Gratis penge??
Fra : Enigma

Dato : 28-12-01 19:49

Hej NG

Jeg har et (måske) mærkeligt spørgsmål:
Renten på et lån er omkring 4% og hvis jeg låner, lad os sige 100.000 kr
(jeg har det samme at stille som sikkerhed) og køber 7 % statsobligationer
for dem. Hvad skulle forhindre mig i at låne 100.000 kr mere og stille de
lånte 100.000 kr som jeg nu har i obligationer som sikkerhed, og forsætte på
den måde?

Hvis det er muligt er det så ikke hvad man ville kalde "gratis penge", fordi
da det er i samme valuta er der vel ikke nogen risiko?? Hvis renten stiger
på lånet kan jeg jo bare sælge obligationerne og betale mine lån tilbage.

Vær venlig at svare til min e-mail så vel som til nyhedsgruppen.

Venlig hilsen
Casper Clausen
casperc@get2net.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-12-01 20:51

Enigma wrote:
> [...]
> lånte 100.000 kr som jeg nu har i obligationer som sikkerhed, og forsætte på

Måske lidt almindelig høkerregning ?

Hvis du kan låne til 4% pa og købe nogle obl. til pålydene 7%, plejer
kursen at være et stykke over 100, - måske 125 ca ? med samme løbetid,
indfrielse til kurs 100, nettorente p.t. 3,75%.

Og så er der lige det med indfrielseskurs på det danske lån, samt løbetid.

Men der er da en marginal på korte lån i DK kroner og obligationer med
længere læbetid, som normalt.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Enforcer

Dato : 28-12-01 22:17

On Fri, 28 Dec 2001 19:48:51 +0100, "Enigma" <ingen_email_her@nej.dk>
wrote:

> [...]
>lånte 100.000 kr som jeg nu har i obligationer som sikkerhed, og forsætte på

Som Erik skriver, skal du kigge på den effektive rente på de
obligationer, du køber. På et 5-årigt statslån er den effektive rente
i dag på ca. 4,8%.

Det er svært at finde nogen som vil låne penge ud til denne rente
(korrigeret for alle omkostninger i form at oprettelsesomkostning,
kurtage og depotgebyrer mv.).

Netto-forskellen mellem dine renteindtægter og udgifter vil også være
skattepligtig som kapitalindkomst (op til 59%) for privatpersoner . Så
alt i alt kan det næppe betale sig, hvis du placerer i
statsobligationer.

Placerer du i lange realkredit obligationer kan det bedre betale sig i
øjeblikket med den meget stejle rentestruktur, vi har.

Men det er ikke risikofrit, idet du har et variabel forrentet lån, som
vil blive meget dyrere, hvis renten stiger. Samtidig vil de
obligationer, du har investeret i falde i kurs, hvis renten begynder
at stige. Alt i alt en risikabel forretning.

Jeg har hørt om flere, der i starten af 90-erne kom ud af dette med en
gæld på flere 100-tusinde kroner.

Det kan selvfølgelig også gå den anden vej, hvis renten falder.

Mvh.

Enforcer

Fra : Enigma

Dato : 29-12-01 17:52

> [...]
> skattepligtig som kapitalindkomst (op til 59%) for privatpersoner . Så
> alt i alt kan det næppe betale sig, hvis du placerer i

Men kan man i teorien ikke bare blive ved med at låne indtil man synes man
tjener nok. Risikoen er vel minimal når man holder sig til statsobligationer
og danske lån.