De laver dem simpelthen ikke sådan længere~
Fra : Ulrik Jensen

Dato : 29-12-01 03:19

Hej

Jeg sidder lige og ser en charmerende film "Heaven Can Wait" fra 1943
på TV2. Som så ofte før når jeg ser en ældre film griber nostalgien om
mig, og jeg må lige have afløb for mine tanker....

Sig mig, er jeg virkelig den eneste der synes at gamle film som denne,
hvor farverne er som de nu er, simpelthen er mere charmerende?
Romantiske komedier er simpelthen bedre når de har de her, nærmest
matte farver... Det kan da også være jeg er ved at blive gammel (
naaah, det ville lige være tidligt nok ).... Musikken er normalt også
anderledes end vi ser det idag, og selvom nutidens film klart er
flotte, så er der altså et eller andet ved dem her.... Nogen der ved
hvad det er der gør at farverne ser sådan ud? en eller anden teknik?
Hvornår begyndte man at bruge det, og hvornår holdt man op?

"Heaven Can Wait", men min seng kan vist ikke så jeg stopper bare her ;)

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-12-01 11:48

"Ulrik Jensen" <ulrik@qcom.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad det er der gør at farverne ser sådan ud? en eller anden teknik?
> Hvornår begyndte man at bruge det, og hvornår holdt man op?

Heaven Can Wait er filmet i three strip Technicolor - en teknik, hvor de tre
grundfarver optages separat på hver deres rulle i kameraet og senere
kopieres sammen. Teknikken blev introduceret i Disney-kortfilmen Flowers and
Trees i 1932.

Technicolor opretholdt et monopol på farveteknikken, men blev dømt for dette
i 1950, og samme år introducerede Eastmann deres Eastmann Color-process.
Eastmann Color blev hurtigt populær, fordi den kun anvendte en enkelt
filmrulle og ikke var så brandfarlig som Technicolors film med dennes store
nitrat-indhold.

Ulempen ved Eastmann Color er, at farverne falmer utroligt hurtigt til
lyserøde plamager, hvor three strip Technicolor bibeholder deres særlige
glød i mange år. Det er den, du stadigt kan fornemme i Heaven Can Wait.

Technicolor ophørte med at producere film i 1955, men fortsatte med at
fremkalde og kopiere ind i 1970'erne. Alt udstyr og råfilm blev solgt til
Kina, og den sidste film med Technicolors three strip process blev SVJH
optaget engang sidst i 1960'erne-først i 1970'erne. Anchor Bays DVD af Dario
Argentos Susperia angiver iøvrigt, at denne film er optaget i three strip
Technicolor. Det er IKKE korrekt, men der er brugt elementer af processen i
kopieringsfasen.

MVH
Jens