Bevis - ansættelsesbevis
Fra : Carl Lorberg

Dato : 29-12-01 02:08

Hvordan foregår en retsag om et ansættelsesbevis.

Jeg har været ansat 2 mdr hos arbejdsgiver og fik at vide den 30 nov. at
vide jeg var fyret. Bagved den skriftlige fyring, sad et ansættelsesbevis,
som var tilbagedateret til 3/10.

Jeg har ikke underskrevet noget og ansættelsesbeviset har min nye adresse
på, som arbejdsgiver først fik i november og ikke i oktober hvor
ansættelsesbeviset, "skulle" have været underskrevet.

Der er derfor ikke tvivl om at arbejdsgiver viste at jeg skulle have en
ansættelsesbevis og prøver at skjule sin fejl og at der er en tvivl om hvad
jeg var ansat som og hvilken overenskomst jeg var omfattet af.

Der er heller ikke angivet min jobtitle eller noget andet som kunne fortælle
hvad jeg var ansat som.

m.v.h.
Carl

Fra : Peter G C

Dato : 28-12-01 17:39

"Carl Lorberg" <lorberg@privat.dk> wrote in message
> Hvordan foregår en retsag om et ansættelsesbevis.

Som alle andre sager.

> Jeg har været ansat 2 mdr hos arbejdsgiver og fik at vide den 30 nov. at
> vide jeg var fyret. Bagved den skriftlige fyring, sad et ansættelsesbevis,
> som var tilbagedateret til 3/10.

Hvornår er det nu lige, at man kan kræve et ansættelsesbevis? Er det ikke
efter 1 måneds ansættelse? Har du kigget på loven om ansættelsesbeviser?

Dernæst kan man se på, om det nye ansættelsesbevis overhovedet lever op til
de krav, man normalt stiller til kontrakten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Carl Lorberg

Dato : 29-12-01 05:23

> Hvornår er det nu lige, at man kan kræve et ansættelsesbevis? Er det ikke
> efter 1 måneds ansættelse? Har du kigget på loven om ansættelsesbeviser?

ja

> Dernæst kan man se på, om det nye ansættelsesbevis overhovedet lever op
til
> de krav, man normalt stiller til kontrakten.

Det gør den ikke da jobtilte eller beskrivelse ikke står der.

Problemet er at hvis man kommer med en påstand som hedder jeg fik den først
30/11, efter min fyring, skal arbejdsgiver så ikke bevise at jeg har
modtaget den retsmæssigt?

Fra : Gevaldi

Dato : 28-12-01 20:51

"Carl Lorberg" <lorberg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er at hvis man kommer med en påstand som hedder jeg fik den
først
> 30/11, efter min fyring, skal arbejdsgiver så ikke bevise at jeg har
> modtaget den retsmæssigt?

Påstanden er at dit ur og dato ikke passer.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-12-01 21:18

"Gevaldi" <dynamolygte@SPAMhotmail.com> wrote in message

> Påstanden er at dit ur og dato ikke passer.

Ur og dato er god nok, det er tidszonen den er gal med - USA's vestkyst.

Fra : alexbo

Dato : 28-12-01 23:24

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev

> Ur og dato er god nok, det er tidszonen den er gal med - USA's
vestkyst.

Så skal jorden da have skiftet rotationsretning.
Jeg tror nærmere vi er i nærheden af Japan

mvh
Alex Christensen

Fra : Carl Lorberg

Dato : 29-12-01 00:58

Det var usa

Carl

Fra : Carl Lorberg

Dato : 29-12-01 14:20

> Påstanden er at dit ur og dato ikke passer.

Jeg mener at det er et problem at når der kommer en OT, så gør den tit at
man ikke får svar på sine spørgsmål.

Carl

Fra : Thomas Bowers

Dato : 31-12-01 00:47

> [...]
> jeg var ansat som og hvilken overenskomst jeg var omfattet af.
>
> Der er heller ikke angivet min jobtitle eller noget andet som kunne

Du har krav på at få et ansættelsesbevis senest 1 måned efter ansættelse (du
behøver end ikke at have spurgt om det -> arbejdsgiveren har pligt til at
udlevere et). Hvis ikke dette sker har du krav på en godtgørelse på min.
5000 kr (retspraksis er normalt 10.000 udbetalt). Det er derfor din
tidligere har fusket og tilbagedateret beviset ! (
http://www.stilladsinfo.dk/showpage.asp?ID=192 ).
Yderlig har du krav på 1 måneds opsigelse + resten af måneden (jeg går udfra
at du er funktionær -> altså har min. 8 timer pr. uge)

Jeg er selv havnet i samme situation som dig og har p.t. en sag kørende (via
retshjælpen) mod min tidligere arbejdsgiver

Hilsen Thomas

Fra : petersen_michael

Dato : 31-12-01 09:43

Thomas Bowers skrev i meddelelsen ...

>Yderlig har du krav på 1 måneds opsigelse + resten af måneden (jeg >går
udfra
>at du er funktionær -> altså har min. 8 timer pr. uge)

man bliver ikke funktionær af at have mere end 8 ugentlige arbejdstimer
det er ikke inden for alle arbejds områder man kan blive funktionær
i de tilfælde kan man være "timelønnet" ansat, eller har en "funktionær
lignende" ansættelse

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Thomas Bowers

Dato : 31-12-01 13:51

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> wrote in
message news:3c30250a$0$94868$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> det er ikke inden for alle arbejds områder man kan blive funktionær
> i de tilfælde kan man være "timelønnet" ansat, eller har en "funktionær

<snip>

Jeg selvfølgelig ....var lidt for hurtig på tasterne

Skulle selvfølgelig have stået ved funktionærarbejde OG minimum 8 timer pr.
uge !

Hilsen Thomas

Fra : Jakob Paikin

Dato : 31-12-01 13:55

On Mon, 31 Dec 2001 00:46:46 +0100, "Thomas Bowers"
<Bowers@ostervold.dk> wrote:

>Hvis ikke dette sker har du krav på en godtgørelse på min.
>5000 kr (retspraksis er normalt 10.000 udbetalt). Det er derfor din

Ikke helt. Standardtaksten er kr. 5.000, men hvis den manglende
kontrakt har givet anledning til eller risiko for tvist, stiger
godtgørelsen til kr. 10.000. Alt dog med forbehold for konkrete
afvigelser.

--
Jakob Paikin