Oksehøjreb
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 29-12-01 07:39

Hej -

Vi skal (hvis jeg får nogle gode og brugbare svar) have oksehøjreb
nytårsaften.

Hvordan tilberedes en sådan - og hvad serverer man til den?

Med venlig hilsen

Jan Bang Jensby

Fra : Palle & Charlotte

Dato : 29-12-01 09:09

du tænder ovnen på 250 og bruner ca 15 min herefter skruer du ned til 200 og
steger videre ca 40 min den skal have en kernetemp på ca 68 grader.Inden du
putter koen i ovnen skal du ridse den i fedtlaget ovenpå og putte groft
salt og friskkværnet peber ovenpå efter behag jeg gør osse det at jeg skærer
hvidløgssmør i skiver og putter ovenpå samtidig hælder jeg en halv fl rødvin
ved sammen med 3/4 l vand og en halv boullionterning, da det giver en
fantastisk sovs,du skal huske at stiile stegen på en rist i dit ovnfaste
fad.vi plejer at få hvide kartofler og forskellige grøntsager til.du kan
osse servere baconbønner til,det er 5 bønner rullet ind i 1 skive bacon og
stegt på panden -dem putter du på panden når kartoflerne er kommet i kog så
er de færdig samtidig.
Jeg glrmtr at sige at stegen skal hvile 20min efter endt stegning og ikke
under staniol da kødet så steger videremen derimod under et
viskestykke --held og lykke med stegen og godt nytår

--
Hilsen Charlotte & Palle
E mail:pallot@privat.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 29-12-01 19:24

"Palle & Charlotte" <pallot@privat.dk> wrote in message

> samtidig hælder jeg en halv fl rødvin
> ved sammen med 3/4 l vand og en halv boullionterning, da det giver en
> fantastisk sovs,du skal huske at stiile stegen på en rist i dit ovnfaste
> fad.

Jeg ville ikke lave nummeret med en boullionterning - det bliver meget bedre
med lidt grøntsager
Pil et par løg, skræl ca 3 gulerødder op put ned under stegen. Har man en kvart
knold fennikel, et par stænger bladselleri og stilkene fra den persille man
måske skal bruge senere... - så kan det også med stor succes puttes ned til
stegen. Og så lige en 2-3 hele peberkorn! Og i hældes et par glas vand... 3/4
del liter virker lidt meget for mig.... Hvis suppen bliver for kraftig - kan
man altid tilsætte lidt mere vand senere...., Det vigtigste er dog at det ikke
fordamper. Det kan være at der skal efterfyldes undervejs!

Når stegen er stegt - så tag den ud - og lav sovs af vandet fra stegen, godt
med fløde - salt, peber og kulør efter behag! Og eventuelt nogle svampe!

--
Sune

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-12-01 09:07

Hej -

Oksehøjreben er desværre blevet erstatttet af en oksemørbrad, idet slagteren
ikke var leveringsdygtig.

Er der nogle i dette forum, der kan bidrage med oplysninger om tilberedning
og tilbehør?

På forhånd tak - og godt nytår!

Med venlig hilsen

Jan Bang Jensby