsøgt at gøre noget lignende, men mine forsøg har været
laaaangt mere kluntede.

Mvh
Thomas

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 02-01-02 19:23

"Thomas" <thomas@kenshi.dk> skrev i melding
> [...]
sker i den
> kode du har skrevet.
>
> Jeg har ofte forsøgt at gøre noget lignende, men mine forsøg har

Se da :

Fjerne linje nummer 3 :

DeleteLine = 3 'Jeg forteller hvilken linje jeg ønsker å slette.
a = 0 'Jeg bruker variabelen a til å telle hvilken linje jeg er kommet
til
MyFile = "c:\autoexec.bat" 'Jeg forteller hvilken fil det gjelder

Open "file.txt" For Input As #1 'Åpner filen

Do Until EOF(1) 'Forteller at det som står mellom Do og Loop skal
gjøres til det ikke er mer igjen i filen

a = a + 1 'Forteller at jeg har kommet til linje nummer a + 1
(en linje videre)
Input #1, Temp 'Henter data fra filen

If Not a = DeleteLine Then NewFile = NewFile & vbNewLine &
Temp
'Oversatt : Hvis a og DeletLine ikke er like, så skal den
siste linjen legges til innholdet som er hentet fra før med en
vbNewLine foran det nye innholdet. (Uansett om det er første linjen.)

Loop 'Går tilbake til Do ...

Close #1 'Lukker filen

Open MyFile For Output As #1 'Åper filen på nytt, denne gangen for
lesing

Print Mid(NewFile, Len(vbNewLine) + 1)) 'Skriver det nye innholdet
inn i filen. Det som står med Mid()-funksjonen fjerner den første
vbNewLine'en slik at det som var opprinnelig på linje nymmer en
fortsatt er på linje nummer en. Uten det tillegget ville den originale
linje nummer en blir den nye linje nummer to.

Close #1 'Lukker filen

'Finito :)

På den linjen som finner ut om det er den linjen som skal slettes, så
kan man gjøre den mer avansert ved å si at hvis filen inneholden den
eller den frasen så skal den ikke være med. Jeg kan vise det også hvis
det er interessant ... :)

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Thomas

Dato : 02-01-02 22:12

Herligt!!

Tak for det Erlend.. Kanon forklaring. Jeg vil eksperimentere lidt med det..
Har du tid og lyst skal du være mere end velkommen til at forklare en VB
newbie lidt mere..

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 02-01-02 23:25

> [...]
med det..
> Har du tid og lyst skal du være mere end velkommen til at forklare

Det er vel å stille spørsmålsgrupper at du lærer veldig mye. Følger du
ordentlig med og får med deg mest mulig her, så får du etterhvert et
ganske godt grunnlag å bygge videre på.

Neste gang er det kanskje ikke jeg som svarer på spørsmålet du lurer
på, men sikkert en annen. Jeg angrer ikke på at jeg kastet med ut i
dataverdenen. For tiden går det mest i PHP og MySQL, men tro det eller
ei, det er fordi jeg lærte meg VB en gang i tiden ... :)

Lykke til videre.

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 02-01-02 23:37

On Wed, 2 Jan 2002 23:24:41 +0100, "Erlend Klakegg Bergheim"
<erlendkb@online.noNOSPAM> wrote:

> [...]
>
>Det er vel å stille spørsmålsgrupper at du lærer veldig mye. Følger du
>ordentlig med og får med deg mest mulig her, så får du etterhvert et

Og det man lærer _aller_ mest av, er å følge med på news hele tiden
(også når man ikke sitter med ett problem som skal løses

> [...]
>dataverdenen. For tiden går det mest i PHP og MySQL, men tro det eller
>ei, det er fordi jeg lærte meg VB en gang i tiden ... :)

Det er herlig (dejligt?) å kunne være litt kreativ...

>Lykke til videre.

Støtter den!

--
Snutten
Fjern helge fra mail adressen før du svarer.

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 02-01-02 23:47

"Helge Bjørkhaug" <helgesnutt@techie.online.no> skrev i melding

> Og det man lærer _aller_ mest av, er å følge med på news hele tiden
> (også når man ikke sitter med ett problem som skal løses

Det har du helt rett i ... :)

> Det er herlig (dejligt?) å kunne være litt kreativ...

Det kan jeg love deg ... Det eneste er når man har veldig mange
prosjektet kjørende av ulike størrelser, men nå skal jeg trappe ned
litt pga. skole ... :)

> Støtter den!

Det var det jeg tenkte meg ... ;)

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Thomas

Dato : 03-01-02 21:20

Tak til Jer begge!

Jeg læser som en gal, selvom jeg ikke fatter halvdelen af hvad der foregår..

Bedste hilsener
Thomas