Galvanisering. Kan man el-galvanisere selv~
Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 28-12-01 23:56

Sidste vinter var jeg lidt for hård til at polere mange forzinkede og
kromaterede dele på min gamle Suzuki. De er begyndt at ruste !

Der er tale om mange små og specielle dimser, f.eks. diverse link-stænger
fra karburaturkomplekset. Derfor tør jeg næsten ikke sende dem til en
professionel: Jeg er simpelthen bange for ikke at få alle smådelene tilbage,
og de er ikke nemme at genanskaffe.

Er der nogen der har kendskab til hvordan man kan gøre det selv. Det må for
pokker være muligt sålænge dimserne kan være i en stor kaffekop

--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg

Fra : Jesper Ankersen

Dato : 29-12-01 10:08

Hvis ikke du stoler på galvaniserings fabrikken kan du vælge selv at hænge
dine dimser op. De fleste steder bliver alle dimserne hængt op i kobbertråd,
på en ramme, der selv køre rundt i badene. Hvis du selv snørre tråden fast,
er det jo dig der er ansvarlig. Jeg har dog aldrig oplevet at de har smidt
noget at mit væk, der er kun et spørgsmål om at du forklare at det er
vigtige ting, og at du har "godt med øl" med. Evt kan alle dele bindes med 2
tråde.

Held og lykke
--
Jesper Ankersen
Dynomet Sales A/S

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 29-12-01 11:48

Hej Bent Erik Thomsen.
Her er resultatet af ca. 10 minutters søgning i GOOGLE søgemaskinen efter
artikler med ordet "Electroplating".
Måske er der noget her du kan bruge, hvis du selv har mod til at gå i gang.

Mht. Jesper Ankersens svar, hvor du selv kunne hænge dine smådele op, så
skal de jo først være helt rene og højglanspolerede. Mange galvaniserings-
og forkromningsanstalter er meget bange for renheden i deres bade, så ptøv
at polere og rense et par dele og ta' dem så med til "anstalten" og spørg om
de vil galvanisere resten, hvis de er resset på samme måde.
Det har jeg gjort med held med forkromningen af mit styr og min lygtekrans,
og så kostede det kun en "hund", som vist gik direkte til "sorte bajere".

Venlig hilsen og held og lykke.
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)

http://web006.pavilion.net/nickfull/modeleng.htm
http://www.caswellplating.com/
http://www.finishing.com/faqs/howworks.html
http://www.finishing.com/amazon/index.html
http://www.iao.com/howthing/eleplat.htm
http://www.efunda.com/processes/surface/electroplatings.cfm

Fra : Armand

Dato : 29-12-01 19:50

Jorgen Gerdorf <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en
> Hej Bent Erik Thomsen.
> Her er resultatet af ca. 10 minutters søgning i GOOGLE søgemaskinen
efter
> artikler med ordet "Electroplating".

Jeg ser ikke noget "her"!
Måske at du havde vedhæftet nogle klip? I så fald skal du lige have den
besked at "almindelige" grupper ikke er til billeder, skærmprints m.m.
Til sådanne sager skal man bruge de binære (.binaer) grupper, og så
henvise herfra!

--
Armand.

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 30-12-01 13:10

Til MC Nyhedsgruppens altid nidkære moralske vogter.

NEJ - Der var ikke vedhæftet ét eneste billede !!!
Havde jeg gjort det vidste jeg jo, at jeg ville have nedkaldt ARMAND's vrede
over mit hoved.
Næ - I stedet havde jeg brugt tid af min surt fortjente juleferie til at
lede efter links til hjemmesider, som måske kunne hjælpe Bent Erik Thomsen i
hans søgen efter råd mht. galvanisering af smådele.

Der var derfor vedhæftet 6 stk. Web-links lige efter teksten i mit svarmail,
og ingen "billeder eller skærmprint" .

Men måske skulle jeg afholde mig fra at svare på mails i denne nyhedsgruppe.
jeg kommer vel bare til at "klokke i det" og få endnu flere reprimander. Så
måske skal jeg holde min viden om MC'er for mig selv? Den er jo også kun
opsamlet fra jeg købte min første MC i 1958 ?

Med trods alt venlig hilsen
Jørgen Gerdorf

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-01 13:30

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> NEJ - Der var ikke vedhæftet ét eneste billede !!!
> Havde jeg gjort det vidste jeg jo, at jeg ville have nedkaldt ARMAND's

Nørhj, hvem har dog tisset på din sukermad her til morgen? Eller er det
ironi der bare er godt skjult bag en glemt smiley?

Der er en grund til at binære attachments ikke er okay i de fleste
nyhedsgrupper, og det er ikke Armands skyld, det er bl.a. af hensyn til alle
de med begrænset båndbredde som fx. henter til off-line læsning (fx. mig),
vi ville måske ikke være her hvis det tog timer at synkronisere hver dag.
Armand oplyser bare, da han jo ikke ved om du er klar over det, at man ikke
må vedhæfte binære filer herinde, jeg ser ikke noget i hans posting der
nedgør dig eller på nogen måde kritiserer dit svar - han har bare ikke
forstået at "her" dækker over dine søgeresultater.

> [...]

> måske skal jeg holde min viden om MC'er for mig selv? Den er jo også kun
> opsamlet fra jeg købte min første MC i 1958 ?

Nej, bliv du endelig ved med at dele din viden med os herinde, men det der
mavesure fis... Kan du ikke skrue lidt ned for det? Hvis du har kørt mc
siden '58 må du jo være gammel som Metusalem, så må du vel også have samlet
lidt tolerance op undervejs?

Folk i ng'er opfatter ofte de selvbestaltede "sheriffer" som nogle snerpede
røvhuller, og herinde går det mest ud over Uffe og Armand. Det er lidt synd,
for det er de grupper hvor sherifferne er effektive, der fungerer bedst. Der
er grupper uden sheriffer, og de fungerer ofte ikke ret godt, der er vist
endda eksempler på grupper der nærmest har kvalt sig selv i manglende
disciplin.

Rittig

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 30-12-01 14:07

Kære Claus Rittig (og Armand hvis han læser dette).
Jeg var måske lidt vel hurtig ude med "riven" og det beklager jeg, men jeg
syntes ikke helt jeg havde fortjent en irettesættelse
Jeg forstår godt at det ikke er godt med Binære attatchments i denne
nyhedsgruppe og det havde jeg jo heller ikke gjort
Jeg ta'r mine ironiske ord i mig igen, i håbet om at "sherifferne" så en
anden gang vil se sig lidt bedre for, inden de "sadler hesten" og rider ud
efter "forbryderen".

Med venlig hilsen og ønsket om et godt MC-år
Jørgen Gerdorf

PS: Ifølge 1. Mosebog, kapitel 5, vers 27. står der: "således blev
Metusalems fulde Levetid 969 År, og derpå døde han." Helt så gammel er jeg
nu ikke.

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-12-01 17:40

> [...]

> PS: Ifølge 1. Mosebog, kapitel 5, vers 27. står der: "således blev
> Metusalems fulde Levetid 969 År, og derpå døde han." Helt så gammel er

Nådada, og humor har du også!?
Nå okay så, jeg skød måske lidt over målet der, men du må være ældre end
mig, og jeg bliver jævnligt kaldt gammel...

Rittig
(Alder er en sindstilstand. Og jeg er stadig en barnerøv.)

Fra : Armand

Dato : 31-12-01 01:10

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> .....men du må være ældre end mig, og jeg bliver jævnligt kaldt
> gammel...
> Rittig
> (Alder er en sindstilstand. Og jeg er stadig en barnerøv.)

Nix!
- Alder opstår ud fra ens erfaring
-> Erfaring er baseret på oplevelser
=> DU er gaaaammel!

--
Armand.
(vist endda ældre)

Fra : Armand

Dato : 31-12-01 01:10

Jorgen Gerdorf <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en

> Kære Claus Rittig (og Armand hvis han læser dette).

Hvordan kunne du tro at jeg tilfældigvis ville læse dette?

> Jeg var måske lidt vel hurtig ude med "riven" og det beklager jeg, men
> jeg syntes ikke helt jeg havde fortjent en irettesættelse

Jeg mener på ingen måde at have irettesat dig, end ikke forstået i
ordets positive forstand.
Jeg gav blot en kortfattet henvisning til de mulige attachments' (som
jeg
IT-mongol af uvisse grunde aldrig ser når andre ellers brokker sig over
forekomsten af dem) rette forum.

> Jeg ta'r mine ironiske ord i mig igen, i håbet om at "sherifferne" så
> en anden gang vil se sig lidt bedre for, inden de "sadler hesten" og
> rider ud efter "forbryderen".

Hvor forsigtig kan man træde?
Jeg havde endda ulejliget mig med at bekræfte at jeg fandt dit navn nyt
i gruppen, derved at du i min 2 måneder store samling af indlæg, kun er
at finde med ét og samme indlæg. Derfor tillod jeg mig at regne dig for
en newcomer med dennes mulige uforvarende(!) fejlhandlinger!

> Jeg forstår godt at det ikke er godt med Binære attatchments i denne
> nyhedsgruppe og det havde jeg jo heller ikke gjort

Jeg nåede desværre at lade mig fange i "newcomer-ideen", således at jeg
ikke så dine links - Det må jeg tage på nakken

Jeg vil dog lige forsøge en halvredder, ved at påpege at de osse
befinder sig lidt ulogisk efter(!) din signatur :-/

> PS: Ifølge 1. Mosebog, kapitel 5, vers 27. står der: "således blev
> Metusalems fulde Levetid 969 År, og derpå døde han." Helt så gammel
> er jeg nu ikke.

Hva´så hvis vi lægger mine sølle 42 til?

--
Armand.
(slet ikke så galho'edet, og som mener at alt i denne gruppe skal tages

Fra : hj3

Dato : 29-12-01 19:02

"Bent Erik Thomsen" skrev d. 28-12-01 23:56 dette indlæg :
> [...]
må for
> pokker være muligt sålænge dimserne kan være i en stor kaffekop

ja ved hjælp af Elektrolyse.
du skal bruge lille plastik plastik bøtte til surt eller basisk bad, en
zink klods og noget stålstråd. på zink klodsen tilsluttes strøm (+). og
stumperne der skal Elgalvanniseres
hænges også i ståltråd (-). Elektronerne vandre da fra - til + og lægger
en belægning af zink på. Husk at det er jævn spænning der skal bruges,
jo større spænning det's hurtigere går det, prøv med 12 volt og godt med
Ampære. Hilsen hj3.

http://www.kandu.dk/

Fra : Holms Kiosk & Campin~

Dato : 30-12-01 14:00

> [...]
> en belægning af zink på. Husk at det er jævn spænning der skal bruges,
> jo større spænning det's hurtigere går det, prøv med 12 volt og godt med

??? Hvis elektronerne vandrer fra - (ståltråden med stumperne) til +
(Zinkklodsen), hvordan bliver der så tilført stumperne Zink? - Enten må
Elektronerne vandre fra + til -, ellers må emnerne da skulle tilsluttes + og
zink-klodsen - eller hur?

med undren

Kjeld

--
Honda CB 750 F1, (der også kunne trænge til lidt elektro-galvanisering

Fra : hj3

Dato : 30-12-01 15:27

"Holms Kiosk & Camping" skrev d. 30-12-01 14:00 dette indlæg :
> [...]

elektro-galvanisering

> ja du har ret, jeg har da vist haft lidt for travlt. zinken (-) skal
selføglig vandre over i emnet der skal galvaniseres (+).
Hilsen hj3

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 31-12-01 01:12

Holms Kiosk & Camping wrote:

> [...]
> Elektronerne vandre fra + til -, ellers må emnerne da skulle tilsluttes + og

Når elektronerne vandrer fra Stumperne til zinkklodsen, vandrer zinken fra
klodsen til stumperne, ganske ELmentært.

Jesper Hvalsøe
GS750 Zinkløs

Fra : Holms Kiosk & Campin~

Dato : 03-01-02 11:58

"Jesper Hvalsøe" <zopial@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Når elektronerne vandrer fra Stumperne til zinkklodsen, vandrer zinken fra
> klodsen til stumperne, ganske ELmentært.

....ok, det er altså såden et bytte-bytte-købmand princip - Jeg er ikke den
store fysik-ekspert, derfor spørgsmålet, selv om det altså for nogle er
el-el-elementeært - men summa sumarum, så skal minus altså til stumperne
og + til zinken , ganske som hj3 beskrev det...

Kjeld
- gammel, til dels rusten Honda...

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 31-12-01 13:01

> [...]
for
> pokker være muligt sålænge dimserne kan være i en stor kaffekop

Tak for hjælpen

Jeg har nu selv være inde og søge i "Google". Grunden til at jeg ikke havde
held med med første gang
var nok at jeg søgte efter Galvanizing istedet for Electroplating.

Der findes faktisk fimaer som leverer "gør det selv sæt" til både
galvanisering, fornikling, forchromnong etc. Et galvaniseringssæt koster ca.
1000 kr.

Det vil jeg nu ikke kaste efter det. Jeg har endnu ikke fundet nogle eksakte
opskrifter, men jeg har vist
nok til at iværksætte et par "feltforsøg". Jeg vil dog afholde mig fra de
cyanidholdige blandinger.

Hvis resultatet skal blive godt er det tilsyneladende ikke nok bare med
eksemplet fra fysiklokalet.

Her er det nærmeste jeg har kunne komme det. Blandingsforhold, stømstyrker,
temperatur etc. mangler dog.

1) Zinc sulphate with boric acid,
2) Zinc cyanide with sodium cyanide, Zinc cyanide in alkaline solution,
3) Zinc chloride with hydrochloric acid;

Hvis der stadig skulle være en eller anden som har en mere eksakt opskrift
vil jeg gerne høre herom.

Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT

Fra : hj3

Dato : 31-12-01 17:43

"Bent Erik Thomsen" skrev d. 31-12-01 13:01 dette indlæg :
> "Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse

> tilbage,

> for

Hilsen hj3.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Holt

Dato : 01-01-02 10:58

Hej hj3
Hvis nu man sletter det tekst man ikke kommenterer og skriver sit svar der nedenunder med nogle (et - to - tre stykker)
linieskift på hver side. Det gør at det er nemt at læse og kommentere det du skriver og dem der har en almindelig
modemforbindelse ikke skal hente så meget.

Dit indlæg er ikke til at læse - jeg kan ikke finde det du skriver og skelne det fra hvad du kommenterer og derfor
bliver indlægget ikke læst...

Jeg ser frem til dit næste indlæg

GODT NYTÅR!

mvh