Mika 5,1-4a
Fra : Live4Him

Dato : 28-12-01 19:18

Storhed i det for verden ringe.

Med kap 5 når vi højdepunktet i Mikas Bog. Dette kapitel handler tydeligt om
Messias og den frelse, Gud har til os gennem ham.

Lige fra starten får vi tegnet Messias' storhed og magt, som står i
modsæming til den, som Israels ledere havde repræsenteret jf. kap 2-3. Deres
magt og hovmod står for fald, men Messias' storhed er guddommelig, og hans
magt når til verdens ende. Den står fast i himlen og således også på jorden.
Udgangspunktet for dette store og vældige er det lille ubetydelige Betlehem,
der egentlig er alt for lille og ubetydelig til at regnes som noget som
helst. Men Gud har en underlig forkærlighed for at vælge noget småt, når han
vil gøre noget betydningsfuldt i sit rige.

Den frelser, der engang skal komme, skildres i vers 3 som hyrden, der vogter
sin hjord i Herrens kraft og i Herrens navn. Sådan taler Jesus også om sig
selv i Joh 10,25-30.
I vers 4a følger endnu et mægtigt udsagn om, at han skal være fredens Herre.
Ved Messias vil Gud stifte fred på jorden og mellem himmel og jord. I hans
rige skal alle bo trygt.

Bøn: Hjælp mig til at se Jesus som fredens Herre i mit liv.

--
mvh. jørgen.